Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon ved Vøringsfossen?

Startet av ELTEL, fredag 28. november 2014, klokken 13:42

« forrige - neste »

ELTEL

Å kjøre El bil (Leaf) fra Bergen til Geilo kan være ganske så spennende. Turen jeg og min kone hadde gikk helt supert frem til Eidfjord. Da hadde vi hatt et ladestopp på vegen ved Voss. Etter full lading i Eidfjord,  var vi ganske så spente på hvor mye strøm vi ville ha igjen etter oppstigningen Måbødalen. Med ca 150 kilo bagasje, og oss to i bilen, regnet jeg med at de 10 milene til Geilo kunne komme til å bli litt kalde. 3 til 4 grader på toppen, hvor Hardangervidden flatet ut, og heldigvis opphold. Men det som bekymret var at vi hadde langt mindre strømrekkevidde på bilen, enn det var km til Geilo. Med avslått varme, kun parklys, og heldigvis ingen bruk av viskere, kom vi oss med nød og neppe frem til lader på Geilo. Det hadde derfor vært storartet om det kunne komme en ladestasjon ved Vøringsfossens anlegg. Er det andre som opplever denne strekningen, Eidfjord - Geilo som problematisk?

erikf

Det er problematisk ja. 90 km, der du skal opp fra 0 til 1250 moh og så ned igjen til 750 moh.
Litt av problemet er at man normalt sett ikke lader til 100% på en hurtiglader. Den i eidfjord stoppet leafen min på 11 streker. Ankom geilo med 1 strek igjen. Dette var på sommeren i gode forhold. En hurtiglading bør kanskje dessuten stoppe på 9-10 leaf-streker siden den siste streken går sent og det kanskje danner seg ladekø.
Fylket søkte midler om å få opp en hurtiglader på garen camping (750 moh mellom eidfjord og vidden) men det ble tydeligvis ikke noe av.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

hdh

Det hadde vært perfekt om det hadde blitt satt opp hurtiglader enten på Maurseth eller på Haugastøl/Ustaoset. Da hadde man sluppet potensiell angst for å gå tom midt oppå vidden.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '24 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Knotten

Ustaoset blir vel for nær Geilo mens Garen blir for nær Eidfjord, spesielt på vei vestover, midt i nedoverbakkene.
Kunsten er jo å plassere den et sted den komme mest mulig til nytte begge veier..?
Jeg innbiller meg at f.eks Halne fjellstove måtte være et bra sted, men de har kanskje ikke strøm?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

TorT

#4
Lading ved Vøringfossen hadde vært topp. Helst type 2. Prioriter gjerne 7kW, for da kan flest biler lade samtidig på den strømmen som måtte være tilgjengelig.

Og til Knotten. Snakket med en eletriker på jobben for en tid tilbake, som er fra Eidfjord, og kjenner området godt.
Når en kjører forbi Vøringfossen østover kommer man til en demning som jeg har glemt navnet på i farten. Det finnes ikke strøm etter denne demningen med skikkelig A, der man uten videre kan lade elbiler med semihurtig eller bedre lading.

Og når man kommer enda videre går det vel mere i aggregater?

Og ingen har vel problemer med å kjøre vestover. Som du selv sier starter en jo fort på nedoverbakkene.

mvh TorT

Edit: Nå tenkte jeg jo på gjennomgangstrafikken når jeg skrev dette. Det vil jo gjerne være andre behov for lokale hytteeiere osv som ikke skal helt over. Haugastøl burde jo være enkelt å få type 2 på. Med jernbane burde det være litt strøm å avse.

jkirkebo

Sitat fra: TorT på fredag 05. desember 2014, klokken 10:36

Edit: Nå tenkte jeg jo på gjennomgangstrafikken når jeg skrev dette. Det vil jo gjerne være andre behov for lokale hytteeiere osv som ikke skal helt over. Haugastøl burde jo være enkelt å få type 2 på. Med jernbane burde det være litt strøm å avse.

Jeg tviler  at så mange elbiler har lyst på strøm med frekvensen 16.67Hz ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

Nei, jeg tenkte ikke rett fra kjøreledningen, men det er jo et lite tettsted, og de kjører ikke på aggregat. Men jeg vet jo ikke hvor mye de har å gå på lokalt.

mvh T

olegregert


TorT

Sysendammen var det ja.
Ble som sagt fortalt at det var lite å hente etter den når en kjørte østover.

mvh TorT

hdh

Tanken bak mitt forslag m. ladestasjoner på både Maurseth/Garen og Haugastøl er at da hadde det vært mulig for elbilister å sikre seg nok strøm til evnt. kolonnekjøring. Er det 20-30 minus på vidden forsvinner prosentene kjapt.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '24 Skoda Enyaq IV80X Sportline

TB

Sitat fra: ELTEL på fredag 28. november 2014, klokken 13:42
kun parklys, og heldigvis ingen bruk av viskere, kom vi oss med nød og neppe frem til lader på Geilo.

Med tanke på generelt manglande lysbruk på mange Leaf er det tydeligvis ein vanleg oppfatning at det er mykje straum å spare på lysbruken. (Eller at fører ikkje kjenner til kva for posisjon bryteren bør stå i.)

Det er marginalt å spare, 2 x 55 W i to timar = 220 Wh.

Kan kanskje komme 1 km ekstra. Det er klart - om det er den kilometeren du mangla, så har det ein hensikt, normalt sett er det uheldig med tanke tryggleik i trafikken. Svært liten reduksjon av farten skal til for å spare meir. Uheldigvis er det ofte slik at andre bilistar blir meir provosert av bilar som kjøyrer seint, enn dei utan lys.

Bruk dei ekstra watt på lys, i det minste i den mørke årstida.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA