Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig å stå på lav SOC?

Startet av erot, tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:27

« forrige - neste »

nivve

Ville bare legge inn det siste jeg har hørt om å lade til 100% (fra en ansatt på Tesla Lade som har jobbet for Tesla i mange år):

"Lader du til 100% en gang i uka har det ingen innvirkning på batteriet. Og hva angår forringelse, en Roadster i USA har gått 365.000 km og hadde 34,5 mil som maks rekkevidde. Nå går den 30,5 mil. Men det er eldre batteriteknologi enn i Model S."

Etter dette har jeg bekymret meg -mye- mindre for å lade til 100%, og gjør det nå også når jeg skal kjøre 'bare' 30 mil (f.eks. tur-retur Steinkjer-Trondheim). Før har jeg bare ladet til 80% før en slik tur, men å lade til 100% gir mye mer fleksibilitet (for detours, f.eks.).

Batteritralla

Min oppfatning kommer fra blybatteri verden - og det er ikke sikkert at dette er direkte overførbart til batteritypen i Model S.

Utladede batterier fryser lettere enn oppladede.

Jeg ville ikke latt min bil stå med lav SOC når det var kaldt om jeg hadde mulighet til å lade den, om så bare litt/med lav hastighet.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

erot

Sitat fra: nivve på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:37
Ville bare legge inn det siste jeg har hørt om å lade til 100% (fra en ansatt på Tesla Lade som har jobbet for Tesla i mange år):

"Lader du til 100% en gang i uka har det ingen innvirkning på batteriet. Og hva angår forringelse, en Roadster i USA har gått 365.000 km og hadde 34,5 mil som maks rekkevidde. Nå går den 30,5 mil. Men det er eldre batteriteknologi enn i Model S."

Etter dette har jeg bekymret meg -mye- mindre for å lade til 100%, og gjør det nå også når jeg skal kjøre 'bare' 30 mil (f.eks. tur-retur Steinkjer-Trondheim). Før har jeg bare ladet til 80% før en slik tur, men å lade til 100% gir mye mer fleksibilitet (for detours, f.eks.).

Det høres unektelig lovende ut. Roadsteren hadde altså over 88% av opprinnelig kapasitet etter mer enn forventet levetid på en vanlig bil.

Jeg har justert min standard ladegrense til 80 eller evt 85% fordi jeg tenker det er sunnere for batteriet enn å stå på 90%. Betyr det du sier over at det sannsynligvis ikke er nødvendig?

Batteritralla

Sitat fra: erot på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:31
Sitat fra: nivve på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:37
Ville bare legge inn det siste jeg har hørt om å lade til 100% (fra en ansatt på Tesla Lade som har jobbet for Tesla i mange år):

"Lader du til 100% en gang i uka har det ingen innvirkning på batteriet. Og hva angår forringelse, en Roadster i USA har gått 365.000 km og hadde 34,5 mil som maks rekkevidde. Nå går den 30,5 mil. Men det er eldre batteriteknologi enn i Model S."

Etter dette har jeg bekymret meg -mye- mindre for å lade til 100%, og gjør det nå også når jeg skal kjøre 'bare' 30 mil (f.eks. tur-retur Steinkjer-Trondheim). Før har jeg bare ladet til 80% før en slik tur, men å lade til 100% gir mye mer fleksibilitet (for detours, f.eks.).

Det høres unektelig lovende ut. Roadsteren hadde altså over 88% av opprinnelig kapasitet etter mer enn forventet levetid på en vanlig bil.

Jeg har justert min standard ladegrense til 80 eller evt 85% fordi jeg tenker det er sunnere for batteriet enn å stå på 90%. Betyr det du sier over at det sannsynligvis ikke er nødvendig?

Det blir helt sikkert ikke verre å stå på 80 % vs 90 %.

Skikkelig "troende" har det best psykisk rundt 50-60 % etter det jeg har forstått.

Om man planlegger en tur der man har bruk for mer rekkevidde, så booster man opp kapasiteten før man skal ut på tur.

Jeg bruker denne metoden nå på vintertid, mest fordi det da genereres litt varme i batteriet før jeg skal ut på tur.

Da brukes mindre av batt.kap til å varme der opp ved turens start, og man får full regenerering på et tidligere tidspunkt.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA