Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anmeldelse av Renault kangoo Maxi

Startet av fimreite, mandag 01. desember 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

fimreite

Hei!

Jeg har hatt kangooen en uke nå. Her mine tanker rundt bilen så langt!

http://fimreite.org/2014/12/01/elektrisk-kassebil/

Enjoy!

Ebbe

Veldig fin "usminket" info om en helt ok familiebil, tusen takk!
P39240

fimreite

#2
Takk for det, Ebbe:)

Håper jeg ikke legger ut en annonse som denne [http://www.tv2.no/a/3661121 :http://www.tv2.no/a/3661121

Men nå skal visst Renault ha skjerpet seg og satset på å unngå slike problemer. Angivelig.

-Tøger

Jejl

De har nok forhåpentligvis lært av sine feil. Jeg får heldigvis 5år garanti. Kult at Elversjonen har fått 5 stjerner i kollisjonstesten mot kun 4 i fossilversjonen.

Jejl

#4
Noen plusser og minuser og sammenligninger med Tesla:

+"gasspedalen" er veldig presis og enkel justere, spesielt rundt 0 kw er lett å la bilen trille uten å bruke energi (på Teslaen er det ikke fullt så lett å trille da den har litt mindre område på pedalen der forbruket er 0)

+Regenereringen på kangooen er faktisk kraftigere enn på Teslaen i lave hastigheter( under ca 40km/t), og den regenerer helt til den stopper

+Setene

- Dieselvarmeren tok endel tid før den gav varme inn i kupeen, der er Teslaen sin varme mye raskere (Jeg er ikke sikker på om jeg stillte den inn mest mulig effektivt så det må jeg undersøke litt nærmere)

- Rekkevidden ( men den er mer enn bra nok til mitt bruk)

- Lite ladealternativer og ingen hurtiglademulighet (men det er helt uten betydning for meg)


elektrolux

God anmeldelse og kjekt at også nye elbiler leveres med kjemisk varmeapparat. Disse utnytter drivstoffet ganske effektivt og burde vært en selvfølge på alle Elbiler slik det var tidligere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Smiling when sailing

Er enig med elektrolux angående anmeldelsen. Siste vinter kjørte leide jeg en Kangoo i en uke som ikke hadde kjemisk varmeapparat. Den var svært fin og jeg likte også dens evne til å regenerere nesten til den står. Plassen på insiden var også helt formidabelt og barna elsket den også. Og da jeg leverte den tilbake trengte jeg bare å viske litt med en fuktig klut så var gulvet nesten ren igjen (som var full av gjørm etter noen turer i den tyske vinterskogen der det er gjørm i stedet for snø). Dessverre er det ingen verksted som har planer om å ta service på ZE biler her i Tromsø, derfor ble det ingen Kangoo til oss, selv om den virker til å være den perfekte multifunksjonsbyfamiliebilen.
Men jeg må si meg svært uenig i at kjemiske varemapparat skal være en selvfølge. Det er fortsatt ikke andre elbiler enn våres foran barnehagen, men jeg har oppdaget at de bilene som står i tomgang for å holde bilen varm lukter ikke verre en de som har en dedikert varmeapparat ( om det nå er webasto eller eperspächer vet jeg ikke). Tvert imot, hvis man sammenlikner nye biler så synes jeg at de med varmeapparat lukter verre enn de som står i tomgang. For min del skal produsentene heller satse på større batterier så er den lokale ikke-forurensingseffekten større, spesielt om vinteren. Men jeg må jo tilstå at Leafen våres ville ha mye større aksjonsradius i vinterhalvåret med en slik varmeapparat, det er noe vi får bare leve med. Den er fortsatt våres eneste bil og vi vurderer å kjøpe en elbil til får å slippe å kutte Leafen i to for å kunne være på 2 steder samtidig... alternativt kan vi jo flytte et sted der det faktisk går buss utenom skolebussen... Derimot hvis man bruker kjemisk varme utenfor byen for å øke langturmuligheter og IKKE som en hverdags oppvarming er den sikkert den lureste måten å øke rekkevidden i dag.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

fimreite

#7
Hei Smiling :)

Det er et Eberspächer varmeapparat som står i Kangooen. Denne tar parafin, lampeolje og diesel. Men ikke biodiesel, dessverre. Jeg måtte plage Renault litt med spørsmål,og jeg fikk svar.

Grunnen til at jeg mener det er nødvendig med et kjemisk varmeapparat på Kangooen er rett og slett at den har et stort innvendig volum som skal varmes opp. Leafen og ZOE har ikke dette volumet, og det kreves også da mindre energi for å varme opp disse. Dessuten er taket i lasterommet på kangooen uten innkapsling og beslag(man ser rett inn på lakkert stål), så her er det et stort varmetap.

Men: Kangooen er vannavkjølt. Og dette gjelder også for det elektriske varmeapparater. I teorien skal man da kunne bruke mindre energi på å varme opp bilen innvendig både med el-varme og kjemisk varmeapparat. Jeg mener også å ha forstått(men dette er jeg mer usikker på) at Kangooen henter varme fra både motor og batteri til oppvarming av kupé, så her er det også litt å tjene. Ulempen er bare at det tar 10-15 minutter før man får lunk i varmeapparatet.

Men elektrisk oppvarming vil likevel gjøre stort innhogg i batteriet. En løsning er, som du nevner, batteri med større kapasitet.

Er det ikke andre løsninger i eksempel Nissan Leaf enn vannavkjøling?

-Tøger


Jejl

#8
To plusser til:

+Den gir 51kw og ikke 44kw som er oppgitt med "gassen" i bunn. Når ingen kw trengs til oppvarming er den ganske rask fra 0-60.

+Jeg kom ut til en varm bil i morres. Jeg hadde ikke gjort noen ting, men det var et comfortprogram som hadde startet. Hvordan visste bilen når jeg skulle begynne på jobb?

Smiling when sailing

Er forresten enig i at kangoen er for stor og dårlig isolert innvendig til å varmes opp elekrisk når det blir virkelig kaldt. Derimot syned jeg ikke at det er bra å bruke kjølrvæske ror å overføre varmen. I leafen våres er det den største planleggingsfeilen jeg kunne oppdage da jeg planla å kjøp den for tre år tilbake og nå etter flere års bruk. Det er bare blind bruk av gammel bilteknologi. Med en varmeapparat som varmer direkte luften, som den nyere generasjonen går det an å slå av og på varmen ved behov uten å tape varmen fra kjølevæsjen til omgivelsen. Også i temperaturområdet mellom 0 og 10 grader der jeg vanøigvis bruker mest varme pga dugg på vindu, er en varmepumpe genial. Men eNV200 mangler den og.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

fimreite

Heipp Jeil!

Takk for fin anmeldelse av kangooen. Artig at den er kjappere på regemereringen enn Tesla.

Det med førvarme er jeg usikker på. Jeg må sette min på og stille den inn. Men for en fantastisk funksjon! Nå venter jeg på kontraktsnummeret fra Renault for å starte ze abonnementet. Kanskje det er dette som satte på varmen i bilen?

ZerOE

Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 12. desember 2014, klokken 10:34

Dessverre er det ingen verksted som har planer om å ta service på ZE biler her i Tromsø, derfor ble det ingen Kangoo til oss, selv om den virker til å være den perfekte multifunksjonsbyfamiliebilen.


Trondsen Bil er Renaultforhandler i Tromsø. De er også ZE-forhandler.
De er riktignok en ganske nyoppstartet forhandler så de var nok ikke der når du var på utkikk etter ny bil.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ser ut som prisene har gått ned på Kangoo ZE etter nyttår jfr ny prisliste på Renault.no.
Merker nok konkurranse fra eNV200, selv om ingen av disse er volumselgere.

Jejl

Vi fikk en som hadde stått på lageret til Renault en stund og betalte 149.000,-. (Jeg tror ikke selgeren tjente noe spesielt på å selge oss denne bilen.) En ny 2015 mod med litt mindre utstyr kunne vi få for 190.000,-.

Jejl

Jeg vet ikke om jeg har fått en trimmet versjon, men min yter 53 kw med "gassen" i bunn. Over 20% mer enn de oppgitte 44 kw. Når ingenting av kraften trenger å gå til varme, så blir den ganske rask fra 0-60km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA