Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dieselvarmer på i3?

Startet av Roman, tirsdag 25. november 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

Finnes det yrkesskoler som kan hjelpe kanskje , om du har tid til å sette bort bilen noen uker. Det må vel være mulig å skaffet bruket deler fra hogger'n og i dag kan man søke på nett for det meste.

I mitt hode er det vel nesten en vifteovn som går på 12 V , men så har du al leamikket og elektronikken på dagen biler...



2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy


Orbit

Det er noe som ikke helt stemmer her. Verksted sier de har fått feilkoder fra motor (altså hovedmotor, ikke væskepumpen), og må bytte denne. Men hva er disse feilkodene? Dersom motor klager på manglende kjølevæskesirkulasjon, så er jo det helt naturlig følge. Så lenge motoren ikke har "kokt" er det snakk om å få kjølingen igang igjen.  ???

Eller kan de ha rotet helt til hvilken motor som gir feilmelding, og tenkt at det bare er en motor i bilen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

La oss si at varm&kjøleanlegget har sviktet , burde ikke motoren «skrudd seg av», da den forstår at her er det overoppheting på gang, før selvdestruksjon ?

Som fører , så har du fint lite med instrumenter å følge med på for å avdekke slike feil ? 


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Obba

Jeg har ikke kunnskaper om dette selv, men merkeverkstedet sier at det er vanskelig å feilsøke da "alt er integrert". Mekaniker sier at varmepumpen slår seg av og mener det er "motoren" som får den til å gjøre dette. De mener at det mest sannsynlig er en feil på motoren og ikke varmepumpen. For den prisen antar jeg at det er hovedmotor?
Bilen er i daglig bruk og fungerer helt problemfritt bortsett fra at det er litt kjølig i kupeen for tiden :-)

02jan

Så de mener at en mystisk feil i fremdriftmotor, snakker med varmepumpen og sier at Den skal skru av varmen ?

* varmepumpen jeg har for å varme opp mitt hus fra 1950 på 200m2, er en lukket boks til 20'000. I3 burde klare seg med en liten billig boks , som lett kunne byttes ut - men med forventet levetid min 20 år.

Men OK motor kan snakke og styre varme , kan det være tull med programvaren ?

Uansett, en mulighet å kunne via setup for bilens datastyring sette varmesystemet over til manuell modus , og leve med at fører må vri på bryter for varmen ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Jeg er forbauset. For motor og motorelektronikk er det et "separat" kjølesystem, med egen kjøleveske. Væsken tillates å nå 85 grader før ned "kjøles ned"...
Batteri og Heating går på den andre kjølevesken. Så hvordan man diagnostiserer at hovedmotor forårsaker at Kabin heating ikke virker, der er jeg virkelig på en annen planet.
Personlig ville jeg mistenkt noe så enkelt som 5kw varmeelementet. Om vinteren må det virke om man skal ha varme i kabinen. Varmepumpen gjør det bare mer effektivt over -10 grader.

Ferry

Noen funksjoner er enkle å måle. Tipper 5 kW-elementet er en av dem(?) Strømtang rundt en av tilførselskablene. Jeg vet ikke hvor tilgjengelige de er, men det burde kunne gå? Jeg gjorde noe lignende med servostyringa. Logget strømtrekk vha. strømtang. Klarte å konstantere en feil som overbeviste BMW om å fikse det på garanti. Varmekamera kan også være til hjelp. Ser fort hva som er varmt og kaldt omkring på bilen. Finnes noen små slike som plugges i telefonen. Flir One f.eks. Koster ca. 2000,-. Pølse i slaktetida i denne sammenhengen. Nyttig og morsomt verktøy.
Det begynner vel å finnes bra med deler hos hoggern? Selv en motor burde ikke koste så forferdelig mange tusenlappene. Kan jo kjøpe en hel fungerende bil for 109.000,- på Finn.no

Kan et firma som https://www.elbilmek.no være til hjelp? Jeg kjenner ikke til dem utover å ha sett dem nevnt her på forumet.

moonbuggy

#23
Ja, det burde være mange innfallsvinkler. Om det var meg ville jeg først tatt det enkleste først. Sjekk på nett sikringsoversikt for bilen. Sikringene er lett å komme til. Sjekk at alle som har noe med "Air condition å gjøre" er inntakte. Det er endel av de sikringene, men det burde jo BMW diagnostisk funnet. Allikevel, jeg ville sjekket uansett. En sikring kan være nok til at Bavaria får en mengde lugubre feilmeldinger ...

Obba

Sitat fra: Ferry på mandag 20. januar 2020, klokken 23:02
Kan jo kjøpe en hel fungerende bil for 109.000,- på Finn.no
Ja, det blir ikke aktuelt å betale 100K for å reparere dette. Det er derfor jeg vurderer dieselvarmer.
Jeg mener at BMW bør dekke dette dersom de har produsert en motor som kun holder 70 000 km, da må det være snakk om produksjonsfeil!

Obba

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:01
Ja, det burde være mange innfallsvinkler. Om det var meg ville jeg først tatt det enkleste først. Sjekk på nett sikringsoversikt for bilen. Sikringene er lett å komme til. Sjekk at alle som har noe med "Air condition å gjøre" er inntakte. Det er endel av de sikringene, men det burde jo BMW diagnostisk funnet. Allikevel, jeg ville sjekket uansett. En sikring kan være nok til at Bavaria får en mengde lugubre feilmeldinger ...
Jeg sjekket de sikringene jeg antok kunne ha noe med problemet å gjøre før jeg leverte bilen til merkeverksted.

Ferry

Sitat fra: Obba på tirsdag 21. januar 2020, klokken 09:08
Jeg mener at BMW bør dekke dette dersom de har produsert en motor som kun holder 70 000 km, da må det være snakk om produksjonsfeil!

Kjedelig sak, helt klart. Men det er vel ikke unntak for produksjonsfeil i garantisaker?De fleste feil kan jo kalles produksjonsfeil. En kan jo alltids ønske seg at BMW fikser slike feil på garanti. Det tar seg ikke bra ut for BMW at "billigbilen" i3 koster blod å reparere. Elmotorer skal jo liksom være enkle og billige. Dette her minner mer om skrekkeksempler en hører om dieselmotorer, turbohavari og automatkasser. Noen tar seg veldig godt betalt her, i et eller annet ledd.

Obba

Sitat fra: Ferry på tirsdag 21. januar 2020, klokken 09:46
Sitat fra: Obba på tirsdag 21. januar 2020, klokken 09:08
Jeg mener at BMW bør dekke dette dersom de har produsert en motor som kun holder 70 000 km, da må det være snakk om produksjonsfeil!

Kjedelig sak, helt klart. Men det er vel ikke unntak for produksjonsfeil i garantisaker?De fleste feil kan jo kalles produksjonsfeil. En kan jo alltids ønske seg at BMW fikser slike feil på garanti. Det tar seg ikke bra ut for BMW at "billigbilen" i3 koster blod å reparere. Elmotorer skal jo liksom være enkle og billige. Dette her minner mer om skrekkeksempler en hører om dieselmotorer, turbohavari og automatkasser. Noen tar seg veldig godt betalt her, i et eller annet ledd.
Nei, det er sant, men her overgår reparasjonskostnadene bilens verdi etter under 6 år og 70 000 km.
En kunde bør kunne forvente at en bil varer lenger enn som så. Da er det en alvorlig produksjonsfeil.
BMW i3 er en billigbil i Norge på grunn av norsk avgiftspolitikk. Den er nok langt fra den billigste bilen de produserer. Men ja, elmotorer burde være vesentlig billigere enn dieselmotorer.

PionerThink

Utfordringen slik jeg ser det er jo å vite nøyaktig hvilken del som må byttes? Hvis du vet 100% sikkert at det er motor(eller noe annet), så vil jeg tro at du finner mange deler her: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=164710634
Ta en diskusjon med BMW-verkstedet ditt også om bruken av brukte deler mtp at dette kan redusere kostnadene?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ElectroJuice

Meget kjedelig sak. Tenker litt som deg å bruke bilen som den er med alternativ varme. Men ville som andre nevner sjekket ut brukte deler eller ny runde med feilsøking hos et annet verksted.  Evt få pris fra Tyskland?
Jeg har ikke montert dieselvarmer i bil, men noen i båt. Ser to muligheter for montering av 2kW eber/webasto eller kina-kopi av disse. Enten under bagasjerommet der bensinmotoren sitter på REX eller i frunken.

12V batteriet sitter foran. Ulempen er at det er relativt trangt i frunken. Mulig luftingen blir god nok når plastboksen fjernes (eksosrøret blir varmt!). Det er jo en del elektro her som kanskje ikke liker varme, det trengs jo også en liten dieseltank som ikke må bli for varm. Vanskelig å se hvordan man kobler seg til luftekanalene uten å ta bort dekslene.

Under bagasjerommet er det bedre plass og lufting, men lenger veg til 12v batteri og vanskeligere å få varmluften inn i kupeen.

En annen mulighet vil jo være å sette inn en likestrøms vifteovn. Har testet en 900W 36volt vifteovn i en smørebod som hadde solcelleanlegg og litiumbatterier. Kostet ca 2000,- og fungerte fint. Vet ikke hvor komplisert eller hva det koster å få 36 volt ut fra hovedbatteriet men det kan kanskje andre svare på. Tror kanskje det er enklere og sikrere enn dieselvarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA