Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk dimensjon på P85D med 21"

Startet av P85_Norway, onsdag 26. november 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

P85_Norway

Blir det 245 foran og bredere felg med 265 bak, som på P85+ ??
Noen som har sjekket?
Tesla M3 Performance

Haugstua

Jeg har fått bekreftet pr. mail fra Tesla at P85D har samme dekk/felgdim som P85+

AndreS

Mente det sto på motortrend at hadde 245 rund baut. Det virker også mest sannsynlig med 4wd
I3 i bestilling

Dennis

Siden P85D har en motor foran og bak så skal det gå helt fint å ha ulik dimensjon. Kun på vanlige biler med senterdiff at det bør være likt foran og bak for at senterdiff ikke skal gå varm og slites fortere.

AndreS

Joda ser den, men ser ikke helt hva vi tjener på det... På bildene på motortrend ser de iallefall like brede ut
I3 i bestilling

Oreo

Satt og lurte på akkurat det samme selv. Kanskje 265 rundt hele?? ???
Ihvertfall litt rart om de skulle gå ned på dekkbredden når den har mer krefter.
Hva var vitsen med 265 på P85+ da?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

turbolurbo

#6
P85D testet av motortrend ser ut til å ha de brede 21" felgene bak, og de smalere foran.

Det ser man best rundt bolthullene. Mutterne sitter dypere på de bredere felgene. Så mye tyder på at det er tilsvarende dimensjoner som P85+

Og ut fra bildet rett bakfra ser den ut til å ha Michelin PS2 dekk, som P85+

2019 TM3P

Dennis

Sitat fra: AndreS på onsdag 26. november 2014, klokken 21:50
Joda ser den, men ser ikke helt hva vi tjener på det... På bildene på motortrend ser de iallefall like brede ut

Siden motoren bak er ganske mye sterkere så er det bra med bredere dekk bak.

Trustno1

Jeg har bestillt min P85D med 19" siden jeg har tenkt å kjøpe noen andre typer felger.
Går vel ut fra at alle dekkene blir like da.

Noen som vet om det er forskjell på hva som er godkjent på bilen i vognkortet, i forhold til hva den er bestillt med?

Chlangum

Sitat fra: Dennis på mandag 01. desember 2014, klokken 11:28
Sitat fra: AndreS på onsdag 26. november 2014, klokken 21:50
Joda ser den, men ser ikke helt hva vi tjener på det... På bildene på motortrend ser de iallefall like brede ut

Siden motoren bak er ganske mye sterkere så er det bra med bredere dekk bak.

Jepp, enig i den uttalelsen. Under kraftig akselerasjon (spesielt fra stillestående) så er det bak dekkene som tar seg av mesteparten av grepet. Lamborghini Aventador som bare så vidt har litt mer hester en P85D har også bredere dekk bak en foran  ;)

Dessuten så ser det tøffere ut og hører hjemme på en bil med nesten 700 hk.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Dennis

Mercedes-Benz CLS63 AMG S har også 4wd men bredere dekk bak. Så har helt klart en hensikt siden bilen setter seg ned på bakhjula under akselerasjon. For Tesla sin del er nok fordelen enda litt større fordi som sakt at motoren er sterkere bak.

Er en god grunn til at alle høy ytelser biler med rwd leveres med bredere dekk bak ink. ganske mange med 4wd også. feks BMW M6 Grand Coupe klarer 0-100 på 3.5 sek selv med kun rwd takket være ganske brede bakdekk (men da skal alt være optimalt).



jazzwheel

Hvis du aksellererer i en sving ja. Jeg antar at 3,5 sek er i en rett linje og da er det bedre med smalere dekk.

Dennis

#12
Ja alle høy ytelses biler i verden og de som lever av å kjøre drag har tatt feil i alle år og satt på brede dekk. De burde lære av noen brukere her på elbilforumet og heller kjøpe smale helårsdekk for å kjøre drag med for det er jo best.

En representant med 19" hjul og smale dekk bør snarest informere bilindustrien og de som driver med drag kjøring om dette revolusjonerende funnet slik at de også kan begynne å sette på trillebår hjul istedet for disse dekkene i 315 bredde som er veldig mye dyrere og bare er bortkastet gummi når man skal akselerere.

:P

Eneste gangene smalere dekk er bedre er i hovedsak på piggdekk siden piggene da får mer vekt og da sitter bedre. Eller at bilen er liten og motorsvak og ikke sliter med grep men heller det at de større hjulene blir tyngre og derfor ødelegger for aksen. Så gjelder mer å finne riktig type dekk bredde for bilen og er sikker på at de 295 dekkene bak på en BMW M6 er der fordi de fant ut at bilen trengte de for grepet sin del ved aks og sier seg selv at de ikke er der for å forbedre grepet ved sving.

jazzwheel

Jepp, det jeg skriver er korrekt, men virker ikke som du vil at jeg skal forklare det for deg så da skal du få fortsette å tro det du gjør :)

Dennis

#14
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. desember 2014, klokken 14:36
Jepp, det jeg skriver er korrekt, men virker ikke som du vil at jeg skal forklare det for deg så da skal du få fortsette å tro det du gjør :)

Så forklar det? hvorfor kjører da alle som driver med drag med ganske brede dekk bak (De som har rwd såklart) og hvorfor leverer så mange bilfabrikanter biler med bredere dekk bak hvis det gjør at bilen får dårligere aks? :)

Er så klart en optimal bredde på et dekk for en gitt type bil, men siden P85 sliter så mye med grepet som den gjør så trenger den bedre dekk og er sikker på at Tesla ikke satt på de bredere dekkene bak bare på tull.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA