Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsefeil på 2012 mod.

Startet av ingolfzp, lørdag 29. november 2014, klokken 13:20

« forrige - neste »

ingolfzp

Hei alle Leaf-venner!

Jeg fikk akkurat problemer med å starte bilen, og har akkurat levert den til det lokale Nissan-verkstedet. Deler erfaringene fortløpende her i tilfelle noen andre har hatt / får samme problem og ønsker å dele erfaringer :)

Historien så langt:

  • Under oppstart av bilen hører man normalt flere "klikkelyder". Jeg merket at en av disse lydene var borte, samtidig som den gule bilen med "<->" pilene sto og blinka i flere sekunder, før den slukka igjen. Så dukker varsel-utropstegnet opp som indikerer at noe ikke er som det skal. Det kommer også en ny lyd som varer i noen sekunder.
  • Forsøker å "restarte" bilen flere ganger, før jeg kobler opp OBDII blåtann (http://dx.gd/126281) + LeafSpy Pro på mobilen. Der leser jeg av følgende nye DTC-meldinger:
    C118C 0109 ABS EV/HEV System BRC-126
    C1A6E 0109 BRAKE EV/HEV System BR-146
    C1A70 0109 BRAKE Brake Control System BR-160
  • Ringer Nissan-forhandleren og forteller om situasjonen og feilmeldingene fra OBD. Vi ble raskt enige om at telepati ikke hadde noen effekt på bilen min, og NAF-medlemskapet fikk derfor gjort sin nytte. Bilen ble flytta 40km (koster visstnok rundt 3000kr), så der er medlemskapet forsvart i et par år :)

Status i dag er at jeg venter på tilbakemelding fra verkstedet.

Oppdatering: feilen er rettet. Relé i batteripakke skiftet og software oppdatert.

I uken før feilen oppsto har jeg merket meg at bremsene at vært noe ujevne. Jeg antar at dette har vært under regenerering, siden nedbremsingene har vært meget svake, og batteriet har vært 50% fullt. Bremsene har føltes annerledes når batteriet har vært 100% og jeg har foretatt nedbremsing mot de samme fartsdumpene. Her gjelder det å ha fintfølende høyrefot :)

Service-manuelen har en rekke feilsøkingsprosedyrer for feilmeldingene BRC-126, BR-146 og BR-160. Man kan gjette seg til at én feil utløser mange flere?

Andre detaljer om bilen: 2012 1. gen. med solcelle (usikker på modellnavn) 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.

Jeg er naturligvis nysgjerrig på erfaringer/tips/erfaringer som kan være nyttige for meg og forumet.

BE

Blir spennende å høre hva som er feilet på bilen.

Acenta kom ikke på markedet før sommeren 2013.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

TorC

Sitat fra: ingolfzp på lørdag 29. november 2014, klokken 13:20


Andre detaljer om bilen: 2012 SL 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.


SL? Er du sikker på at det er en Tysk bil? Har du sjekket VIN#?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ingolfzp

Sitat fra: TorC på lørdag 29. november 2014, klokken 18:20
Sitat fra: ingolfzp på lørdag 29. november 2014, klokken 13:20


Andre detaljer om bilen: 2012 SL 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.


SL? Er du sikker på at det er en Tysk bil? Har du sjekket VIN#?

Jeg tuller nok med modellnavnene her. Den er først registrert Mai 2012 og har bl.a. solcelle. VIN sier 2012.

Daeedor

Er vel en amerikaner som er importert via Tyskland det her da vel.... ?  :P

emil

Sitat fra: Daeedor på mandag 01. desember 2014, klokken 10:54
Er vel en amerikaner som er importert via Tyskland det her da vel.... ?  :P

Hvis det er en USA bil som kommer til Norge via annet europeisk land ville jeg vært veldig skeptisk med tanke på den/de trådene vi har hatt om skrotede biler fra USA som har blitt gjenoppbygget i bl.a Litauen før videre eksport til Norge.

ingolfzp

https://eu.nissan.biz/Euro5Web/ på VIN# gir meg bl.a. "Model: ZE0" og "Land of Homologation: IBE".
Den har gått som Demo-bil i Tyskland, og hadde derfor "Der neue Nissan Leaf - 100%..." påskrevet på siden.
De sjekka opp VIN hos Nissan-verkstedet nå på torsdag også, så de sjekka opp dataene da.

Blir det korrekt å kalle modellen for ZE0? Hvor kan jeg finne en komplett modell-oversikt for de forskjellige markedene bilen selges i?

emil

Før de oppgraderte utgavene som fikk navnet Visia, Acenta og Tekna var det i prinsippet bare et utstyrsnivå i Europa og da kun hadde navnet Leaf.

Så du har en 2012 Nissan Leaf, produsert i Japan for det europeiske markedet.

USA kjører S, SV og SL som i dag omtrent kan sammenlignes med Visia, Acenta og Tekna. De hadde de samme modellbenevnelsene på den første utgaven også. Bl.a hurtiglading var opsjon (ikke mulig?) på de billigste/enkleste.

Thomas Parsli

Jeg tror ZE0 er et navn på alle Leaf-modellene (2011-2015), du må se på produksjonsland og produksjonsår for å finne hvilken versjon du har.
VIN ser ikke ut til å komme i serie, så ikke prøv å utlede noe ved å sammenligne VIN-nummere...

2011: Japan
2012: Japan
2013: Japan og UK
2014: Japan og UK
2015: Japan og UK (kom i salg Q2/Q3 2014)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ingolfzp

Takk for infoen.

Siste info fra verkstedet i dag:
de spurte meg om jeg hadde aktivert oppvarming (via carwings) samtidig som jeg forsøkte å starte bilen på ulykkesdagen (Svar: Ja). Det hadde vært noen tilfeller relatert til dette, uten at de kunne sette fingeren på noe spesielt før de hadde feilsøkt nærmere (les: snakke med en annen avdeling med mer kompetanse).

Bilen blir forøvrig varmet opp hver morgen man-fre. Bruker også oppvarming via mobil-appen nesten daglig, så dette er en godt brukt funksjon.

...fortsettelse følger :-)

gbzdoc

Dette høres veldig likt ut det problemet som mange opplevde vinteren 2012/2013. Det ryker en stor motstsnd i batterikassa i det man skrur på bilen dersom den står på forvarming uten å være tilkoblet strøm. Kom en SW update som fikset problemet senere. Mange slapp nok unna ved å stoppe forvarmingen manuelt fra appen før man startet etter oppfordring fra elbilforeningen.

Min døde på den måten i 15 minus... Ble en kald opplevelse for hele familien. ;)

Det du opplever med bremsene/regen er også interressant, for min fikk også problemer med det rett før den "døde". Nissan klarte aldri å fikse problemet med brems/regen... :-/

Jeg opplever bremsefeilen slik:
- Det må være kaldt, og blir verre jo kaldere det er
- Hvis jeg ser på måleren for strømforbruk/regen på navien så ser jeg at regen pulserer opp og ned ved moderat oppbremsing.
- Man får en følelse av at bremsingen er ujevn, og hele bilen gynger når det er som værst
- Regen pulserer også når batteriet er ladet 100%, selv om bilen da nesten ikke skal regenerere i det hele tatt.

Min bil er en 1. generajson japansk fra desember 2011.

ingolfzp

Oppdatering fra verkstedet:
etter feilsøking er det bestilt bytte av en "sikringsboks som sitter i batteripakken".

ingolfzp

Oppdatering: feilen er rettet. Relé i batteripakke skiftet og software oppdatert.

Proff oppfølging og god service hos Witro bil Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA