Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El-biler og NSB

Startet av moonbuggy, tirsdag 25. november 2014, klokken 13:54

« forrige - neste »

moonbuggy

I Europa er det populært med biltog. Jeg har selv satt bil på biltog fra Hamburg i Tyskland til Toulouse i Frankrike, istedet for å kjøre strekningen. Behagelig og greit. Ikke særlig kostbart heller.

Så, i Elbil landet Norge, burde jo dette virkelig være et kolumbi egg for NSB. Tenk om man hadde biltog mellom de største byene her i landet ?
Biltog på strekningene Oslo - Kristiansand, Stavanger - Kristiansand, Oslo - Trondheim, Bergen - Oslo, kunne gitt en helt annen dimensjon for El-biler.  Det krever antagelig ikke særlig mye heller, kun en av de standard transportvognene brukt ellers i Europa.(man kjører ombord selv), hengt på noen av de vanlige togavgangene.
Da kunne de av oss som ferdes mellom disse stedene, glatt kunne bruke elbilen istedet for å ty til "ekstrabilen". For NSB et bedre trafikkgrunnlag og for samfunnet økt bruk av el-bil.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:54
I Europa er det populært med biltog. Jeg har selv satt bil på biltog fra Hamburg i Tyskland til Toulouse i Frankrike, istedet for å kjøre strekningen. Behagelig og greit. Ikke særlig kostbart heller.

Så, i Elbil landet Norge, burde jo dette virkelig være et kolumbi egg for NSB. Tenk om man hadde biltog mellom de største byene her i landet ?
Biltog på strekningene Oslo - Kristiansand, Stavanger - Kristiansand, Oslo - Trondheim, Bergen - Oslo, kunne gitt en helt annen dimensjon for El-biler.  Det krever antagelig ikke særlig mye heller, kun en av de standard transportvognene brukt ellers i Europa.(man kjører ombord selv), hengt på noen av de vanlige togavgangene.
Da kunne de av oss som ferdes mellom disse stedene, glatt kunne bruke elbilen istedet for å ty til "ekstrabilen". For NSB et bedre trafikkgrunnlag og for samfunnet økt bruk av el-bil.

Det krever også terminaler i begge ender tilpasset på/avkjøring. Å bygge slike samt kjøpe inn passende vogner blir nok langt dyrere enn å bygge et meget godt nett av hurtigladere mellom byene, med 8 ladere hver 40km eller så.

Biltogene i Europa skal vel også legges ned etter hva jeg har skjønt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Det krever også terminaler i begge ender tilpasset på/avkjøring
Jobber du i NSB ? Ser bare problemer ?
Det går da an å gjøre det enklere enn som så. På alle stasjoner i byene så er det innkjøring til perrong for gods.
Man kunne da relativt enkelt ha en portabel avkjøringsrampe her for et slikt formål.
Lading, selv hurtiglading tar tid. Det er klart at det finnes et marked for slike biltog. Oslo - Kristiansand 4 timer og videre til hytta i elbilen.

Lokführer

Oslo-Kristiansand med tog på 4 timer? Neppe. Hvilke stasjoner skal man få kjøre av og på? Selv passasjerer med 2 kolli klarer jo å forsinket et tog som kun skal stå ett minutt før det kjører videre.
Biler må sikres før toget kan kjøre og løsnes etter toget har stoppet for å kjøre av. Signaturtogene har ikke mulighet til å ha "vogner" da dette er togsett.
Hvor skal bilene kjøres inn på Oslo s? Teori og praksis er nok ganske langt fra hverandre i dette tilfellet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

grorudklovnen

Ok. La oss være konstruktive. Biltog krever mye biltrafikk for å være lønnsomme. Under den engelske kanalen er det et slikt marked. Det finnes også endel biltog på lange strekning sør og øst fra/til Tyskland. På en kort strekning som Oslo - IC byene + noen flere så er det mye mindre trafikk aktuelt pga. korte strekninger, flere og flere hurtigladere og få godstog som kjøres.

Dette kommer altså ikke til å skje.

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:54
Så, i Elbil landet Norge, burde jo dette virkelig være et kolumbi egg for NSB. Tenk om man hadde biltog mellom de største byene her i landet ?

Har svært god forståelse for ønsket om å kunne bruke "egen" (el)bil på destinasjonen, og samtidig kunne reise kollektivt mellom destinasjonene. Men som flere har påpekt her alt så er ikke dette nødvendigvis en enkel løsning å få på plass, og selv frykter jeg at det vil koste betydelig mer enn det smaker om det skulle blitt implementert.

Men ett bedre "kolumbi egg" for NSB måtte være å tilby elbil leie på destinasjonen. Kjøp billett Oslo-Stavanger tur/retur med fri tilgang til "egen" elbil i Stavanger fra ankomst til avreise med fri lade-tilgang i Stavanger-regionen? Jada, vil måtte være ett tillegg i prisen for å få denne tilgangen, men billigere enn vanlig leiebil eller Taxi (om man skal noe mer enn til og fra hotellet eller hva man nå skal der nede). Merk at jeg ikke mener det skal stå en Model S klar der, burde kunne holde med en kortrekkeviddebil til dette bruket. For de som ikke klarer seg med det så får man gå til en tradisjonell bilutleier.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 25. november 2014, klokken 15:00
Ok. La oss være konstruktive. Biltog krever mye biltrafikk for å være lønnsomme. Under den engelske kanalen er det et slikt marked. Det finnes også endel biltog på lange strekning sør og øst fra/til Tyskland. På en kort strekning som Oslo - IC byene + noen flere så er det mye mindre trafikk aktuelt pga. korte strekninger, flere og flere hurtigladere og få godstog som kjøres.

Dette kommer altså ikke til å skje.

Markedet i Tyskland er heller ikke stort nok:
http://www.b.dk/rejseliv/slut-med-biltog-gennem-tyskland
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Greit nok at markedet kanskje er for lite. Uansett med NSB blir det meste aldri noe av. De klarer ikke engang å frakte biler for privatpersoner på sine godstog.
Kunder er bare til bry for NSB. Selv sykler skaper problemer.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:34
Greit nok at markedet kanskje er for lite. Uansett med NSB blir det meste aldri noe av. De klarer ikke engang å frakte biler for privatpersoner på sine godstog.
Kunder er bare til bry for NSB. Selv sykler skaper problemer.

NSB kjører ikke godstog så her skyter du nok på feil blink. CargoNet og CargoLink frakter begge ganske mange biler, spesielt CargoLink.

Sykler går det stort sett greit å få med seg utenfor rushtid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Som privatperson prøvde jeg å frakte bil med CargoNet i 2013.
De tok ikke biltransport for privatpersoner på tog, og henviste til biltransport.

grorudklovnen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:22
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:34
Greit nok at markedet kanskje er for lite. Uansett med NSB blir det meste aldri noe av. De klarer ikke engang å frakte biler for privatpersoner på sine godstog.
Kunder er bare til bry for NSB. Selv sykler skaper problemer.
NSB kjører ikke godstog så her skyter du nok på feil blink.
Jo, det gjør de faktisk. Bare sjekk i Brønnøysundregisteret hvem som står bak det største selskapet. De eier faktisk også busselskaper, eiendomselskaper og mye mer.

Lokführer

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:36
Som privatperson prøvde jeg å frakte bil med CargoNet i 2013.
De tok ikke biltransport for privatpersoner på tog, og henviste til biltransport.
Du kan jo stikke ned på kaia og høre om et containerskip ordner med frakt av bilen din...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

kos

Hei som et paradoks. Fra Bergen og nordover har vi et slikt til bud på sjøen. Kalles Hurtigruta.

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:47
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:22
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:34
Greit nok at markedet kanskje er for lite. Uansett med NSB blir det meste aldri noe av. De klarer ikke engang å frakte biler for privatpersoner på sine godstog.
Kunder er bare til bry for NSB. Selv sykler skaper problemer.
NSB kjører ikke godstog så her skyter du nok på feil blink.
Jo, det gjør de faktisk. Bare sjekk i Brønnøysundregisteret hvem som står bak det største selskapet. De eier faktisk også busselskaper, eiendomselskaper og mye mer.

NSB Konsern eier CargoNet ja, men CargoNet er et frittstående selskap innen konsernet som styrer seg selv. Det er intet samarbeid med NSB Persontog, det er to helt forskjellige organisasjoner. Så om vi skal gå såpass oppover i systemet kan vi like så godt si at Samferdselsdepartementet kjører godstog siden de igjen eier NSB.

Tilsvarende gjelder Nettbuss som mange steder kjører ruter i direkte konkurranse med persontogene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:36
Som privatperson prøvde jeg å frakte bil med CargoNet i 2013.
De tok ikke biltransport for privatpersoner på tog, og henviste til biltransport.

Det er nok best å kontakte CargoLink da de har brorparten av biltransportene. Jeg vet om flere som har sendt bil med de tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA