Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

AtellusCalidus

#180
Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 11:31
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 23:28
Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare.

Du har kanskje IG50?
Jeg har en eldre modell, IG30 i dim 205/55-16. Disse har rulle F, mens Tekna-hjulene har B. Dine har vel E.
Uansett burde begge være vesentlig dårligere enn alle originale sommerhjul og derfor gi tydelig utslag i forbruk.
Jeg har kjørt flere tester med de 2 og ser egentlig ingen nevneverdig forskjell, merkelig nok..
IG50+ ja... de har blivit ordentligt inkörda nu och jag kan bara konstatera följande:

Det är större skillnad på räckvidd i kalla temperaturer vs varmt än med de olika däcktyperna skulle jag tro.

Kör 6 mil om dagen (tbg-sandefjord) 90% motorväg och förbruket ligger på en jämn nivå runt ~5km/kWh


Eller, ca en kilometer per procentenhet från fullt batteri (~70% kvar efter 3 mil) med "halftvarmt" batteri alltså 4 streck på temp mätaren.

Med sommardäck var förbruket som bäst 5.7km/kWh, något som i praktiken visade 75% kvar på batteri efter 3 mil...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Sveinung H

Jeg er nå i prosessen med å kjøpe nye vinterdekk til min Leaf 2013. Til nå har vi kjørt på piggdekk levert med bilen - Kingstar sw41 winter radial - i dimensjon 205/55-16. Men siden vi bor ved kysten, og det stort sett er saltede veier eller slaps, ser vi nå på piggfrie dekk.

I et tidligere innlegg ble det for rulllemotstand og rekkevidde sin del anbefalt å gå for smalere dekk med høyere profil f.eks 195/60-16. En får da en differanse på rulleomkrets på 0,8% (ref http://www.dekkalkulator.com/) Men hva med å gå for 195/65-16? En er fortsatt innenfor de tillatte +/- 5% ift original dimensjonen, men omkretsen øker med 4,41% - og det "irriterende avviket" på speedometret på 9 km/t i 80 blir redusert til 5 km/t.

Er det noen som har erfaring med denne endringen - og evt hvilke dekk er å anbefale?

Sveinung


tomrh

#182
Leafnor kjører med 205/60R16 og sier det er helt fantastisk. De er 3,2% over, skulle vel ikke være store forskjellen med 4,4%.

En annen fordel med større rulleomkrets er at aksellerasjonen blir litt svakere, noe som er fordel på vinteren.

Vurderer selv 195/65R16 btw.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#183
Sitat fra: tomrh på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:21
Leafnor kjører med 205/60R16 og sier det er helt fantastisk. De er 3,2% over, skulle vel ikke være store forskjellen med 4,4%.

En annen fordel med større rulleomkrets er at aksellerasjonen blir litt svakere, noe som er fordel på vinteren.

Vurderer selv 195/65R16 btw.
Angrer ikke. Kjøpte 60 profil på de nye sommerdekkene også.
Vil tro 195/65 som vinterdekk vil være en fordel på slaps. Vil være fordel på slaps/snø, mindre å pløye gjennom og følgelig litt lavere strømforbruk.
Men er usikker på om du finner noen på rullemostand B eller bedre på den dimensjonen.
Hakka R2 205/60 jeg valgte har rullemotstand B, og var til og med billigere enn 55-profil. Brukte likt med strøm eller bedre enn de gamle jeg hadde.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Man får vel dessuten bare europeiske vinterdekk i denne dimensjonen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#185
Både fossilen og vår nye Evalia har nye Michelin X-Ice North 4 piggdekk i 185/65R15. Leafen kjører på noen år gamle Nokian Hakka 8 piggdekk i original dimensjon. I kveld var forskjellen iøynefallende. Evaliaen kjørte lekende lett opp kleiva, Leafen kom seg ikke opp (måtte til slutt rygge opp, gikk såvidt). Mye snø, lett slaps i overflata. Blir helt klart å kjøpe nevnte dekk i smal bredde til Leafen neste sesong, dette var utklassing!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Citroel

Jeg vil også gå for smalere og høyere dekk når jeg en gang skal bytte. Og så på vognkortet i går - en positiv overraskelse: Standard dekkdimensjon er jo 205/55/R16, men 215/50R17 er ført opp som alternativ.

Det må jo bety at tillatte dekkdimensjoner er innenfor +- 5% rulleomkrets av begge disse dimensjoner, og det øker mulighetene for lovlige dekk med større rulleomkrets.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Limodriver

+-5% gjelder nok ikke både standard- og alternativ dimensjon. Alternativ dimensjon er gjerne oppført i vognkortet dersom bilen originalt er levert fra fabrikk med denne dimensjonen. Typegodkjenningen er antageligvis med standarddimensjonen og det er +-5% av denne som vil gjelde.

Jeg har selv kjørt Leaf med 205/55/16 i flere år og det fungerer bra. Dersom jeg skulle kjøpe nye dekk ville jeg prøvd å få noen som er litt smalere og høyere, men ville nok sett mer på pris enn dimensjon da standarddimensjonen fungerer glimrende den også.

vartli

Hva er det som gjelder nå av piggfrie vinterdekk? Lite skikkelig vinter her i sørvest, men noen vinterdager og litt glatt kan det bli. Må ha noe som ruller lett siden vår 2011 bør klare 65 km og 400 høydemeter.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

leafnor

Sitat fra: vartli på mandag 30. september 2019, klokken 21:03
Hva er det som gjelder nå av piggfrie vinterdekk? Lite skikkelig vinter her i sørvest, men noen vinterdager og litt glatt kan det bli. Må ha noe som ruller lett siden vår 2011 bør klare 65 km og 400 høydemeter.
Neste dekk på min 2012 blir Nokian WR D4 205/60 R16 96H XL
Rulle B, samme som Nokian Hakkapeliitta R2 205/60 R16 96R XL jeg har i dag, men WR har A og ikke F på våt veg. Og det er det blitt mest av her i alle fall.
Noen andre vinterdekk med bedre rullemotstand og som fungerer på vinter til det de og skal gjøre, nemlig holde deg på veien er det vanskelig å finne, tror jeg.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Jeg skal snart kjøpe 195/60R16 Nokian Hakkapeliitta 9. Etter endel halsbrekkende erfaringer med piggfri må vi nok ha pigg der vi bor, og Leafen skal kjøres godt utenfor Trondheim!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

vartli

Ser at i vinterdekktesten har Nokian Hakkapeliitta R3 fått nest best resultat på våt vei, og så har den i EU-merket våtgrep F. Ikke lett å bli klok på hva som er rett. Det er kanskje så enkelt som ulike testbetingelser. Skal de være noe verd bør ikke forskjellene være så store.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

leafnor

Sitat fra: vartli på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 14:55
Ser at i vinterdekktesten har Nokian Hakkapeliitta R3 fått nest best resultat på våt vei, og så har den i EU-merket våtgrep F. Ikke lett å bli klok på hva som er rett. Det er kanskje så enkelt som ulike testbetingelser. Skal de være noe verd bør ikke forskjellene være så store.
Har egentlig ikke vært ut for noe ubehagelig på vått føre med R2 og F, men de er ekle på slush i forhold til andre dekk. Så kan være at de planer lett(ere) i forhold til masse andre på virke våt veg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Ser at det er på tide å bytte ut de to originale vinterdekkene fra 2012, men ble litt forvirret nå.

På byttdekk finner jeg Nokian WR D4 205/60 R16 96H XL med rulle B, men på nokiantyres.com listes samme dekk med rulle C. Samme som 92H. Jeg ville jo tro at nokiantyres er produsentens egen side og at denne er mest oppdatert eller? Noen som vet fasit her?

Bilen kjøres mye som lokalkjøring så rekkevidde er ikke kritisk, men vil gjerne ha så bra som mulig hvis det ikke koster allverdens ekstra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Da våre R2 Hakka kom under 3mm i vår, måtte nye dekk til. Lagt om på felgene i dag, og så får vi se hva vinter bringer. Ble litt gnien, valgte noe billig, men fortsatt i profil 60 fremfor 55.
Landsail Winter Lander 205/60R16 96H Piggfritt

2860,- kroner mot hakka 4600,-. Så mye bedre er ikke Hakka, og slik vintre er nå så vil et C-dekk på vått som Landsail er fremfor F som Hakka er være bedre.
Dog er rulle C på Landsail, mot B på Hakka. Men med 40kWh batterioppgradering er det ingen problem med rekkevidde på vinter med full varme. Overlevde på 16kWh i gamle batteriet, og med 36kWh i det nye så er det fråtsing i pådrag og varme, fri for rekkeviddeangst.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA