Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dieselvarmer på i3?

Startet av Roman, tirsdag 25. november 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Roman

Hei!

Noen av dere som har hørt eller tenkt tanken på å montere en dieselvarmer i i3en? Er det noe særlig å vinne på det på i3en siden den har varmepumpe?

haggen

Det tror jeg hadde kunne fungert bra, men det avhenger at at en får den integrert på en god måte. Tenker at en vannvarmer ville fungere best..?..
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021


Vind

#3
Du har noen utfordringer - ikke minst plassering - men om man ofrer litt av "frunken" er det nok teoretisk mulig.

Etter en vinter med i3 tror jeg effekten av det ikke er så veldig stor.  Rekkevidden min nå er omtrent som den var i Januar med -10. Dette er nok en effekt av varmepumpe.

Det som taler for å gjøre det:

  • Varmer uten å trekke strøm fra batteri når man ikke er koblet til strøm
  • Gir nok noe lengre rekkevidde på kalde dager
Ulempene derimot:

  • Blir nok ganske dyrt ( +/- 15 000 kr)
  • Eksoslukt og disel/ parafin stank
  • Mere vekt (ubetydelig)
  • Komplisert montering
Når varming med timer fungerer så godt som det gjør nå, ville jeg ikke brukt penger på det.  Men om rekkevidde f.eks til og fra jobb var på kanten, og jeg ikke hadde stikkontakt på jobben - slik at jeg kom til kald bil så kan det kansje forsvares.

Edit: Redigert for å presisere at man også kan varme uten å være koblet til strøm
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Svaret til Vind kan kanskje misforstås. Det er ikke noe problem å varme uten å være tilkoblet stikkontakt. Og det tar ikke så mye mer strøm enn å komme til kald bil for så å måtte varme bilen opp mens en kjører hjem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Obba

Gammel tråd, men jeg får ikke lenger varme i kupeen på min i3 og Bavaria anslår at dette vil koste mellom 90 000 og 130 000 å fikse dette. Jeg har postet angående dette her https://elbilforum.no/index.php?topic=12149.msg872189#msg872189

Jeg er lite villig til å bruke 100K på dette. Alt annet fingerer fint så løsningen kan da være en dieselvarmer.
Noen som har erfaring med en slik i BMW i3?
Hvor kan jeg få tak i utstyret og eventuelt få det montert (helst i Sandnes/ Stavanger området)?

Klykken

Hørt med andre uavhengige verksted?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

quandt1960

Hva skal du med en dieselvarmer på en i3??

Obba

Sitat fra: Klykken på mandag 20. januar 2020, klokken 08:45
Hørt med andre uavhengige verksted?
Nei, jeg har ikke det. Hvem har kompetanse på BMW i3?
Foreløpig har jeg klagd til Bavaria/ BMW på at jeg må dekke reparasjon på 100K.

Obba

Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 09:30
Hva skal du med en dieselvarmer på en i3??
Dersom du hadde lest posten min så hadde du kanskje skjønt hvorfor jeg vurderer dette.
Bavaria mener det vil koste mellom 90 000 og 130 000 å fikse varmeapparatet.

roxy

Dette har jeg ingen peiling på, men siden jeg ofte ser på youtube har jeg sett mange ettermontere rimelige dieselvarmere i selvbygde "bobiler"

Ser ut til at det er en kinesisk produsert som går igjen og monteringen ser ikke alt for vanskelig ut.

Om det er plass under panseret om du fjerner frunken og sideplatene vet jeg ikke, men kan jo sjekkes ut.
Et søk på "vanlife diselheater" eller noe sånt på youtube gir mange svar.
BMW i3 120Ah. 2019

quandt1960

@Obba ser det nå. Kan ikke forstå at det skal koste 130000, det er meningsløst. Hva er det nøyaktig som er problemet da? Varmeelementet? Fordamper? Viften? Disse komponentene er jo ikke så dyre og de skal kunne byttes for en litt mer normal pris. Høres jo forbanna vilt ut.

Obba

Sitat fra: roxy på mandag 20. januar 2020, klokken 11:16
Et søk på "vanlife diselheater" eller noe sånt på youtube gir mange svar.
Ja, det var en del å sjekke ut der. Takker!

Obba

Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 13:01
@Obba ser det nå. Kan ikke forstå at det skal koste 130000, det er meningsløst. Hva er det nøyaktig som er problemet da? Varmeelementet? Fordamper? Viften? Disse komponentene er jo ikke så dyre og de skal kunne byttes for en litt mer normal pris. Høres jo forbanna vilt ut.
I følge diagnose verktøyet de bruker er det feil på motor, varmepumpe og kabler.
De mener det mest sannsynlig vil være nok å bytte motor. Dette vil koste ca 90 000.
Jeg synes også  det høres merkelig ut.
Det eneste problemet jeg har registrert er luften til kupeen ikke blir oppvarmet.
Alt annet fungerer som det skal.

02jan

Mener man varmeapparat motor ? Jeg har byttet slikt på flere biler, sist på min 97 Audi med automatisk klimaanlegg. Her var det unødvendig komplisert konstruksjon og jeg brukte ca 3 timene med skruing og veldig dyr motor 1400 kr.

På min 69 mod BMW og 80 mod jeep er motor festet til 3 bolter og tar 5 minutter å skru ut.

Velkommen innovative løsninger og bruk og kast samfunnet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA