Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur (vinter)

Startet av TorS, søndag 30. november 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

TorS

Nå er jeg meget godt fornøyd med meg selv :-).

Hele familien 4 stk (samlet vekt 276 kg med klær + bagasje 30+kg?) skulle på badmintonturnering i Trondheim i helgen. Vi bor i Ålesund. Det er i ca 290 km en veg med 2 ferger (35 og 15 min). Valget sto mellom i3en eller Audi Avant 2004 diesel. Jeg studerte yr hver dag i 14 dager før. Sjekket alle lademuligheter.  Det er 2 hurtigladere på strekningen  (Molde og Valsøytunet) og en 32A Type 2 i Orkanger. Til slutt bestemte vi oss for å prøve med i3en. Sum kjørt 610km. Litt nedbør noen ganger. Min. temp -11 grader. Antar en gjennomsnittstemperatur på 0 grader. Det aller meste ble kjørt i ECO PRO. Lengste strekke kjørt mellom ladinger 96km + ferge (15 min.) midt i. Deler av denne strekningen ble kjørt i ECO PRO+ på hjemveg. Tilsammen ble det 5 hurtigladinger (2xMolde, 2xValsøytunet og 1xMøller Trondheim). 5 sakteladinger (2xOrkanger 32A, 3xSt.Olav i Trondheim 16A for å toppe opp). Aldri kø på noen av laderne.

Som en følge av denne vellykkede turen, selger vi A4en og greier oss kun med i3 + leiebil ved behov. Vi kan leie mye bil for salgssum+forsikring+årsavgift.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Real EoN

Flere som ikke er redd for å prøve ser jeg  :)

Hadde samme turen, dog fra Molde til Trondheim og tilbake for 16 dager siden.
Hele tiden i comfort modus og 22 grader.. gjekk fint det også, selv om vi måtte vente 2,5 timer på halsa fergen pga tekniske problemer med en ferge på kvelden tilbake.

Har i3 som nr 1 bil og eneste bil... foreløbig ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

TorS

Noen flere detaljer / erfaringer fra turen.

Av vane slo jeg av bilen når vi stoppet for lading, men det var muligens ikke nødvendig. Når ladingen kom igang så satte jeg meg inn i bilen igjen og «startet» den. Da viste instrumentpanelet hele tiden ladestatus. Satte lysene på «0». Varmeapparatet varmet da godt. Ladet opp til rekkevidden viste minimum 10 km lengre enn behovet og tilpasset til neste fergeavgang på navigasjonsanlegget. Så snart ladingen var ferdig og vi kjørte avgårde satte jeg bilen på ECO PRO og fikk noen km ekstra på estimatet. Ved aller siste hurtiglading trykket jeg litt mer og fant ut det «selvsagte» at bilen ble satt i COMFORT modus når jeg «startet» den igjen, også når den sto til lading, og at man hele tiden kunne bytte modus for å se virkningen på estimatet. Varmeapparatet tilpasset seg også modus under lading slik at det kun var fornuftig å ha den på COMFORT.

Under kjøring sammenlignet vi hele tiden avstand til neste lader på navigasjonsanlegget med estimatet. Som tidligere nevnt var det bare en gang vi bestemte oss for å kjøre i ECO PRO+ for å være helt sikker. Det var rett etter ferge på veg hjem, vi hadde 68 km å kjøre over et høydedrag på 250 moh, det var meldt en del nedbør, hvilket det ble, -2,5 grader, og kun 78 km på estimatet på ECO PRO. Vi hadde avsluttet ladingen på forrige hurtiglader helt i grenseland for 10km ekstra for å rekke (en tidligere) ferge. Vi måtte ringe til ferga for å få den til å vente litt. Det var greit, for han som tok telefonen responderte med «De klarer vel ikke å kjøre så fort dissa elbilene.» :-). Sannheten var at vi ble liggende bak en saltbil i 50-60 km/t. Så snart vi var nede på andre siden av høydedraget ble det «frotsing» i COMFORT. Det var sikkert ikke nødvendig å bruke ECO PRO+, men det var greit med den erfaringen også. Estimatet i COMFORT på neste hurtiglader ble da 9km i orange på instrumentpanelet.

Laveste estimat vi hadde på turen før lading var 7km på ECO PRO før hurtiglading på Valsøytunet hjem igjen. Jeg har ikke ladetallene for denne ladingen. Det var for surt til å stå ute for å ta bilder. På veg til Trondheim tok det på Molde 32 min. for 40% til 90%, og på Valsøytunet tok det 36 min. for 13% til 93%. Hurtiglading levde opp til mine forventninger etter å ha lest om dette på Elbilwiki og lading av i3.

Vi måtte saktelade 2 ganger i Orkdal på 32A Type 2. På veg til Trondheim spiste vi middag på senteret, den var ingen «høydare», men da slapp vi i det minste å sitte å vente i bilen. På veg hjem var det søndag og alt var stengt. I -4,5 grader orket vi ikke å gå ut for å finne et serveringssted. Det var også i tidligste laget for middag. Har ikke bilde fra dette så jeg tror vi satt i ca. 40 min. Det gikk greit med Astrid Lindgren fortellinger fra harddisken, som underholdning.

Før turen brukte jeg Zalotrikset på førersiden av frontruta. Det hadde overraskende stor effekt og var meget nyttig flere ganger. Spesielt ved landkjøring fra ferge. Førersiden var helt uten dogg og passasjersiden var det nesten ikke mulig å se ut av. Etter litt kjøring var det greit å se ut av pasasjersiden igjen så det var ikke nødvendig å kaste bort energi på defroster. Jeg skal ta hele frontruta og fremste del av siderutene neste gang. Skulle gjerne tatt kamerahuset også, men det blir vel verre å få til. Avstandsholderen ble avbrutt en del, helt sikkert på grunn av dogg. Jeg fikk også varsel om begrenset fotgjengervarsling. Brukte noe defroster og vifte på 1, men når det ikke var biler foran satte jeg ofte på standard fartsholder. Jeg antar dette er et vinterfenomen, men skulle gjerne sett at det var litt mer automatikk i defrosting av kamerahuset.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Real EoN

Du skulle heller ha ladet på evpower sin 22 kw lader ved vegkroa på Orkanger  :)

Den vegkroa der har til tider meget god buffet, vi spiste der den lørdagen både på tur oppover og nedover.
(Ribbe, chilli con carne, kylling etc.. og masse forskjellige desserer..  :D )
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

TorS

Takk for tips. Det skal vi prøve neste gang.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA