Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EPC varsellampe, mm..

Startet av SiriPiri, søndag 23. november 2014, klokken 23:22

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Electron på fredag 28. november 2014, klokken 09:59
...og jeg som valgte VW at jeg ville ha en driftssikker bil.... FML :(
Har hatt 5 VW. En av dem var veldig kranglete, de 4 andre har ikke hatt noen problemer i det hele tatt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Electron

#16
Håper jo at dette ikke er målestokken, men det hører med til historien at jeg på min tidligere arbeidsplass kjørte  VW, og der var det mye tull. Dette var riktignok ikke elbiler.

Likevel valgte jeg å ta sjansen på VW denne gangen, da de har mye bra ved seg, bla. kvalitetsfølelse, kjørekomfort, sikkerhet osv. Hadde også et inntrykk av at det var bedret seg ang. kvalitet og driftssikkerhet.

Vi får se hvordan dette arter seg. Min gamle Suzuki putret og gikk uten et feilslag i de to årene jeg hadde den. Her var det trøbbel fra dag to med Golfen.

Nå har jeg lånebil fra forhandler (paralellimportør) - som for øvrig har håndtert dette på en meget god måte!

Ohm

Jeg har også fått meget god service, så jeg tok sjansen på enda en ny VW. Liker godt oppsettet, kjørefølelsen, utseende inni og utenpå. Liker egentlig ikke japanske biler, men kjøpte min første blikkboks i sommer.  Min Land cruiser fra 08, er veldig umoderne på alle måter. Men driftssikker er den. Og kommer seg frem over alt med risting, dur og bråk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PLUTO

Interessant med slike feil. Min hadde samme problem tidligere i høst, men den forsvant når de tok bort platen bak skiltet forran. Jeg fikk den levert med en reklamekant under skiltet og de mente at den kom litt inn i siktlinjen på radaren og at det var feilen. Om det er riktig vet jeg ikke, men har ikke hatt problemet siden. Om dette var feilen, kan de trolig rette det med software også.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Electron

Oppdatering: Bilen stod ca. 2 uker på Møller bil i Bergen, og jeg hentet den hos min forhandler i dag, etter at den skulle ha fått den nødvendige oppgraderingen. Men....... Etter under en halvtimes kjøring var den "kjære" EPC-feilen på plass igjen, og alt låste seg slik som før.

Nå står bilen hos Møller igjen, og jeg vet enda ikke utfallet av dette.

SiriPiri

Sitat fra: Electron på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:39
Oppdatering: Bilen stod ca. 2 uker på Møller bil i Bergen, og jeg hentet den hos min forhandler i dag, etter at den skulle ha fått den nødvendige oppgraderingen. Men....... Etter under en halvtimes kjøring var den "kjære" EPC-feilen på plass igjen, og alt låste seg slik som før.

Nå står bilen hos Møller igjen, og jeg vet enda ikke utfallet av dette.
Ånei, så kjedelig!!! Hva sa Møller til dette da? Hvilken oppdatering er tatt?

Vi venter fortsatt på oppdatering av software. Har fått beskjed om at fabrikk jobber med dette, og at Møller Trondheim ikke vet noe om når denne er på plass.
Vi er lovt å få noe respons i morgen...så får vi se da. Passerer 6 uker med lånebil nå :P Er bra lei nå :-\

Electron

#21
Hei! :)

Har ikke snakket med Møller selv, da jeg har kjøpt bilen hos en uavhengig forhandler. Jeg vet at bilen ble returnert til Møller i går (torsdag 11/12), ellers har jeg ikke fått vite noe mer.
Ikke noe moro dette her. Er det et hastverksprodukt VW har produsert? Begynner å minne om det.....

Ny oppdatering 13/12: Nå har min forhandler snakket med Møller som "ikke finner noen feil".... Merkelig! Trodde alle feilmeldingene ble logget i en slags "black box" (?).
Det var ikke noe galt med bilen, og ingenting galt var registrert. Det får meg jo til å føle deg passe dum, når det er en feil jeg har opplevd gjentatte ganger(både før og etter oppdateringen), men de sier at det ikke er noe galt...... EPC er en feilmelding, og denne har kommet igjen til tross for at det angivelig skulle være fikset. Når dette blir påpekt, har den på mystisk vis forsvunnet ut i intet....

Så nå sitter jeg med en bil som ikke er til å stole på, men iflg. Møller Bil er helt i orden.... Selv om den tullet seg en halvtime etter at jeg hadde hentet den på torsdag.

Vet ikke hvilken oppdatering de har gjort, men det var visst en 5-6 biler med samme problemet bare på det verkstedet. (Men det er jo ikke noe problem med min bil lengre iflg. Møller). Siste VAG-produkt er kjøpt, og siste "kontakt" med Møller-systemet er ihvertfall i boks - det er helt sikkert!!!!!

Rio

Electron:
Dersom Møller får inn en bil uten noe i feilmeldingloggen så kan de ikke bare trylle den frem.

Ev. kan du ta et bilde av det neste gang det skjer, hvis det skjer igjen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bounce

#23
Jeg har også hatt EPC lampe som lyser de siste dagene, og lading som ikke startet, og da jeg fikk den i gang en gang så ladet den i 3 timer.

Lampa som skal bli grønn ved kontakten var hvit, og å trykke på den hjalp ikke. Car net sa at kontakten var i, men at start av lading feilet (ingen forklaring)

I går fikk jeg i gang lading ved å trykke 0 og så 1 ladekabel-boksen, så nå er i hvertfall bilen fulladet igjen.

Så nå blir det å ikke gi opp og frolate bilen før den lader.

Antar det har med kulde å gjøre. Håper de har en sw fiks.

Electron

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 23:14
Electron:
Dersom Møller får inn en bil uten noe i feilmeldingloggen så kan de ikke bare trylle den frem.

Ev. kan du ta et bilde av det neste gang det skjer, hvis det skjer igjen.
Hei! :)

Jeg er forsåvidt med på det, men jeg trodde virkelig at feilene ble logget. Er ikke det det som er poenget med feilmeldingsloggen? EPC er jo en feilmelding, og da skulle den bli registrert, skulle man tro(?).

Ser ikke helt verdien av et bilde mtp. feilsøkingen. Det vil jo bare vise det jeg har beskrevet, nemlig at bilen "låser seg" helt, og EPC-lyset er tent.
Men på en annen side, kan det gjerne være gunstig å ta bilde evt. filme det for å bli "trodd" om ikke annet :)

Rio

Det er helt klart noe som burde vært logget av OBD2-systemet, men noen ganger er det feil i feilsystemet! ;)

Og noen ganger er feilene bortimot umulig å gjenskape. Da blir det virkelig vanskelig å finne dem. Det beste, hvis det skjer igjen, er å få bilen til verksted mens feilen opptrer. Da er et lettere for mekanikeren å feilsøke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electron

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:54
Det er helt klart noe som burde vært logget av OBD2-systemet, men noen ganger er det feil i feilsystemet! ;)

Og noen ganger er feilene bortimot umulig å gjenskape. Da blir det virkelig vanskelig å finne dem. Det beste, hvis det skjer igjen, er å få bilen til verksted mens feilen opptrer. Da er et lettere for mekanikeren å feilsøke.

Ja, absolutt. Jeg følte meg litt teit når de ikke kunne finne noe.... Bilen tullet seg i hvert fall igjen, det er det ingen tvil om :)

Når jeg får bilen tilbake skal jeg prøve å "fremprovosere" feilen, uten at jeg helt vet hva jeg skal gjøre for å få det til. Får bare prøve å tenke gjennom hva jeg gjør mens jeg bruker bilen. Finner jeg ut av det, kan jeg gjøre det mens mekanikeren ser på.
Problemet er når det oppstår mens jeg bruker bilen, for det varer ca. 8-10 minutter, så normaliserer den seg igjen. I løpet av de 8-10 minuttene kommer jeg ikke av flekken.
Frustrerende, for nå klarer jeg ikke å stole på bilen. Får heller kjøpe meg en gammal Land Cruiser :)

Kent

Sitat fra: Electron på mandag 15. desember 2014, klokken 00:49
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 23:14
Electron:
Dersom Møller får inn en bil uten noe i feilmeldingloggen så kan de ikke bare trylle den frem.

Ev. kan du ta et bilde av det neste gang det skjer, hvis det skjer igjen.
Hei! :)

Jeg er forsåvidt med på det, men jeg trodde virkelig at feilene ble logget. Er ikke det det som er poenget med feilmeldingsloggen? EPC er jo en feilmelding, og da skulle den bli registrert, skulle man tro(?).

Ser ikke helt verdien av et bilde mtp. feilsøkingen. Det vil jo bare vise det jeg har beskrevet, nemlig at bilen "låser seg" helt, og EPC-lyset er tent.
Men på en annen side, kan det gjerne være gunstig å ta bilde evt. filme det for å bli "trodd" om ikke annet :)

Nå får man vel EPC feil når man starter bilen uten å holde ned bremsa og, så skjønner igrunn om den ikke logges :p
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

SiriPiri

Sitat fra: Electron på mandag 15. desember 2014, klokken 01:02
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:54
Det er helt klart noe som burde vært logget av OBD2-systemet, men noen ganger er det feil i feilsystemet! ;)

Og noen ganger er feilene bortimot umulig å gjenskape. Da blir det virkelig vanskelig å finne dem. Det beste, hvis det skjer igjen, er å få bilen til verksted mens feilen opptrer. Da er et lettere for mekanikeren å feilsøke.

Ja, absolutt. Jeg følte meg litt teit når de ikke kunne finne noe.... Bilen tullet seg i hvert fall igjen, det er det ingen tvil om :)

Når jeg får bilen tilbake skal jeg prøve å "fremprovosere" feilen, uten at jeg helt vet hva jeg skal gjøre for å få det til. Får bare prøve å tenke gjennom hva jeg gjør mens jeg bruker bilen. Finner jeg ut av det, kan jeg gjøre det mens mekanikeren ser på.
Problemet er når det oppstår mens jeg bruker bilen, for det varer ca. 8-10 minutter, så normaliserer den seg igjen. I løpet av de 8-10 minuttene kommer jeg ikke av flekken.
Frustrerende, for nå klarer jeg ikke å stole på bilen. Får heller kjøpe meg en gammal Land Cruiser :)

Møller Trondheim har klart å få fremprovosert feilen hos oss... 
Håper fortsatt på en varig fiks, men begynner nå å tvile, etter over 6 uker med lånebil. Og fortsatt NULL brukbar info fra selger. Lei. Var ikke dette vi så for oss.

Electron

Sitat fra: Kent på mandag 15. desember 2014, klokken 01:38
Sitat fra: Electron på mandag 15. desember 2014, klokken 00:49
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 23:14
Electron:
Dersom Møller får inn en bil uten noe i feilmeldingloggen så kan de ikke bare trylle den frem.

Ev. kan du ta et bilde av det neste gang det skjer, hvis det skjer igjen.
Hei! :)

Jeg er forsåvidt med på det, men jeg trodde virkelig at feilene ble logget. Er ikke det det som er poenget med feilmeldingsloggen? EPC er jo en feilmelding, og da skulle den bli registrert, skulle man tro(?).

Ser ikke helt verdien av et bilde mtp. feilsøkingen. Det vil jo bare vise det jeg har beskrevet, nemlig at bilen "låser seg" helt, og EPC-lyset er tent.
Men på en annen side, kan det gjerne være gunstig å ta bilde evt. filme det for å bli "trodd" om ikke annet :)

Nå får man vel EPC feil når man starter bilen uten å holde ned bremsa og, så skjønner igrunn om den ikke logges :p

Ok, det var ny info for meg :) Det skal jeg forsøke med en gang jeg får bilen tilbake! Men uansett om så skulle skje, skal jo ikke bilen låse seg helt i 8-10 minutt? Det er greit med sikkerhet, men det får da være måte på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA