Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai sonata BEV & PHEV

Startet av Ona IX, onsdag 31. desember 2014, klokken 17:20

« forrige - neste »

Ona IX

http://insideevs.com/hyundai-commits-2016-launch-midsize-electric-car-powered-next-generation-lg-chem-batteries/

Mellomstørrelse El sedan fra Hyundai! Rekkevidde på 150mi (240km) forventet. Med LG Chem batterier. Veldig spennende!

Porsgrunn

Det er mange interresante poenger i denne artikelen.

Søstrene Hyundai og Kia har frem til nå delt seg med Hyundai kun hydrogen mens Kia sto for batteri satsingen. Spennende om dette signaliserer en endring.

De går for mellomstor sedan (omtent passat sedan størelse?) der er det ikke mange elbil alternativer fra før.

Det snakkes også om at den skal bli ca 30% lettere enn en hybrid. Det tyder på en ekte elbil bygd som elbil fra bunn av.

Mest interresant syns jeg det er at de viser til LG sine kommende batterier for 2016 med betydelig økt energitethet. Det begyner å bli såpass mange hint om disse nå at de kanskje kan betraktas som mer enn et rykte snart.

Ona IX

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 31. desember 2014, klokken 17:46
Søstrene Hyundai og Kia har frem til nå delt seg med Hyundai kun hydrogen mens Kia sto for batteri satsingen. Spennende om dette signaliserer en endring.

De går for mellomstor sedan (omtent passat sedan størelse?) der er det ikke mange elbil alternativer fra før.
Flere som funderer over om Hyundai gir opp hydrogen, ettersom det er ikke fremtiden hvis elbiler kommer seg til det nivået ice biler er på. (kanskje for langtransport)

Ang eneste mellomstor sedan, så kommer jo tesla 3 rundt de tider, og vil være denne størrelsen. Så tror nok de prøver å snike noen salg fra tesla, spesielt i det asiatiske markedet!

Gordon Retriever

Hvor stor Tesla Model 3 vil bli vet vi ikke - bortsett fra at den skal være "80%" av størrelsen til Model S. Ikke mindre enn en Golf (425cm) men ikke større enn en BMW 3-serie (462cm) er min gjetting.

Hyundais elbil skal være en midsize sedan, dvs. en bil i Sonata, Camry, Accord, Legacy, Passat-klassen.  Den nye generasjonen Sonata er 485cm, ca. 12 cm kortere enn Model S.

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 31. desember 2014, klokken 19:30
Hvor stor Tesla Model 3 vil bli vet vi ikke - bortsett fra at den skal være "80%" av størrelsen til Model S. Ikke mindre enn en Golf (425cm) men ikke større enn en BMW 3-serie (462cm) er min gjetting.

Model S er ca. 10m2 i flate, om vi regner flatemål blir 80% 8m2, noe som passer omtrent perfekt med 4,40*1,82. Midt i midsize-segmentet altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

445cm har faktisk vært min gjetting på Model 3.  Like stor som en Impreza, noen få cm kortere enn en Prius. Dvs. midt i kompakt-segmentet - midsize-bilene er nok over en fot lengre. :)

Gordon Retriever

Det er også interessant at Hyundai har sikret seg Albert Biermann fra BMW. Sammen med Peter Schreyer som meldte overgang fra Audi viser dette hvor seriøst Hyundai-konsernet satser.

Biermann får ansvaret for elbilsatsingen - noe som ikke nevnes i pressemeldingen Hyundai sendte ut rett før jul i forbindelse med ansettelsen av Biermann.
Tegn på at Biermann har andre og viktigere oppgaver i Sør-Korea - eller resultat av at den elektriske offensiven ikke var offentlig da Biermann ble ansatt:

SitatHyundai Motor Group appoints Albert Biermann as
Head of Vehicle Test & High Performance Development

 

• Biermann's last role was as Vice President Engineering at BMW M Automobiles, responsible for dynamics of acclaimed road and race cars
• Takes on responsibility for new high performance vehicles and technologies
• Appointment is part of a drive to develop Hyundai and Kia vehicles that lead their segments for rewarding driving dynamics
 

December 22, 2014 - Hyundai Motor Group has appointed Albert Biermann as its new Head of Vehicle Test & High Performance Development.


Based at the company's R&D Center in Namyang, Korea, Mr. Biermann will lead the development of new high performance Hyundai and Kia models, as well as oversee engineering projects relating to ride and handling, safety, reliability, and the mitigation of NVH (noise, vibration and harshness).


His appointment will accelerate the roll-out of new high-performance vehicles and technologies, as well as help to improve the dynamic capabilities of cars across the range. The company intends to become a technical leader in ride and handling, producing vehicles that lead their respective segments for driver engagement. Hyundai Motor's involvement in the World Rally Championship (WRC) should also benefit, thanks to increased sharing of performance technologies and insights between engineering programmes for the road and rally stage.


Mr. Biermann, 57 years old, joins Hyundai Motor Group from 1 April 2015 and brings over 30 years of experience in the development of high-performance vehicles, most recently in his current role as Vice President Engineering BMW M Automobiles and BMW Individual at BMW M GmbH, Germany, a position he has held since 2008. He first joined BMW in 1983 and has played a key part in honing the performance and dynamics of some of the marque's most acclaimed road and race cars.


Biermann said, "I couldn't be more excited to join Hyundai Motor Group. It is a company I have watched closely as it has taken on its key competitors and quickly established a strong customer base in Europe. 2015 is a key year for the brand with the launch of many all-new models and the start of its second season in WRC, so I am really looking forward to the challenge."


Woong Chul Yang, Vice Chairman of Hyundai Motor Company and Head of Hyundai-Kia R&D Center, added, "This is a senior engineering appointment and an important part of our effort to further optimize the dynamics of our vehicles, providing even greater rewards for keen drivers. Mr. Biermann has unrivalled credentials in this field and his expertise and experience will help us bring forward the development of new Hyundai and Kia cars that are great to drive, as well as speed the transfer of innovative technologies and insights between our road-car and motorsport engineering teams."


Earlier in 2014 Hyundai Motor opened its brand new European Test Centre at the Nürburgring in Germany, allowing the company to test more effectively and accurately the reliability and drivability of new vehicles.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA