Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Behandling av karbonfiber

Startet av Ferry, tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:52

« forrige - neste »

Marius Engel

Da blir konklusjonen: vask bilen minst mulig, ikke voks, ikke polèr, og når du først vasker: sørg for at overflaten er skitten og ikke rengjort med avfetting og høytrykk før du drar smørjen med asfalt og sand/støv over lakken med en svamp?

Forhandleren var ihvertfall hyggelig, når du leverte bilen i innbytte :)

Klykken

Hehe, folk har forskjellig tilnærming til hvordan å vaske bil og hvor ofte, og det må de få ha når de selv eier bilen. De aller fleste bilkyndige (naf bl.a.) anbefaler jevnlig vask og årlig polering, hvis det skulle bety noe for den gjengse bileier.

Vi som har tatt det et steg lenger ser oss gjerne ikke tilbake og kjører vårt egne (fanatiske) løp. ;D Men la nå folk få pleie bilen sin som de selv føler det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

roso

Det er nok veldig forskjellig hva man oppfatter som strøkent, men her er et par eksempler på forskjell før og etter på jobber jeg har gjort. Felles for begge er at eier anså bilen for å være veldig blank og fin i lakken før jeg begynte på bilen.

Volvo S70 som har blitt håndvasket forsiktig av eier i alle år, men uten bruk av forvask med avfetting og høyttrykkspyler. Svamp og Zalo i bøtta:





Mercedes ML etter ett år med maskinvask:





Flere eksempler kan man se her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/16813-solmyr-autodetailings-samlede-verker/?p=334982

Ferry

Sitat fra: roso på mandag 19. januar 2015, klokken 09:11
En bil som vaskes i maskin 50 ganger i året er neppe hverken blank eller ripefri selv om den er aldri så ren.

Bilen er slettes ikke ripefri. Den vaskes med børsten på selvvasken også.. Skures er kanskje et mer dekkende ord. Men så er det nok forskjell på hva folk kaller riper. Jeg mistenker at folk flest ikke ser på vaskeriper som riper. Bilen framstår som fin for alderen. 8 år gamle servicebiler pleier ikke å være det helt store. Men vi har altså brukt anslagsvis 80k i vaskehall. Antatt verdi på bilen er 20-30k. For en slik firmabil må en jo også lønne en mann for jobben, gjerne overtid. Da kan det fort bli enda dyrere. Det er ikke mange minutter en ingeniør skal vaske bil på overtid før det koster 200,-
Jeg er ellers enig i at en ren og ryddig bil gir bedre trivsel. Og det tar seg bedre ut ovenfor kunder og samarbeidspartnere.
i3-en min får masse kos den. Det går kun ut over egen fritid. Den har fått en runde Duragloss #101 og #111. De fleste bilister har vel ikke engang hørt om Duragloss? Jeg har etterhvert en anselig mengde bilpleieproduker, nesten like mange som kona har neglelakker ;)


roso

Du har nok evig rett i at folk flest ikke oppfatter vaskeriper som riper. Jeg har hatt biler inne hos meg hvor kunden har lurt på om jeg kan fikse et par riper, mens bilen i mine øyne har vært full av riper. I bilpleiemiljøet (DCN.no) sier vi swirls om vaskeriper, og RDS (random deep schratches) om dypere riper.

Duraglos #101 og #111 er forøvrig glimrende produkter som jeg har brukt en del på egne biler. 101 har en god rensende effekt (men ikke korrigerende) og 111 gir en veldig god beskyttelse. Lette og gode å jobbe med er de også, dessuten er de billige :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA