Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Idag var jeg glad jeg hadde en Model S fordi...

Startet av B_Tesla, fredag 05. desember 2014, klokken 16:40

« forrige - neste »

B_Tesla

Tenkte å lage en liten tråd hvor vi kan poste morsomme ting som skjer i hverdagen hvor man er glad det var akkurat en model S man har. Altså situasjoner som ville vært veldig anderledes dersom ikke.

Igår hadde jeg et slikt tilfelle. Fløy hjem fra Oslo, hvor jeg på flyplassen finner ut at bagasjen aldri kom med. Skitt altså. Setter meg i Taxi og setter snuten hjemover. Inser da at jeg ikke har nøkler, de ligger i kofferten. Noob altså. Min kone har husnøkkel, men er på jobb. Når Taxi'n nesten er hjemme kommer jeg på noe genialt. Denne bilen kan jeg starte fra mobilen! Fantastisk. Problem solved. Setter meg i bilen og henter husnøkkel.

Forøvrig første gang jeg forsto når det kan være nyttig med denne åpne og starte bilen funksjonen på mobilen. Har ikke sett noen nytte før nå.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

amund

Hver dag jeg skal hjem fra jobb nå på vintern, når jeg åpner bildøra blir jeg nesten slått i bakken av heit luft, omtrent i en hollywoodfilm. Har flere ganger vurdert Webasto o.l. på fossilbiler men aldri tatt meg råd. Nå skjønner jeg hva slags luksus jeg har gått glipp av!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Sense

Sitat fra: amund på fredag 05. desember 2014, klokken 23:10
Hver dag jeg skal hjem fra jobb nå på vintern, når jeg åpner bildøra blir jeg nesten slått i bakken av heit luft, omtrent i en hollywoodfilm. Har flere ganger vurdert Webasto o.l. på fossilbiler men aldri tatt meg råd. Nå skjønner jeg hva slags luksus jeg har gått glipp av!

Tips: Det er mulig å stille inn gradene....

Min første episode der bilen og mobilen har vært uforglemmelig, var når jeg lånte bort bilen til kona første gang, og deretter hadde mye moro mens hun kjørte av gårde i regnværet, mens jeg fulgte med på appen. Oops så gikk takluke opp gitt....
Og hornet og fjernlyset som gikk av når hun låste bilen på jobben. Som om bilen ropte: "Ikke gå fra meg"!
Når hun var på jobb, sendte jeg sms: "Politiet ringte: De sa du kjørte i 86 i 60-sonen og vil snakke med sjåføren umiddelbart".

Priceless...


Chlangum

staar akuratt naa paa oeverste dekk paa Halhjem-Sandvikvaag fergen grunnet en eller annen har funne ut at el-biler er saa brannfarlige. Nei saa dumt sa jeg til hun som henvise meg hit. Ja de sier alle, fikk jeg til svar  :D
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Teslanewbie

Sitat fra: Chlangum på lørdag 06. desember 2014, klokken 11:46
staar akuratt naa paa oeverste dekk paa Halhjem-Sandvikvaag fergen grunnet en eller annen har funne ut at el-biler er saa brannfarlige. Nei saa dumt sa jeg til hun som henvise meg hit. Ja de sier alle, fikk jeg til svar  :D

Akkurat det veit jeg ikke om det er så greit .. å stå ute med all saltvann på bilen når vinden står på som verst .. står Heller nede i skydd for Vær og vind ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Chlangum

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:47
Sitat fra: Chlangum på lørdag 06. desember 2014, klokken 11:46
staar akuratt naa paa oeverste dekk paa Halhjem-Sandvikvaag fergen grunnet en eller annen har funne ut at el-biler er saa brannfarlige. Nei saa dumt sa jeg til hun som henvise meg hit. Ja de sier alle, fikk jeg til svar  :D

Akkurat det veit jeg ikke om det er så greit .. å stå ute med all saltvann på bilen når vinden står på som verst .. står Heller nede i skydd for Vær og vind ..

Nja, vil nå ikke ta det som noe særlig motargument. Det av salt man får på bilen ved en ferge tur er (bokstavelig talt) bare piss i havet i forhold til norske vinterveier.

Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Pompel

Sitat fra: Chlangum på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:05Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
Greit å huske også at det er ikke faren for at det skal oppstå brann i elbilen som i hovedsak er begrunnelsen, men heller at de ikke har gode nok muligheter for å slukke en brann som har spredd seg til en elbil. Det er i alle fall det jeg leste fra en som jobbet på ferje, enten postet her eller på en av Facebook-gruppene.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Høgis

En bekjent ringte meg i går og var litt fortvilet over at bilen hadde låst seg mens han var borte fra bilen i ca. 10 min. og nøkkelen lå i bilen, hadde ikke appen på "låne" mobilen, fikk heller ikke tak i kona. Ringte Tesla, de låste opp bilen for han :)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Sense

Sitat fra: Pompel på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Chlangum på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:05Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
Greit å huske også at det er ikke faren for at det skal oppstå brann i elbilen som i hovedsak er begrunnelsen, men heller at de ikke har gode nok muligheter for å slukke en brann som har spredd seg til en elbil. Det er i alle fall det jeg leste fra en som jobbet på ferje, enten postet her eller på en av Facebook-gruppene.

Det er det dummeste forklaringen fra Fjord1 jeg har hørt. Er det lettere å slukke en eksplosjonsartet brann fra en bensinbil på et bildekk som ifølge skilting ikke engang tåler en sigarett-glo. Og så fyller de ferja opp med bensinbomber!

Hos oss har vi pulverapparat til å ta hånd om elbranner hjemme. Sikker på at ferjeselskapet lett kan skaffe en slik.

Har Fjord1 forresten tillatelse til å nekte elbiler adgang på ferja når de mottar offentlig støtte? Finnes det i det hele tatt noe dokumentasjon på at elbiler brenner oftere enn fossiler?



Chlangum

Sitat fra: Pompel på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Chlangum på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:05Skulle det vært noe å sette fingeren på så er det at begrunnelsen til Fjord 1. Greit å være føre var men det er også med på å skape unødig engstelse til dem som ikke er så belest på El-bil.
Greit å huske også at det er ikke faren for at det skal oppstå brann i elbilen som i hovedsak er begrunnelsen, men heller at de ikke har gode nok muligheter for å slukke en brann som har spredd seg til en elbil. Det er i alle fall det jeg leste fra en som jobbet på ferje, enten postet her eller på en av Facebook-gruppene.

Ja, leste nettopp denne saken.
http://www.aftenbladet.no/trafikk/Elbil-nekt-pa-nedre-fergedekk-3580466.html

Synes egentlig det er et godt argument. Vi har en del lithium batterier ombord på seismikk båten jeg jobber på. Har egne spesial slukkeaperater (klasse D pulver) for å håndtere slike branner. Pluss at alle batterier blir lagret i et spesial rom som vi kan fylle med sjøvann på minutter ved hjelp av brannpumpen.

Selv om sannsynligheten er liten for at en el-bil skal ta fyr så er den der og da vil man helst ikke ha den i ett lukket rom uten tilstrekklig med slukkemidler.

Man hva gjør man hvis den tar fyr på top dekket? Skubber den overbord?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Brede

I Teslas egen veiledning for utrykningspersonell så står det vel også at en eventuell batteribrann er særdeles vanskelig å slukke med konvensjonelle slukkemidler. Anbefaling er å la bilen brenne ut samtidig som en kjøler ned med vann for å skjerme omgivelser.
Ikke trivelig på nedre ferjedekk..
Jeg er elbilentusiast så det holder, men jeg kan skjønne bekymringen.

Baldrian

Nå skulle vel dette være en tråd om hvorfor man var glad man hadde en modell S, og ikke om den var brannfarlig eller ei.  Merkelig hvor fort tråder går OT.

darthy001

Sitat fra: Høgis på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:30
En bekjent ringte meg i går og var litt fortvilet over at bilen hadde låst seg mens han var borte fra bilen i ca. 10 min. og nøkkelen lå i bilen, hadde ikke appen på "låne" mobilen, fikk heller ikke tak i kona. Ringte Tesla, de låste opp bilen for han :)
Dette har jeg aldri tenkt på før. Det var jo genialt :)

Tommel opp!

Hyperstress


Sitat fra: darthy001 på søndag 14. desember 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Høgis på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:30
En bekjent ringte meg i går og var litt fortvilet over at bilen hadde låst seg mens han var borte fra bilen i ca. 10 min. og nøkkelen lå i bilen, hadde ikke appen på "låne" mobilen, fikk heller ikke tak i kona. Ringte Tesla, de låste opp bilen for han :)
Dette har jeg aldri tenkt på før. Det var jo genialt :)

Tommel opp!

Eller så kan en bruke 30s på å laste ned appen på lånemobilen. Det måtte jeg da jeg låste nøkler og mobil inne i bilen :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA