Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre fra Stavanger til Oslo med Zoe, går det greit?

Startet av ZOE, søndag 07. desember 2014, klokken 20:03

« forrige - neste »

ZOE

Jeg lurer på om det er kurrant å kjøre til Oslo fra Stavanger med Zoe ved hjelp av hurtigladere?

Nå er det kommet en lader på Ålgård, så da blir nok første strekk enten fra hjemme (sandnes) eller fra Ålgård til Flekkefjord (120km)
og så til Kristiansand (110km)
derfra til Grimstad (50km)
så til Lasses LAdested i Bamble (110km)
Til resten av turen er det jo flere punkter.

Noen andre løsninger for denne turen som andre kan anbefale?
4 ladestopp på 560km er kanskje litt mye


emil

Skal du lade i Grimstad må du komme utenfor "kontortid", da plassene der ved UiA ofte har vært opptatt. Kan være det har blitt bedre, liten stund siden jeg sjekket de plassene sist.

Lasses skal etter planen åpne 19. desember, frem til det må man helt opp til Skien for å få ladet på 22kW.

Alternativet til Grimstad er å høre med JM Auto i Arendal om du kan låne ladekontakten til demo-Zoe. Vil tro at det er en bedre løsning, men jeg er litt usikker på ladehastigheten på den kontakten.

zbk

Sitat fra: ZOE på søndag 07. desember 2014, klokken 20:03
Jeg lurer på om det er kurrant å kjøre til Oslo fra Stavanger med Zoe ved hjelp av hurtigladere?

Nå er det kommet en lader på Ålgård, så da blir nok første strekk enten fra hjemme (sandnes) eller fra Ålgård til Flekkefjord (120km)
og så til Kristiansand (110km)
derfra til Grimstad (50km)
så til Lasses LAdested i Bamble (110km)
Til resten av turen er det jo flere punkter.

Noen andre løsninger for denne turen som andre kan anbefale?
4 ladestopp på 560km er kanskje litt mye

Mange av disse er 22kW-punkter, så ta tar det en time før du rekker til neste lader. Mulig, ja. Tidsmessig praktisk? Neppe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på søndag 07. desember 2014, klokken 20:35
Mange av disse er 22kW-punkter, så ta tar det en time før du rekker til neste lader. Mulig, ja. Tidsmessig praktisk? Neppe.

Hadde tidsbruken vært kritisk på en sånn strekning ville man ikke forsøkt annen elbil enn Tesla tror jeg.

Har ellers selv tilgode å se et 43kW AC punkt utenfor stor-oslo (noe hurtigladekartet forsåvidt bekrefter når jeg i all hovedsak holder meg på strekningen sørlandet-oslo).

dyrlar



zbk

Er laderen på Ålgård operativ? Den var fortsatt pakket i plast på fredag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Spruck

Hei!

Kjørte fra Oslo-Stavanger med en EuroLeaf tidlig i høst. Første stopp ble hurtiglading ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Neste stopp ble 1 time semihurtig ved Skagerak Aren på Ski. Deretter 1 time normallading på Statoil på Brokelandsheia, før turen gikk til Stoa hurtigladestasjon Arendal. Så ble batteriet igjen toppet ved Vesterveien Hurtigladestasjon, Kristiansand. Neste stopp AMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord, og siste stopp ble på Bryne Hurtigladestasjon.

Tidsmessig var det den verste kjøreturen jeg noen gang har hatt, og kommer ikke til å kjøre det strekket med elbil med mindre det er en Tesla! 17-18 timer ble det totalt. Håpløs ineffektiv kjøring med så mange stopp. Pga null elbil/ladeerfaring ble batteriet vel og merke ladet til over 90% ved alle anledninger utenom stoppet på Brokelandsheia.

Men god tur uansett!  :)
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

emil

Sitat fra: Spruck på fredag 12. desember 2014, klokken 15:14
Hei!

Kjørte fra Oslo-Stavanger med en EuroLeaf tidlig i høst. Første stopp ble hurtiglading ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Neste stopp ble 1 time semihurtig ved Skagerak Aren på Ski. Deretter 1 time normallading på Statoil på Brokelandsheia, før turen gikk til Stoa hurtigladestasjon Arendal. Så ble batteriet igjen toppet ved Vesterveien Hurtigladestasjon, Kristiansand. Neste stopp AMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord, og siste stopp ble på Bryne Hurtigladestasjon.

Arendal-Oslo-Arendal kjenner jeg godt, og selv med USA leaf jeg ikke får ladet mer enn ca 75% på hurtigladere holder det med stopp i Tønsberg og Skien i sommerdekksesongen. Nå åpner som sagt Rugtvedt og da blir den strekningen enda enklere. Si 3.5t kjøring til Arendal fra Oslo Vest og 2x30min lading. 30 min lading i Arendal og en knapp time videre til lader i Vesterveien. Derifra kjenner jeg ikke veien videre.

I sommer da Skiensladeren var defekt ble det etter Tønsberg ladet en time 16A på Skjelsvik og en time 16A på Brokelandsheia før Arendal. Totalt sett ikke mye lengre tid enn å kjøre til og lade i Skien. Men nå kjenner jeg bilen godt og er ikke redd for å kjøre godt forbi Very Low Battery Warning på kjente strekninger.

Men ja, det er en utfordring å kjøre elbil på lange strekninger hvis man ikke har Tesla. Vi har valgt å skrote fossilbilen og kjører kun elektrisk nå, selv med hyppige turer til øslandet.

Ellers med ladere hver 5. mil ca og minuttprising kan man heller holde SOC i området 10-60% og heller lade ofte. Da vil total ladetid være kortere siden man får inn flere kWh på samme tid ved lav SOC enn høy. Det bør da ikke være lange omveier (som Tønsberg) til laderene, men de må ligge i tilknytning til E18.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA