Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig å stå på lav SOC?

Startet av erot, tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:27

« forrige - neste »

erot

Beklager evt dumt eller overdramatisert spørsmål: Har batteriet vondt av å stå på 12-13% en stund? Ca 44 km nå. Ikke kaldere enn rett over null. Har problemer med ladestasjon i garasjen som blir fikset i morgen eller torsdag, så det er bare en natt eller to. Lite lysten på åpent vindu og ut med skjøteledning i stormen. Vet at batteriet tåler det fint, men hvis det likevel fører til slitasje eller den minste forringelse av kapasiteten tar jeg heller åpent vindu.

Uansett greit å vite for fremtiden hva som er OK for batteriet i den enden. Hvis det er slik som jeg tror og håper, så skal det være under 10% SOC, svinekaldt og helst gå mange dager før det evt blir problematisk?

jazzwheel

I tilfelle noen har et godt svar så slenger jeg inn et tilleggsspørsmål.

Slik jeg har skjønt det er det like galt med høy SOC som lav SOC?

Er 90% SOC like dumt som 10%? Typisk blir bilen fort stående med førstnevnte over helgen om den ikke blir kjørt.

Torpedo Ted

Nei, det er overhode ikke galt å stå slik i en dag eller to.

RaBalder

Jeg ville ha plugget til og fått økt det til 20-25%.

Hyperstress

Lav SOC et bare problematisk om du kjører helt tom omtrent og lar den stå.
Å la den stå på 10% er bedre enn 90%. (Med mindre batteriet tappes og går tomt da)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jejl

Du er vel nå på over 15% hvis du tar med hele reservekapasiteten. Det er nok ikke noen fare, men...
Har lest litt om ulike studier av hvordan batterinene ideelt sett skal behandles, og når det gjelder langtidslagring var det en studie som konkluderte med at 30-40% var best for batteriet og en annen 40%. For varme batterier er det som svekker batteriene raskest, det trenger stort sett ikke vi bekymre oss for.

erot

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:26
Jeg ville ha plugget til og fått økt det til 20-25%.

Hvis jeg tolker resten av svarene her riktig:

Ja, hvis det er mange dager (fordi den vil synke nedover)

Ikke nødvendig for bare en dag, maks to.

Er jeg på sporet nå? :) Inn med teskje!

boppus

Har noen av dere med bestemte meninger om dette noe fakta underlag å vise til?
Finnes det noen retningslinjer i manualen?
Dersom <10% eller >90 er stressende for batteriet, hvorfor gir ikke bilen deg en advarsel?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

JohanH

Sitat fra: Boppus på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:58
Har noen av dere med bestemte meninger om dette noe fakta underlag å vise til?
Finnes det noen retningslinjer i manualen?
Dersom <10% eller >90 er stressende for batteriet, hvorfor gir ikke bilen deg en advarsel?

10% er ikke stressende. Ved lagring er lavest spenning best, men greit med noe buffer dels grunnet "vampire drain" og dels hvis det blir så kaldt at bilen finner ut den må varme batteriet aktivt for å unngå skadelig lav temp.

Ved gjentatt lading til 100% får du advarsel. Ved svært lav SOC får du også beskjed å plugge inn fortest mulig.

aness

Sitat fra: Boppus på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:58
Har noen av dere med bestemte meninger om dette noe fakta underlag å vise til?
Finnes det noen retningslinjer i manualen?

Ja, fra side 90:

Pleie av batteriet
La aldri batteriet bli helt utladet. Selv når du ikke kjører Model S, utlades batteriet svært sakte mens det gir strøm til kjøretøyets elektronikk. I snitt utlades batteriet med ca. 1 % per dag. Det kan oppstå situasjoner hvor du må la Model S stå frakoblet i en lengre periode (for eksempel på en flyplass når du er ute og reiser). I slike tilfeller må du ikke glemme de nødvendige 1 % for å sikre at batteriet fortsatt har et tilstrekkelig ladenivå. I løpet av en periode på to uker (14 dager) utlades for eksempel batteriet med ca 14 %.
Utlading av batteriet til 0 % kan gi varig skade på batteriet. For å beskytte mot en fullstendig utladning går Model S over i en lavforbruksmodus når ladenivået faller til 5 %. I denne modusen slutter batteriet å forsyne kjøretøyets elektronikk med strøm for dermed å redusere utladningshastigheten til ca 4 % per måned. Når denne lavforbruksmodusen er aktiv, er det viktig å koble Model S til strøm innen to måneder for å unngå skader på batteriet.


Et par netter burde altså gå bra, blir det en uke er det sikkert best å plugge inn.

Mippen

Sitat fra: Boppus på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:58
Har noen av dere med bestemte meninger om dette noe fakta underlag å vise til?
Finnes det noen retningslinjer i manualen?
Dersom <10% eller >90 er stressende for batteriet, hvorfor gir ikke bilen deg en advarsel?

Det er vel litt som ellers, man har et viss ansvar som bilfører å passe på å vedlikeholde bilen. Det er for eksempel ikke noen biler som sier det er på tide å bytte dekkene pga de er slitt, eller det er på tide å peile oljen hvis man har en fossilbil. Hvis batteriet står parkert over tid på lavt soc kan man risikere at batteriet blir tappet ned og da blir cellene i batteriet ødelagt og man må ha et nytt batteri. Batteri er kjemi. For lav soc sliter på batteriet, det samme gjør høy soc. Derfor er det lurt å lagre batteri midt i mellom.
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

hovedproblemet når bilen står lagret med lav SOC er vel at man tar fra seg muligheten til å ta en tur- mange gode grunner til uplanlagte reiser, eks sykdom.
Jeg ville følt meg uvel med en bil som jeg ikke kan bruke i garasjen.

JohanH

For å si det klart: lav SOC i seg selv sliter ikke på batteriet men hvis du bikker under en kritisk spenning kan batteriet "brikke" dvs bli irrevetsibelt ødelagt. Det å belaste (trekke mye strøm) fra batteriet ved en lav SOC fører derimot til økt slitaje (grunnet økt tendens til mikrokrakkdannelser i katoden) - bla derfor begrenses effekten ved lav SOC (er det under 5%?) (en annen grunn er nok også fordi da øker sjansen at du kjører forsikitig å rekker en lader før bilen slås av).

Sjøhyene

Jeg har forstått den sånn at lav SOC i seg selv ikke er noe negativt for batteriet, så sant du passer på at ikke det når kritisk lav SOC. Hva det er for MS vet jeg ikke men det er garantert godt under 0 km typ-range.
Høy SOC derimot er negativt, og det blir mer og mer negativt jo nærmere 100% du kommer. Temperatur er også en viktig parameter, ved at "slitasjen" øker proporsjonalt med temperatur.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

erot


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA