Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremskaffe dokumentasjon ang ladestasjon hjemme til Energi1 Follo og Røyken

Startet av phingoc, torsdag 11. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

Jorgensen

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 16:29
Sitat fra: phingoc på mandag 15. desember 2014, klokken 11:05
Jeg har også snakket med elektrikern som jeg bruker, for å finne en "snarevei" på hvordan man jeg kan få ladet bilene uten å skaffe dokumentasjon. Men slik som anlegget mitt er idag, så vil energi1 fange opp en skjevbelastet trafo med en gang, og da står navnet mitt på toppen av lista over mistenkte siden vi har oppgitt to elbiler.

Mercedes B lader med bare 3 kW (230V, 13A) og skjevt om du ikke har 400V trefas, enten inn i huset, eller kjøper et beist av en 230/400V trafo og lager ditt eget 400V TN-nett.

eGolf lader også skjevt med max 3,7 kW.

Bestill to blå 230V 16A trefase kontakter i garasjen: "låner av og til en stor byggtørke og industristøvsuger når jeg mekker bil". Sørg for jordfeilautomater på kursene..


Dette må jo være en bra løsning, for hva du skal tilkoble til disse 16A kontaktene trenger ikke installatør noe dokumentasjon på.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

fredag

Sitat fra: TorT på tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Elmo på mandag 15. desember 2014, klokken 19:49
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 13:22
Kan en Tesla lades fra en CHAdeMO-lader? Ev med bytte av kontakt? Ev med en "luriumboks" imellom?

JA.  http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Er denne kommet  i europeisk versjon nå. Som er i omløp?

Nei. Chademo-adapteret til Tesla leveres kun i Japan, og leveres verken til europeiske eller amerikanske kunder enda.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

VWspirit

Ser ikke helt for meg hvordan nettet skal bli mere skjevlastet med 3fase inn en hva tillfellet er i dag med kun 1-2 fase inn.... Forbruket i huset vil bli jevnere fordelt og ladeutakene kan fordeles slik at de ikke belaster samme fase......

Fikk foresten byttet inntaket selv for noen dager sia, fra 2x35A til 3x63A uten spørsmål.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

KjellG

Har "snakket" litt med Energi1. Får en følelse av at de tror laderen installeres i huset.

Skummelt med at enkelte kaller batterbilkontakten i garasjen for "hjemmelader".

Griffel

Sitat fra: KjellG på søndag 14. desember 2014, klokken 23:11
"Det er ingenting som heter to-fas i Europa". Nei? Begrepet jeg bruker er hentet fra NELFO Montørhåndboka og div moderne undervisningsmateriell på norsk.
Denne feilen i Montørhåndboka kom jeg tilfeldigvis over og gjorde jeg NEK oppmerksom på for mange år siden. De sendte meg da en utskrift av sine definisjoner hvor begrepet er enfas enten det er N og L1 eller eller L1 og L2 som leverer spenningen.

Men som jeg har skrevet før: når en feil gjentas ofte nok blir den tilslutt riktig.

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. mars 2010, klokken 22:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:20

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(


Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM

Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

En enfas transformator er og blir en enfas transformator enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2.

En enfas motor er egentlig en tofasmotor hvor det internt i motoren lages en fase som er forskjøvet i forhold til den som kommer fra nettet, slik at en får et roterende magnetfelt. Men det kalles enfas motor enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2. Men det går å koble den ene vikingen mellom L1 og 0 og den andre mellom L2 og 0. Da får vi 2 faser forskjøvet og et roterende magnetfelt.

De første flerfasesystemene var tofasesystemer hvor de to fasene lå 90 grader forskjøvet, slik at en fikk et roterende magnetfelt. Altså L1, 0 og L2.
(ofte 4 leder, 2 ledere for hver fase og fasene forskjøvet)

Det finnes transformatorer som kan gjøre 2-fas om til 3-fas og omvendt, 2-fas og 3-fas systemer ble koblet samme og levde side om side i en årrekke men nå 2 fasesystemet praktisk talt «faset ut» ;D.
Men jeg har sett noen amerikanske kontrollsystemer hvor to-fas benyttes (arv fra Edison) for styring av kontrollventiler. Servomotorene blir litt enklere.

Når behovet for elmotorer i bil blir så stort nok kan det hende at vi får se 2-fasdrifter og 2 fasmotorer. Motoren og driften blir enklere enn 3-fasmotorer, og 3-fas fordelen ved overføring av kraft over lange avstander er uten betydning. Ved stor produksjon har det større betydning for bilfabrikkene og få prisen ned og en 2 fasdrif får kanskje 30% ferre effekt komponenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Konklusjonen er vel egentlig at dette er ganske uoversiktlig blitt.
Ledningene over fjellet kalles faseledere, men spenningen mellom dem kalles linjespenning. Lederne kalles L1, L2 og L3, burde de hett linjeledere?

Er vel kommet til at en må bruke flere ord for å få dette noenlunde forståelig.

Den 2-fas/3-fas transformatoren du nevner, link?
Den enklere motoren, link? En kan kanskje spare elektronikk, men hvordan får en igang dreiemomentet? Det er jo en av fordelene med 3-fase.

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 19. desember 2014, klokken 23:58
Konklusjonen er vel egentlig at dette er ganske uoversiktlig blitt.
Ledningene over fjellet kalles faseledere, men spenningen mellom dem kalles linjespenning. Lederne kalles L1, L2 og L3, burde de hett linjeledere?

Er vel kommet til at en må bruke flere ord for å få dette noenlunde forståelig.

Den 2-fas/3-fas transformatoren du nevner, link?
Den enklere motoren, link? En kan kanskje spare elektronikk, men hvordan får en igang dreiemomentet? Det er jo en av fordelene med 3-fase.
https://electricalnotes.wordpress.com/2012/05/06/scott-t-connection-of-transformer/

2 fase 90 grader (N. Teslas oppfinnelse) gir et roterende magnetfelt.
Amerikanere tror (feilaktig) at Tesla fant opp vekselstrøm, de som vet litt mer tror han fant opp flerfasesystemer, men Ferraris i Italia var litt før Teslas 2 fase, med sitt bedre 3 fase system. Men de viste ikke om hverandres arbeider før senere. I i USA var 2 fase (90 grader) lenge vanlig. Må ikke forveksles med splittfase boligdistribusjon i USA som også feilaktig kalles 2 fase (180 grader).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Kom trådstarter til noen enighet med Energi1?

I Energi1s virksomhetsområde vil det mao ikke være mulig for en kaféeier å sette opp et 0-43kW ladeuttak for ombordlading til sine gjester med mindre hen sender inn dokumentasjon på alle elbiler som selges i Norge til enhver tid? Alternativt, nekte en og annen å lade?

Olee


elbilmanne

Hvis de er fast bestemt på at disse "hjemmeladerene" faktisk er ladere, så kan du jo kanskje prøve å dokumentere bruke dokumentasjonen til en mobil chademo-lader.  :D

KjellG

Siden det er "den installerte laderen" de spør etter, så blir vel det å oppgi transferfunksjonen? Skulle vel bli omtrent en ørliten "motstand" i shunt til tonegeneratoren og en ditto liten i serie til ledningsmotstand og indremotstand i sikringer?  ::)

Griffel

Siden dette var fra Desember går jeg ut fra at spørsmålet nå er avklart. Her var det nok en missforståelse, nemlig at selskapet trodde det av snakk om noe annet enn en "vanlig" stikkontakt en kunne koble elbilen til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Vel, de ble gjort oppmerksom på at laderen sitter i dagen biler og bl.a. spurt om jeg måtte fremlegge data på gjesters elbiler.

De svarer:
"> I forbindelse med forespørsler om økning av effektuttak i installasjoner i forbindelse med anskaffelse av El-Biler, krever Energi1 datablad for lader med ladekurver, der hvor dette eksisterer.
> Årsaken til dette, er for å få en oversikt hvordan denne laderen vil påvirke spenningskvaliteten i forsyningsnettet.
> Elbil-lading er et forholdvis nytt fenomen i norsk kraftforsyning, det innebærer at nettselskapene har begrenset erfaring med hvordan disse påvirker spenningskvaliteten."

Det er selvfølgelig mulig at de fortsatt missforstår, men de er tross alt proffer på el og bekymrer seg over nettkvalitet. Da burde de vite at laderen i hjemmesituasjoner sitter i bilen.

Ebe

Spiller jo ikke noen rolle hvor laderen sitter, den vil vel uansett påvirke forsyningen?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

KjellG

Ja det vil den. "Problemet" er at dette er en stikkontakt på veggen. "Ingen" vet hva slags bil/lader som blir koblet til nå, om en mnd eller om to år. Derfor er det meningsløst av Energi 1 å etterspørre data for den tilfeldige laderen du har i dag. En må sette opp en standard og produsentene må overholde denne, helt uavhengig av bileier. Det er vha standarder at en schuko passer i en schuko, en type2 i en type2, en tilhengerhanske på kula.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA