Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

soc-visning i euroleaf

Startet av Zero-talent, onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Zero-talent

Kan man stole på soc-måleren i euro-Leaf, at batteriet faktisk er 100% når den viser 100%? Lurt på å skaffe Leaf spy, men er det nødvendig for å overvåke batterikapasitet når bilen viser det?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

HoeggenEL

SOC i bil viser 100%, Leaf Spy viser 97,2%
på min Acenta 2014.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Kjell Leaf

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02
Kan man stole på soc-måleren i euro-Leaf, at batteriet faktisk er 100% når den viser 100%? Lurt på å skaffe Leaf spy, men er det nødvendig for å overvåke batterikapasitet når bilen viser det?
Ja, den kan du stole på, men batteriet er egentlig aldri ladet til 100% fordi det er en beskyttelse i bunn og topp.  Derfor benyttes bare 21,5 kwt av 24 kwt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Spørsmålet er jo om %SOC i bil er i forhold til nytt perfekt batteri eller i forhold til tilgjengelig kapasitet i øyeblikket.

Man kan fort ha 100% visning mens bilen faktisk har et tap på rundt 10%. Sånt vises bedre i LeafSpy da.

Marius Engel

Opplever soc visning i bil som meget pålitelig!

Oddvar

Har leaf spy og SOC er forskjellig hver dag .
100% kan være fra 92 til 97 SOC på min bil . Står i samme lader , men den lades ikke til samme nivå to ganger ,hm
KWh er fra 20 til 21.8 .
Så ikke veit jeg . Men det virker som bilen lever sitt eget liv :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

JanBrede

Siden jeg ikke bruker Leaf Spy, kan jeg bare basere meg på observarsjoner;
Når ladingen nærmer seg 97-98% og har mindre enn en time igjen å lade, rapporteres dette som 100% av bilen når man tar ut lader og skrur på bilen....  Den første prosenten forsvinner da også nesten så fort man begynner å bruke strøm...  Alt er vel relativt...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Zero-talent

Takk for svar. Etter 25.000km begynner jeg sånn smått å tenke på kapasitetstap i batteriet, så kanskje jeg får skaffe meg en sånn klump og leaf spy
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Marius Engel

Si at ett relativt nytt batteri som har mellom 90-100% av ny-kapasitet igjen har best av å bli ladet til 80%.
Vil det samme fortsatt gjelde for ett batteri med mindre enn 80% av ny-kapasitet igjen? Eller vil det ikke lengre ha noe å si om man lader det til 100% da?

Jan-Børre Olsen

Det virker som de siste få prosentene tar lang tid. Ser at når jeg lader min bil til 100%(gjør det nå på vinteren) så står det 100% i displayet selv om bilen ikke er ferdigladet(blå LED blinker på dashen). Synes også at når bilen får lade helt til den selv kutter ut ved 100% så går prosentene saktere ned enn når jeg feks lader til 80%. Har knapt nok kommet meg ut på hovedveien før to-tre prosent er brukt mens hvis jeg lader til 100% og bilen selv kutter ut ladingen så kan jeg kjøre mange km før prosentmåleren rører på seg.
Min konklusjon er at det blir som på en mobiltelefon. 100% lading er litt bob-bob så lenge ladingen ikke blir avsluttet av telefonen selv.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA