Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen lader ikke alltid

Startet av kasmir, torsdag 11. desember 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

kasmir

Jeg har opplevd flere ganger å komme ut i garasjen for å oppdage at bilen ikke har vært ladet i løpet av natten.
Strømkabel står i og den starter fint å lade hvis jeg f.eks starter den fra appen.
Kan det være at jeg har forhåndsprogrammert Garmin'en til å varme opp bilen til 08:15 ? Jeg ser det lyser gult på den høyre knappen foran girspaken. Men skal ikke dette bety at den planlegger ladingen til avreise 08:15 ?

d386yv

Hvis programmering er satt skal lyset på utsiden av bilen, der ladekabel plugges i, blinke grønt.

Sjekk også at du ikke har programmert at bilen skal være klar til lading 08:15 en annen dag enn dagen (altså, hvis du har lagt inn at bilen skal være klar 08:15 mandag, og det er tirsdag vil ikke bilen lade før søndag natt/mandag morgen).

Dernest, sjekk at klokken i garmin enheten er riktig! Denne skal settes automatisk, men jeg har opplevd at den er helt på bærtur. Viser 08:21 klokken 15:45 f.eks. Dette skjedde dog sjelden, så det kan være vanskelig å oppdage. Jeg oppdaget dette av samme grunn som deg; hadde programmert inn lading, men det hadde ikke skjedd. Har ikke opplevd dette siden jeg oppdaterte garmin enheten.

Råde

Kan være samme problem som eGolfere har opplavd. Noe med forhåndsprogrammert avgangstid og minimum batteri%. Les her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15522.0.html

med løsning ca herfra:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15522.msg284668.html#msg284668
e-Golf | X75D

Elmo

Sitat fra: kasmir på torsdag 11. desember 2014, klokken 12:45
Jeg har opplevd flere ganger å komme ut i garasjen for å oppdage at bilen ikke har vært ladet i løpet av natten.
Strømkabel står i og den starter fint å lade hvis jeg f.eks starter den fra appen.

På jobben oppfører det seg slik når sikringen går (pga for mange elbiler på kursen). Må enten bruke APP'n eller plugge ut og inn igjen på bilen for å få den igang.
Enkelt å teste, bare plugge ut og etter ett min inn igjen schuko'n mens bilen lader.  Ikke anbefalt i følge instruksjonsboken, men man kan jo ikke forhindre strømutfall :-\
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hmhaga

Hadde samme problemet med vår e-up, den stoppet ladingen etter ca 1 minutt. Fjernet planlagte avgangstider og da forsvant problemet. Er avhengig av å ha den fulladet hver dag pga den korte rekkevidden på vinteren.

Neste problem er Car Net, bilen har ikke vært på nett på noen dager - data oppdateres hverken i app eller webside.




kasmir

Jeg må si jeg ikke er mye klokere. Timeren har en "minimumslading" eller hva de nå kaller det på 30%.
Kan det være at den ikke lader med mindre jeg har gått under 30% ?

Endte med å skru av hele timeren, så får kona heller fryse noen minutter på morgenen..

ptorge

Hvis du setter minimumslading på 30%, vil bilen bli ladet til 30% når du setter i ladekladden. Deretter slår ladingen seg av og lader de resterende prosentene (avhengig av hvilken maksimumslading du har satt), slik at bilen er ferdigladet til det tidspunktet du har stilt inn på Garmin-enheten. Minimumsladingen og maksimumsladingen er det fritt å velge selv.

Hyperstress

Har hatt samme problem som TS en mnd minst. Har programmert 3 avgangstider, slik at bilen « alltid» skal lades til 90% når jeg kobler til. Har fungert i ett år, men nå er det ikke til å stole på lenger. Den blinker grønt og indikerer at den skal lade iht timer, men gjør det ikke. Om jeg fjerner tidsinnstilling så funker lading.
Har ikke PC så orker ikke tenke på oppdatering av enheten. :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Råde

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:20
Har hatt samme problem som TS en mnd minst. Har programmert 3 avgangstider, slik at bilen « alltid» skal lades til 90% når jeg kobler til. Har fungert i ett år, men nå er det ikke til å stole på lenger. Den blinker grønt og indikerer at den skal lade iht timer, men gjør det ikke. Om jeg fjerner tidsinnstilling så funker lading.
Har ikke PC så orker ikke tenke på oppdatering av enheten. :(
Kan det være at du siste tiden har kommet under 30% SOC (hvor det før har vært over) når du kobler i? Da kan problemet være at den lader opp til 30% og så stopper? (Og glemmer å starte igjen for å nå 90% til avgangstid)
e-Golf | X75D

Hyperstress


Sitat fra: Råde på lørdag 13. desember 2014, klokken 20:57
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:20
Har hatt samme problem som TS en mnd minst. Har programmert 3 avgangstider, slik at bilen « alltid» skal lades til 90% når jeg kobler til. Har fungert i ett år, men nå er det ikke til å stole på lenger. Den blinker grønt og indikerer at den skal lade iht timer, men gjør det ikke. Om jeg fjerner tidsinnstilling så funker lading.
Har ikke PC så orker ikke tenke på oppdatering av enheten. :(
Kan det være at du siste tiden har kommet under 30% SOC (hvor det før har vært over) når du kobler i? Da kan problemet være at den lader opp til 30% og så stopper? (Og glemmer å starte igjen for å nå 90% til avgangstid)

Ja, tror det må ha noe med det å gjøre.
Bilen var inne for noe utbedringer i over en uke, der de også oppdaterte software. Når jeg tenker på det nå så startet problemene etter det.
Tror jeg hadde minimum for lading mye høyere enn 30% tidligere, da jeg tenkte at det var % den måtte under for at den skulle starte å lade. (Tror egentlig ikke jeg tenkte så mye :) ) men den ble uansett tilbakestilt til 30% og da kom problemene ser det ut til.
Har satt min til 90% nå, med tidsinnstilling til 100% i morgen tidlig, så da blir det spennende å se hva den ender på. Den startet å lade i alle fall.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Hyperstress på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:58


Har satt min til 90% nå, med tidsinnstilling til 100% i morgen tidlig, så da blir det spennende å se hva den ender på. Den startet å lade i alle fall.

Den ladet til 100%. Så da funket det som det skulle denne gangen. Rart.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kasmir

Jeg har også satt min/maks til 100%. Ser ut til at det gjorde susen.
Ser jo ikke noe poeng med å utsette lading her til lands. Snarere en ulempe hvis jeg trenger litt klattlading i løpet av dagen og glemmer å skru av timeren.

cmniels

Er det noen av dere som har testet tidsstyrt oppvarming (start av bare klima), UTEN ladekabel plugget inn?? Jeg har problemer med at denne tidsstyringen ikke settes i gang, selv om batterinivå er godt opp i 80%

Elmo

Sitat fra: cmniels på mandag 15. desember 2014, klokken 09:57
Er det noen av dere som har testet tidsstyrt oppvarming (start av bare klima), UTEN ladekabel plugget inn?? Jeg har problemer med at denne tidsstyringen ikke settes i gang, selv om batterinivå er godt opp i 80%

Du mangler kanskje settingen som tillater start av klima (uten tenning) når bilen ikke er tilkoblet strøm ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cmniels

Hvis du tenker på valget under INSTILLINGER under e-Styring så har jeg satt denne til JA, så det burde ikke være problemet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA