Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[ENDELIG-LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?

Startet av Strøm Tycoon, lørdag 29. november 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

emil

Det meste som drives fra 12V i en fossilbil drives fra 12V i en elbil også. Kan være ganske sikker på at 12V batteriet lades både når hovedbatteriet lades, men også når man kjører. Men i motsetning til en fossibil som har en generator som går hele tiden er nok ladingen av 12V batteriet i dagens elbiler styrt på en litt annen måte og det kan godt være at de ikke har funnet det optimale oppsetet for når 12V batteriet skal lades og når det ikke skal i Soul. Dette har jo bl.a vært et problem i tidlige Leaf som har blitt løst med batteribytte og softwareoppdatering.

Selve varmeapparatet får strømmen sin direkte fra fremdriftsbatteriet, mest sansynlig via en DC-DC converter av et eller annet slag mens viften godt kan drives fra 12V.

TB

Sitat fra: Emlyn1971 på mandag 01. desember 2014, klokken 08:25
Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).

Det som fungerer som "12 V strømgenerator" i elbil er straum frå hovedbatteri som blir gjort om til 12V. Ofte omtalt som DC-DC. (DC = likestrøm) Denne er aktiv når bilen er "på", og når den lades - dermed tappes ikkje 12V batteriet ut.

Om bilen har lys, eller anna som står på, når den ellers er av - så tappes 12V ned. Dermed vil ikkje bilens styresystemer starte opp - og DC-DC konverter starter heller ikkje opp - og bilen er død, sjølv om hovedbatteri er 100% lada.

Årsaken til at det finnes 12V batteri er fleire:
- Standard bil elektronikk er på 12V, lys, radio, dørlås, vindusheis osv.
- Det fungerer som buffer - slik at DC-DC ikkje treng ta all last ved ekstra forbruk, t.d. varme i seter, bakrute, pluss visere osv. samtidig.
- Hovedbatteri kan kobles heilt ifrå når bilen er av.
  (Fyrste generasjon Tesla Roadster hadde ikkje 12V batteri, henta 12V via DC-DC. Dette vart raskt endra.)

Ved normal bruk skal 12V aldri lade seg ut. I følge din beskrivelse starta du bilen med ladekabel i for å varme den. Den starta å varme, men ville ikkje kjøyre? Det er normalt på den bil eg har, og truleg alle andre elbilar / plugg inn hybridar. Det er upraktisk med lade-kabelen hengende etter bilen...

Om bilen så stod lenge delvis "på" - er det mulig at DC-DC ikkje var aktiv, og dermed tappa ut 12V batteri. På C-Zero som eg kjenner best blir ikkje DC-DC aktiv om ladekabelen står i.

Om dette stemmer er lett å teste - mål 12V spenning på tre tidspunkt:
- Før start.
- Ved "delvis" start - dvs. med varme på / ladekabel i.
- Ved normal start.

Når DC-DC kobler inn går spenning raskt opp frå ca 12,5 V (friskt batteri) til ca 14,3 - 14,4 V.

Når det gjeld den omtalte feilen på Leaf var det for låg ladespenning som gjorde at batteri lada seg ut ved normal bruk. Dermed vart 12V stadig svakere - og klarte til slutt ikkje starte bilen, spesielt om forvarme funksjonen var brukt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Emlyn1971

Sitat fra: TB på mandag 01. desember 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Emlyn1971 på mandag 01. desember 2014, klokken 08:25
Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).

Det som fungerer som "12 V strømgenerator" i elbil er straum frå hovedbatteri som blir gjort om til 12V. Ofte omtalt som DC-DC. (DC = likestrøm) Denne er aktiv når bilen er "på", og når den lades - dermed tappes ikkje 12V batteriet ut.

Om bilen har lys, eller anna som står på, når den ellers er av - så tappes 12V ned. Dermed vil ikkje bilens styresystemer starte opp - og DC-DC konverter starter heller ikkje opp - og bilen er død, sjølv om hovedbatteri er 100% lada.

Årsaken til at det finnes 12V batteri er fleire:
- Standard bil elektronikk er på 12V, lys, radio, dørlås, vindusheis osv.
- Det fungerer som buffer - slik at DC-DC ikkje treng ta all last ved ekstra forbruk, t.d. varme i seter, bakrute, pluss visere osv. samtidig.
- Hovedbatteri kan kobles heilt ifrå når bilen er av.
  (Fyrste generasjon Tesla Roadster hadde ikkje 12V batteri, henta 12V via DC-DC. Dette vart raskt endra.)

Ved normal bruk skal 12V aldri lade seg ut. I følge din beskrivelse starta du bilen med ladekabel i for å varme den. Den starta å varme, men ville ikkje kjøyre? Det er normalt på den bil eg har, og truleg alle andre elbilar / plugg inn hybridar. Det er upraktisk med lade-kabelen hengende etter bilen...

Om bilen så stod lenge delvis "på" - er det mulig at DC-DC ikkje var aktiv, og dermed tappa ut 12V batteri. På C-Zero som eg kjenner best blir ikkje DC-DC aktiv om ladekabelen står i.

Om dette stemmer er lett å teste - mål 12V spenning på tre tidspunkt:
- Før start.
- Ved "delvis" start - dvs. med varme på / ladekabel i.
- Ved normal start.

Når DC-DC kobler inn går spenning raskt opp frå ca 12,5 V (friskt batteri) til ca 14,3 - 14,4 V.

Når det gjeld den omtalte feilen på Leaf var det for låg ladespenning som gjorde at batteri lada seg ut ved normal bruk. Dermed vart 12V stadig svakere - og klarte til slutt ikkje starte bilen, spesielt om forvarme funksjonen var brukt.

Mange takk. Du ga de svarene jeg trengte. Da bilen ikke ville kjøre var ladekabelen trukket ut, men mulig 12V allerede var så utladet at det bevirket at jeg ikke fikk bilen i gang, ei heller skrudd av (prøvde det både med og uten ladekabelen satt i). En annen tipset om at to kjappe trykk på Power-knappen får den av...

jedrange

Betyr dette at det ikke er så lurt å varme bilen med ladekabel i hvis du har glemt å stille inn forhåndsvarme?  Hva er det som tapper 12 V batteriet?

Emlyn1971

Sitat fra: jedrange på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:54
Betyr dette at det ikke er så lurt å varme bilen med ladekabel i hvis du har glemt å stille inn forhåndsvarme?  Hva er det som tapper 12 V batteriet?

Tror det er lysene, dvs. ikke varmeapparatet. På side 3 i instruksjonsboka står det hva som bruker 12V-batteriet. Jeg hadde ikke skrudd lysene helt av da jeg ikke tenkte på at de tappet batteriet mens kabel sto i. Si i fra når du har prøvd!  :D

TB

For å avklare - mål spenning på tre tidspunkt:
- Før start.
- Ved "delvis" start - dvs. med varme på / ladekabel i.
- Ved normal start.

Når DC-DC kobler inn går spenning raskt opp frå ca 12,5 V (friskt batteri) til ca 14,3 - 14,4 V.
Spenning kan bli målt med multimeter, eller inne / ute temp måler / klokke / voltmeter som blir kobla i "sigarettenner uttaket".

Eg har montert denne, finnes mange ulike typar / modellar.
http://www.dx.com/p/3-8-lcd-digital-clock-with-in-outside-thermometer-voltage-measuring-bar-for-vehicles-35152#.VH-R3zGK0_k
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Martin Eden jr

Jeg har samme problem med min El-Soul dessverre - bilen var i forrige uke helt død en morgen - 12V utladet - og da får man heller ikke ladet opp igjen med kabel siden styringsenheten som ladingen er avhengig av heller ikke funker. Fikk KIA/Viking til å ta den med til forhandler (kunne alternativt satt på lader på 12V - men vil ikke risikere skader på elektronikk med min manglende kompetanse). Ble ladet opp av forhandler - og man regnet med at noe (lys?) hadde stått på. Fikk den tilbake og så skjedde det samme igjen dagen etter. KIA/Viking igjen - og nå har den stått 3-4 dager hos forhandler til utredning. De sier de har funnet ut at "noe i kupeen" trekker litt strøm, og at de forsøker å finne ut hva i dialog med importør. Der står saken p.t. Jeg har fått forklart at 12V lades av det store batteriet under drift og også når man har ladekabel tilkoblet. Synes imidlertid det er rart at det ikke er laget en backup-løsning som gjør at man kan få ladet med kabel når 12V er flatt. Eksempelvis noe slikt som i bobiler der det er separate batterier for bodelen og slike vitale funksjoner...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

rifusk

Er det ikke mulig med startkabler hvis 12V er dødt??

Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Strøm Tycoon

Sitat fra: rifusk på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:44
Er det ikke mulig med startkabler hvis 12V er dødt??

Jo, bilen ble startet i dag med booster da den hadde gått tom når den sto hos Auto Shape. Er i gang med prosessen med å få nytt batteri.

Strøm Tycoon

Sitat fra: KiaEVførsteMolde på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:04
Jeg har samme problem med min El-Soul dessverre - bilen var i forrige uke helt død en morgen - 12V utladet - og da får man heller ikke ladet opp igjen med kabel siden styringsenheten som ladingen er avhengig av heller ikke funker. Fikk KIA/Viking til å ta den med til forhandler (kunne alternativt satt på lader på 12V - men vil ikke risikere skader på elektronikk med min manglende kompetanse). Ble ladet opp av forhandler - og man regnet med at noe (lys?) hadde stått på. Fikk den tilbake og så skjedde det samme igjen dagen etter. KIA/Viking igjen - og nå har den stått 3-4 dager hos forhandler til utredning. De sier de har funnet ut at "noe i kupeen" trekker litt strøm, og at de forsøker å finne ut hva i dialog med importør. Der står saken p.t. Jeg har fått forklart at 12V lades av det store batteriet under drift og også når man har ladekabel tilkoblet. Synes imidlertid det er rart at det ikke er laget en backup-løsning som gjør at man kan få ladet med kabel når 12V er flatt. Eksempelvis noe slikt som i bobiler der det er separate batterier for bodelen og slike vitale funksjoner...

Fikk du dem til å koble fra batteriet å sjekke ... mitt ble tappet ned til 4.9V. Krysser fingrene for i morgen, blir første pendlerdag.

TB

#25
Sitat fra: KiaEVførsteMolde på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:04
Jeg har samme problem med min El-Soul dessverre - bilen var i forrige uke helt død en morgen - 12V utladet - og da får man heller ikke ladet opp igjen med kabel siden styringsenheten som ladingen er avhengig av heller ikke funker. Fikk KIA/Viking til å ta den med til forhandler (kunne alternativt satt på lader på 12V - men vil ikke risikere skader på elektronikk med min manglende kompetanse). Ble ladet opp av forhandler - og man regnet

Ved å bruke ein moderne smart batterilader (t.d. Ctek) skal det svært godt gjeres å skade elektronikken. Koble raud klype merka + til + på 12 V batteri, og svart/blå klype merka - til gods, dvs. ein metalldel i bilen, som ikkje er dekka av lakk/plast. Koble så batterilader til 230 V.

Er det kobla feil starter ikkje batterilader opp, vil vise at lading ikkje startar. Om batteri er tappa for langt ned kan det vere batterilader ikkje starter opp. Der kan starthjelp fungere, men her er det større risiko for å gjere feil/skade.

Det blir ofte nevnt i manual at batteri skal bli teke ut før det blir lada. Kan ikkje sjå det er mindre skadelig mot elektronikken - å koble eit fult lada batteri til gir ein rask stigning av spenning, å lade det opp i bilen bør vere mindre skadelig..

Sitat
med at noe (lys?) hadde stått på. Fikk den tilbake og så skjedde det samme igjen dagen etter. KIA/Viking igjen - og nå har den stått 3-4 dager hos forhandler til utredning. De sier de har funnet ut at "noe i kupeen" trekker litt strøm, og at de forsøker å finne ut hva i dialog med importør. Der står saken p.t. Jeg har fått forklart at 12V lades av det store batteriet under drift og også når man har ladekabel tilkoblet.

Om ditt 12V batteri har blitt lada langt ned feire gonger så vil det bli skada, og neppe bli friskt igjen. Kan ha vore feil på batteriet også. Dermed vil det måtte bli bytta i nytt. Kombinert med eit forbruk høgare enn normalt er dette ingen god kombinasjon.

Sitat
Synes imidlertid det er rart at det ikke er laget en backup-løsning som gjør at man kan få ladet med kabel når 12V er flatt. Eksempelvis noe slikt som i bobiler der det er separate batterier for bodelen og slike vitale funksjoner...

Det er klart, ein slik funksjon hadde vore nyttig om "start" batteri feiler. Men, slike feil oppstår nok ikkje ofte nok til at det vil forsvare kostnaden med ekstra batteri, og rele for å koble batteri ifrå / inn. Funksjonen kunne vore manuell, men då ville det kreve meir av brukaren, og brukarar les ikkje manualar...

Fleire deler gjer og at det lettare oppstår feil. Vil ikkje hjelpe om ekstra batteriet ikkje virkar, når ein faktisk treng det...

I båtar, og bubilar er nytten stor av eit slikt system ved at forbruk ikkje kan tappe ned startbatteriet. Når motoren går, så blir forbruksbatteri lada opp. Kan dermed ha to ulike typar 12V batteri, startbatteri gir høg startstraum, og forbruksbatteri som betre toler utlading. Men, systemet har ein auka kostnad, og litt ekstra deler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Strøm Tycoon

Da har jeg fått nytt batteri, et Sønnak. Siden polene på dette er på andre side av batteriet sett rett forfra, så ble det ikke mulig å få koblingen til minuspolen helt rett på. Sitter gjør den, men litt skjevt.

Status nå er at alt fungerer som forventet.

Mhal

Da har du fått feil batteri. Tilbake å bytt. Slik kan du ikke ha det.

Kianus

Enig. Ville byttet så kjapt som mulig. Skal ikke være slik.

Strøm Tycoon

Nå har bilen stått siden Torsdag ettermiddag i forrige uke, og bare for å være sikker før i morgen tidlig kl 5:20

Død bil!

Heldigvis har jeg lader ... men noe er fundamentalt galt med bilen, den skal ikke tappe batteriet sitt av seg selv, så fort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA