Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan komme til vinduspussermotor

Startet av Lille Bilen, tirsdag 25. november 2014, klokken 20:10

« forrige - neste »

Lille Bilen

Vinduspusserne begynt å gå sakte før de helt stoppet.

Feilsøkingen som har bestått av sjekk av batteri, sikringer og til sist sjekk av løse ledninger. Dette har vist at det trolig er en løs ledning på toppen av vinduspussermotoren. Jeg kommer bort til ledningene med noen fingre og avhengig av hvordan jeg rører ledningene så virker vinduspusserne. Nå har mine fingre forlatt ledningene i en posisjon slik at pusseren virke men dette anser jeg ikke som en varig reparasjon.

Problemet mitt er nå at vinduspussermotoren sitter kronglete til. Jeg har problemer med å få sett samtidig med at jeg tar borti ledningene. Foreløpig har jeg ikke demontert noe. Må jeg det for å få festet ledningene skikkelig på toppen av vinduspussermotoren?
Jeg håper noen av dere som har skrudd mye på Think har noen tips til meg om hva som må demonteres for å få festet ledningene eller om dette er noe som kan gjøres men fingrene uten noen demontering.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Go-carter

Litt usikker nå, men i første omgang hadde jeg skrudd av viskeren(en/to bolter under plastdeksel nederst på armen), for så å ta av de to plastdekslene under frontruta. De sitter kun i clips.

Da burde du ha god tilgang :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lille Bilen

Takk for tipset Go-carter. Det ente med at jeg leverte bilen på verksted. GudimBil på Kokstad her i Bergen åpnet nytt verksted idag og de har overtatt det Mathisen Auto hadde liggende da de sluttet. Gudimbil satser på å kunne reparere Thinker i bergensområdet  :).

Det var ikke bare en løs ledning til vinduspussermotoren. Hele vinduspussermotoren måtte skiftes og verkstedet satte inn en brukt de hadde liggende.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

edybvik

Hei , ser du har byttet vindusviskermotoren.
Men for andre som er innom og leser, så kan jeg si det er enkelt å bytte vindusvisker motor. Man kan også bytte plasthjulet om noen tenner er ødelagt. Da vil viskeren stoppe, men motoren gå og om man dytter på viskeren så vil andre tenner ta tak og dra den en runde til før den stopper.
NB husk å fylle fett i smørenippelen i hylsen til akselen fra viskermotoren og ut til selve vindusviskeren slik det ikke kommer vann inn og ruster opp. Jeg tror mange Thinker er tomme for fett i den hylsen.
Jeg har både resevemotor og tannhjul om noen trenger.

For å bytte vindusviskermotor:
- skru av vindusvisker
- skru av panser
- ta av side skruer på plastdekselset festet i skjermene og løsne plast proppene i dekselet fra under vinduet.
- løsne og ta av luftinntaket til kupefilteret
- skru av rammen som holder vindusviskermotoren + luftinntaket etc...
- skru ned vindusviskermotoren som er festet med 4 skruer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA