Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på IKEA

Startet av grorudklovnen, torsdag 27. november 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Asarin

---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

m0nkey

Fikk i dag et standardsvar på min henvendelse:

SitatHei, NN!

Takk for din e-post.

Vi setter stor pris på at du har tatt deg tid til å skrive din tilbakemelding til oss.

Din henvendelse er sendt videre til IKEA Furuset, slik at vi kan se på våre rutiner og bli bedre.

Med vennlig hilsen

NN

IKEA Hjemme

Vi får håpe at Furuset tar alle henvendelsene til etterretning.
KIA Soul EV Classic (2015)

JanBrede

Min melding til Ikea (Slependen)

Ved siste besøk på Ikea var flere av elbilladeplassene opptatt av bensin/dieselbiler.  Det begynner å bli trangt om plassen for elbiler som trenger lading rundt Oslo nå og flere ladeplasser og misbruk av ladeplassene øker dette problemet.  Kan dere reservere plassene for el-motorvogn som lader (inkludert hybridbiler), evt også bygge ut flere plasser?  Hvis det bygges ut flere plasser, ta de gjerne lenger unna inngangen så lettvinthet ikke tar opp plassen til de som virkelig trenger strøm.

Ved denne anledningen var løsningen å kjøre over på andre siden av veien til Coop/Elkjøp hvor de har hurtigere lading tilgjengelig, som ga oss det vi trengte på kort tid mens vi gjorde unna resten av det vi trengte der.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

grorudklovnen

Ser ut som IKEA har begynt å mislike elbiler i 2015. Utenfor en av satelittavdelingene på Furuset (utleveringsavd. i Nedre Kalbakk vei) så har de etablerte en rekke nye ladeplasser, reservert elbil....mot betaling.

dørvakta


Sitat fra: grorudklovnen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:24
Ser ut som IKEA har begynt å mislike elbiler i 2015. Utenfor en av satelittavdelingene på Furuset (utleveringsavd. i Nedre Kalbakk vei) så har de etablerte en rekke nye ladeplasser, reservert elbil....mot betaling.

Kjempebra. Da kan de som faktisk trenger plassen stå der. Så kan alle andre parkere på andre plasser.

Øyvind.h

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:24
Ser ut som IKEA har begynt å mislike elbiler i 2015. Utenfor en av satelittavdelingene på Furuset (utleveringsavd. i Nedre Kalbakk vei) så har de etablerte en rekke nye ladeplasser, reservert elbil....mot betaling.
Wow! Har de satt opp lading utenfor utleveringen også?
Å legge på gnier-filter er bare positivt for å få bort misbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:24
Ser ut som IKEA har begynt å mislike elbiler i 2015. Utenfor en av satelittavdelingene på Furuset (utleveringsavd. i Nedre Kalbakk vei) så har de etablerte en rekke nye ladeplasser, reservert elbil....mot betaling.

Jeg tolker det motsatt -IKEA elsker elbiler :D
Istedenfor å fungere som parkeringsplass late elbillister og dumme fossilbilister blir det nå mulig å lade elbilen på ladeplassene!

Hva koster det å stå på disse plassene?
(skal jeg begynne å lete etter tråden "Fakkeltog mot IKEA!"?)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: dørvakta på søndag 08. februar 2015, klokken 01:47

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:24
Ser ut som IKEA har begynt å mislike elbiler i 2015. Utenfor en av satelittavdelingene på Furuset (utleveringsavd. i Nedre Kalbakk vei) så har de etablerte en rekke nye ladeplasser, reservert elbil....mot betaling.

Kjempebra. Da kan de som faktisk trenger plassen stå der. Så kan alle andre parkere på andre plasser.

Enig. Men er det betaling, og utenfor en avdeling man ikke bruker så lang tid i, bør det helst være plasser med litt futt i. Minimin 7,4kW og helst 22kW. Å betale for 3,7kW i 20 minutter gir liksom ingen mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

grorudklovnen

#23
Tok noen bilder i dag. Bare 16A til 30 kr timen.

emil

#24
En time på IKEA og 3.3kWh inn på batteriet er nok til at jeg klarer tur/retur på en middels tung vinterdag uten rekkeviddeangst. Så for meg vil det å betale 30kr for å kjøre tur/retur være halvparten av det bare bommene koster hvis jeg kjører fossilt. Sleng på 70-200kr i drivstoff avhengig av bil og innsparingen er enda større.

Alternativet ellers ville vært å kjøre til en hurtiglader etter handlingen (5+5min kjøring ekstra, lade 10minutter til 2.5kr/min på Fortum). Så er jeg villig til å ofre 20 minutter (+ eventuell venting på lader) for å spare 5 kroner?

Jeg forsvarer ikke med dette 30kr/t som en god pris på saktelading, men man må se på hele bildet/turen og ikke bare fokusere på en liten detalj. Tror IKEA hadde vært bedre tjent med å ha gratis ladestasjoner, men strengere håndheving av feilparkering. Selv 5kr/t og gratis utenfor ladeplass hadde hindret det meste av ikke-ladende på ladeplass

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 08. februar 2015, klokken 13:29
Tok noen bilder i dag. Bare 16A til 30 kr timen.

Er du sikker på at det er 16A? Jeg ser bare schuko-kontakter og om disse er satt opp nylig er det ikke lov å sikre de med mer enn 10A.

Det blir i så fall 13,- pr. kWh. Ny rekord?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 08. februar 2015, klokken 14:57
En time på IKEA og 3.3kWh inn på batteriet er nok til at jeg klarer tur/retur på en middels tung vinterdag uten rekkeviddeangst. Så for meg vil det å betale 30kr for å kjøre tur/retur være halvparten av det bare bommene koster hvis jeg kjører fossilt. Sleng på 70-200kr i drivstoff avhengig av bil og innsparingen er enda større.

Alternativet ellers ville vært å kjøre til en hurtiglader etter handlingen (5+5min kjøring ekstra, lade 10minutter til 2.5kr/min på Fortum). Så er jeg villig til å ofre 20 minutter (+ eventuell venting på lader) for å spare 5 kroner?

Jeg forsvarer ikke med dette 30kr/t som en god pris på saktelading, men man må se på hele bildet/turen og ikke bare fokusere på en liten detalj. Tror IKEA hadde vært bedre tjent med å ha gratis ladestasjoner, men strengere håndheving av feilparkering. Selv 5kr/t og gratis utenfor ladeplass hadde hindret det meste av ikke-ladende på ladeplass

Eller de kan sette opp ladestolper som faktisk forsvarer prisen. Det betyr minimum 7,4kW Type 2. Og gjerne noen 22kW til 60,- pr. time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg begynner å lure på om det er satt opp ladestolper på en parkeringsplass hvor det er betaling.
Er det gratis å stå på plassene uten ladestolpe -men koster 30,-/timen på de plassene hvor det er ladestolpe?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 15:22
Jeg begynner å lure på om det er satt opp ladestolper på en parkeringsplass hvor det er betaling.
Er det gratis å stå på plassene uten ladestolpe -men koster 30,-/timen på de plassene hvor det er ladestolpe?

Hvis det er betaling på hele plassen er det litt lureri synes jeg. Tilby gratis parkering utenfor butikken men kreve betalt for å parkere utenfor lageret når man skal hente varene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

grorudklovnen

#29
Når det gjelder prisingen så kan det nevnes at innen ca. 1 km radius så er det flere hurtigladestasjoner og mange gratis ladepunkter (jeg tror de nærmeste er bare 100m unna ved legemiddelverket).

For 30 kr timen bør jeg vel kunne få minst 6-7 kwh på en hurtiglader nede i gata selv på en kald vinterdag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA