Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremskaffe dokumentasjon ang ladestasjon hjemme til Energi1 Follo og Røyken

Startet av phingoc, torsdag 11. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

phingoc

Hei.

Jeg har kjøpt meg en eGolf og samboern har kjøpt en Mercedes B electric.
Da samboern min bestilte sin bil, kjøpte vi samtidig to stk av ladestasjonen herfra:
https://customer.mercedes-benz.tmh.io/pages/charging_options?country=GB&language=en
Vi har kjøpt 2 veggbokser som er Type 2, Mode 3. 230V 16A.

For å forsikre oss om at strøm inntaket til huset vårt ville være tilstrekkelig ved lading av to elbiler samtidig, så tok vi kontakt med elektriker som kom å så over.

Han konkluderte at anlegget burde oppgraderes før montering av ladere. Pri 1 var å koble på tre-fas til huset da vi kun har to fast idag, og samtidig øke hovedsikring ett hakk.

Vi ble enige om å gjøre dette, og elektriker tok kontakt med Energi1 for å sette igang arbeidet, og der stoppet det brått opp!

Energi1 krever dokumentasjon på ladere, og da MÅ de ha profil for startstrøm samt oppskaleringstid. Verken Mercedes sin teknisk avdeling eller forhandleren vi kjøpte laderne av klarer å skaffe denne dokumentasjonen fra Bosch som produserer laderne.

Energi1 nekter å gjøre noe med saken før dokumentasjon foreligger.

Pga gammelt hus(nytt sikringsskap), så er inntaket på huset så lite at elektriker anbefaler IKKE å lade bilene med medfølgende 15-16A Type 2 kabel da dette skjevbelaster nettet og kan lage fyrverkeri i trafostasjonen.

Noen som har vært borti denne problemstillingen at netteier ikke vil behandle søknader om økt inntak før fullstendig dokumentasjon foreligger?

Takker for alle svar.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

emil

Finn dokumentasjon for litt kraftig vann-vann varmepumpe eller induksjonstopp for å ha noe å vise til netteier. Dropp så planene om vann-vann varme i kåken og heller få montert opp ladekontakter når sikringsskapet er oppgradert.

Igloo

For no tull! Så mye trøbbel for 2 x 16A.
Skulle nesten tro at det var noen elbilhatere som stod bak...
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

elektrolux

Her er det viktig å forstå hvor laderen faktisk er i systemet.

Den står i bilen, og en må derfor gå på bilprodusenten for å få en slik dokumentasjon. Dette vil selvfølgelig være en blindvei, og sannsynligvis noe nettselskapet ikke kan kreve.

Bilprodusentene vil selvfølgelig ha fulgt retningslinjer og krav for laderen som de bruker i bilene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:06
Her er det viktig å forstå hvor laderen faktisk er i systemet.

Den står i bilen, og en må derfor gå på bilprodusenten for å få en slik dokumentasjon. Dette vil selvfølgelig være en blindvei, og sannsynligvis noe nettselskapet ikke kan kreve.

Bilprodusentene vil selvfølgelig ha fulgt retningslinjer og krav for laderen som de bruker i bilene

Nettopp. Og jeg har ennå ikke sett en moderne elbil som ikke ramper opp ladeeffekten ganske så rolig. Spesielt Teslaen er veldig bedagelig og bruker fort over 10 sekunder på å nå 32A. Startstrøm er praktisk talt null.

Jeg ville koblet standardkabelen via en energimåler av den typen f.eks Clas Ohlson selger, stilt den inn på Ampere og filmet den med mobilen mens jeg startet lading. Da får de selv se at her er det snakk om en ekstremt snill last mhp. startstrøm og opprampingstid. Om de da fortsatt krevde mer dokumentasjon ville jeg sendt inn klage.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kvolle6

Høres ut som et svært merkelig krav. Selv oppgraderte jeg inntaket mitt fra 230V 50amp på 1 fase til 230V 100amp på 3 faser for et par år siden, for å sikre at jeg i fremtiden ville ha nok strøm til å kunne lade elbil effektivt. Du burde glatt kunne oppgradere inntaket ditt helt uavhengig av hva du skal bruke strømmen til, dog så er det nok en fordel om du hadde lagt opp 3-fase lading på bilene. B-klassen klarer i hvert fall 400V 3-fase på 16amp (11KW), men eGolfen så vidt jeg husker kan lade med 400V 3-fase på 32amp (22KW). I begge disse tilfellene så trenger du en trafo fra 230V IT til 400V NT (strømnettstd). Det finnes trafoer for dette i dag, og i ditt tilfelle kunne du hatt en trafo som gir strøm til 2 ladere. Eller du kan vente tålmodig som jeg har tenkt på at ZAPTEC slipper sin kombinerte ladestasjon og trafo til neste år.......

emil

Sitat fra: kvolle6 på fredag 12. desember 2014, klokken 17:01
...men eGolfen så vidt jeg husker kan lade med 400V 3-fase på 32amp (22KW)....

eGolf klarer kun enfase 230V 16A, altså rundt 3.5kW her i landet. I USA kommer den derimot med 32A 230V lader, men fortsatt ikke trefase.

kvolle6

Du har helt rett Emil. Har bestilt en B-klasse selv, så har ikke sett så nøye etter hva e-Golfen tar av lading. Det snakkes dog om Combo hurtiglading, men dette blir nok ikke for hjemmebruk......da spørs det om trådstarter er best tjent med å sette opp det som begge bilene kan lades med, selv om det blir sneglefart. Uansett - å få nei fra nettleverandør er en pussig problemstilling! Det er svært lite strøm det da er snakk om å ta ut.

KjellG

Fra Mercedes Wallbox: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Hva betyr dette?  Er boksen trefas eller er den noen steder koblet 400V trefas+N TN og andre steder 230V to-fas, IT?

Dersom den kobles tofas IT, så blir nettet like skjevbelastet med denne boksen.

PST

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:06
Her er det viktig å forstå hvor laderen faktisk er i systemet.

Den står i bilen, og en må derfor gå på bilprodusenten for å få en slik dokumentasjon. Dette vil selvfølgelig være en blindvei, og sannsynligvis noe nettselskapet ikke kan kreve.

Bilprodusentene vil selvfølgelig ha fulgt retningslinjer og krav for laderen som de bruker i bilene
Når elbilen er tilkoblet elanlegget er den å regne for en del av det elektriske anlegget, nettselskapet har all rett til å kreve dokumentasjon for det som er tilkoblet.

Rio

Sitat fra: KjellG på fredag 12. desember 2014, klokken 18:49
Fra Mercedes Wallbox: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Hva betyr dette?  Er boksen trefas eller er den noen steder koblet 400V trefas+N TN og andre steder 230V to-fas, IT?

Dersom den kobles tofas IT, så blir nettet like skjevbelastet med denne boksen.

Det er ingenting som heter tofas i Europa. I USA bruker man "split phase" (tror jeg det heter) for å få énfase på litt over 200 V.

"Mains voltage: 3x 230-400V" - dette ser ut som en beskrivese av trefas TN-nett. Etter det jeg husker har MB 11 kW lader ombord, hvilket tilsier 3 x 16 A trefas.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: PST på søndag 14. desember 2014, klokken 12:56

Når elbilen er tilkoblet elanlegget er den å regne for en del av det elektriske anlegget, nettselskapet har all rett til å kreve dokumentasjon for det som er tilkoblet.

Hvilken elbil er det du mener de kan kreve dokumentasjon på? Den du har nå? Eller kanskje den du har tenkt å kjøpe neste uke? Eller kameraten din sin, som kommer på besøk, og skal låne ladestasjonen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Som nevnt i min første post tror jeg det enkleste er å finne dokumentasjon på et annet strømkrevende produkt (gjerne da trefaset) for fast installasjon i hjemmet som kan forsvare oppgradering av inntak. Vann-Vann varmepumpe, induksjonstopp eller lignende er ting som kan kreve mye strøm i korte perioder. Hør ellers med elektrikkeren om han har noen andre tips.

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 14. desember 2014, klokken 21:44
Som nevnt i min første post tror jeg det enkleste er å finne dokumentasjon på et annet strømkrevende produkt (gjerne da trefaset) for fast installasjon i hjemmet som kan forsvare oppgradering av inntak. Vann-Vann varmepumpe, induksjonstopp eller lignende er ting som kan kreve mye strøm i korte perioder. Hør ellers med elektrikkeren om han har noen andre tips.

Jepp, induksjonstopp er et sikkert kort. Jeg har en 5-platers som krever 3x20A tilførsel, til sammen 8kW...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA