Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Tesla nå eller vente et par år?

Startet av tut, torsdag 20. november 2014, klokken 12:42

« forrige - neste »

emagic

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 20. november 2014, klokken 20:29

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?

Rørende...

Toyota startet med hybrider i 1997.  De har levert over 6 MILLIONER hybridbiler.  Det er 17 år siden de startet, og hele hybrid synergy drive ideen er tuftet på at elmotoren skal gjøre jobben der elmotoren jobber best, og bensinmotoren skal jobbe der den er best.   Dvs, i lave hastigheter der bensinmotoren er særdeles lite effektiv på grunn av nedgiringen som er nødvendig ta elmotoren over.  Hybridbiler ER levert i stor skala, det er mange andre produsenter enn Toyota som bruker hybridprinsipper av varierende typer.

Til punkt 2 så er det å si at trillingene kom i 2011, de er i praksis feilfrie.  Leaf kom året etter, den har heller ingen store feil.  Soul kommer for fullt nå, tipper den kommer til å ha minimalt med feil.

Så hvorfor Tesla ikke skal ha minimalt med feil? Godt spørsmål...?

Emagic





Tesla P85D

Sitat fra: emagic på fredag 21. november 2014, klokken 23:44
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 20. november 2014, klokken 20:29

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?

Rørende...

Toyota startet medu hybrider i 1997.  De har levert over 6 MILLIONER hybridbiler.  Det er 17 år siden de startet, og hele hybrid synergy drive ideen er tuftet på at elmotoren skal gjøre jobben der elmotoren jobber best, og bensinmotoren skal jobbe der den er best.   Dvs, i lave hastigheter der bensinmotoren er særdeles lite effektiv på grunn av nedgiringen som er nødvendig ta elmotoren over.  Hybridbiler ER levert i stor skala, det er mange andre produsenter enn Toyota som bruker hybridprinsipper av varierende typer.

Til punkt 2 så er det å si at trillingene kom i 2011, de er i praksis feilfrie.  Leaf kom året etter, den har heller ingen store feil.  Soul kommer for fullt nå, tipper den kommer til å ha minimalt med feil.

Så hvorfor Tesla ikke skal ha minimalt med feil? Godt spørsmål...?

Emagic

Hvor mye sparer du med å kjøre med hybrid kontra vanlig diesel bil? Minimalt vil jeg påstå!
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Sjøhyene

Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

emagic

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 22. november 2014, klokken 09:44
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic


petersv

Svaret er jo enkelt. Trenger du ikke bilen nå og orker å vente er det ho udiskutabelt bedre å vente noen år. Bedre produkt og nyere teknologi. Men hvem gidder det? :P

SK901

Denne diskusjonen ser jeg overalt, ikke bare for biler - men det meste av teknologi. Det er også et ganske enkelt svar:

Kjøp nå om du vil ha nå.

Kjøp om fem år om du vil ha noe bedre.

Den samme regelen kan brukes for all teknologi.

toppi

Kvalitetsnivå er langt under premiumnivå skriver trådstarter.
Vel, vel, smaken er som baken, og derfor har vi også forskjellige biler  ::)

I andre land velger mange Model S til fordel for MB S-klasse, Panamera, 7 serie - med store motorer.

Selv kommer jeg fra A6, og kjører jevnlig BMW 5 serie på jobben.
BMWen er jo grei å kjøre den, men du verden som godfølelsen kommer når jeg setter meg inn i Teslaen.
BMWen har en bitte liten skjerm, og knappe helvete..
Sitter bedre i Teslaen også jeg.

Har forøvrig hatt min i 14 mnd, uten feil å snakke om. Vanlig 85.

Og så er jo økonomi og miljø i særklasse med Tesla.
For egen del er jo drivstoff og bomutgifter kuttet med 30 000 i året.
Og kortere reisetid (midlertidig?) til og fra jobb, har en enda større verdi  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Også_Øyvind_H

Sitat fra: emagic på lørdag 22. november 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 22. november 2014, klokken 09:44
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic



Spørsmålet er vel ikke om hybrider er ok/gode/fantastiske biler. Alle som har prøvd en av premium-hybridene vet jo det (ja, jeg har prøvd Lexus og det er en svært god bil). Og teknologien er en ren ICE overlegen (om mer komplisert).


Spørsmålet er hva som er fremtiden  - på tross av at Toyota har solgt 6 MILLIONER hybrider, så utgjør dette mindre enn 1% av bilene i verden. Det er ingen tvil om at de store fabrikantene vil fortsette å tilby hybrider for å utsette utbredelsen av rene elbiler - noen vil hevde at det er fordi hybrider er den beste løsningen I DAG og andre vil hevde at det er fordi de ønsker å benytte ICE-ene lengst mulig.

For meg er det relativt uinteressant hva som er motivene til de store - jeg mener fortsatt at Tesla så til de grader har vist at rene batterielektriske fremdriftslinjer er suverene I DAG med eksisterende, enkel teknologi, både med tanke på kostnad og kompleksitet. Om bilene har noen feil, så er det i beste fall en hump i veien og også irrelevant ifht hvilken teknologi man bør satse på.

Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Griffel

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 16:29
Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
Jeg vil nok tro at plugg-in-hybrider som har en batterirekkevidde på mer enn 40-50 km i gjennomsnitt for alle og over året har et vesentlig lavere forbruk enn en fossilbil. Men jeg synes at reglene for å kunne bli betegnet som plugg-in-hybrid må ha et minstekrav til rekkevidde på batteridrift. Prisforskjellen på å kjøre på strøm og på diesel er såpass stor at de fleste vil "plugge inn" når de har anledning. Jeg tror heller ikke plug-in salget går ut over elbilsalget lettelsene og fordelene kan jo ikke måle seg med elbil fordelene uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Philip Marlowe

Har du satt av penger til ny bil og kan klare deg uten tilhengerfeste, så vil jeg anbefale Tesla Model S på det varmeste. Beste bilen jeg har hatt og kjørt.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. november 2014, klokken 17:00
Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 16:29
Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
Jeg vil nok tro at plugg-in-hybrider som har en batterirekkevidde på mer enn 40-50 km i gjennomsnitt for alle og over året har et vesentlig lavere forbruk enn en fossilbil. Men jeg synes at reglene for å kunne bli betegnet som plugg-in-hybrid må ha et minstekrav til rekkevidde på batteridrift. Prisforskjellen på å kjøre på strøm og på diesel er såpass stor at de fleste vil "plugge inn" når de har anledning. Jeg tror heller ikke plug-in salget går ut over elbilsalget lettelsene og fordelene kan jo ikke måle seg med elbil fordelene uansett.

Enig, men jeg tror det blir vanskelig å få til regler som fungerer over tid. Jeg er vel enkel nok til å synes at dagens regler er ganske robuste/hensiktsmessige og gjennom en styrt avvikling av særfordelen til elbil så vil de kunne stå seg i mange år. Allerede i dag så er jo hybridene svært konkurransedyktige (eks Audi A3).

Alt dette forutsetter jo at CO2 er kjeltringen.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

erot

Sitat fra: tut på torsdag 20. november 2014, klokken 12:42

Imot kjøp:
1   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
2   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
3   Dårlige seter.
4   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
5   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
6   Touchscreen
7   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
8   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
9   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
10   Hengerfeste
11   Ventetid og kapasitet verksted
12   Usikkert verditap
13   Dårlig navigasjonsløsning
14   mm

Siden jeg er kjempefornøyd med min (til tross for noen ting selvsagt), så får jeg prøve å svare ærlig på alle motargumentene. Har ett år og ca 15000 km bak meg. Nummererte de for enkelhets skyld.

1. Det ser ut til å være en begrenset batch og liten prosentandel totalt. Mange produsenter har hatt mye mer alvorlige feil i drivlinjen. Dette fikser Tesla og du blir godt ivaretatt som kunde. Sjansen for at det skjer på fremtidig kjøpt bil bør være minimal. Min egen drivlinje er i alle fall toit like a toiger. Ellers er det imponerende bra til å være en tidlig bil. Mtp alle endringer de har gjort daglig til nå bør bilen din bli meget bra.

2. Jeg synes opplevd kvalitet i sum er bra. Har gode referanser etter å ha kjørt utallige biler.

3. Som BMW-mann hatet jeg setene til å begynne med. Har etter hvert skjønt at dette mest var fordommer. De mangler litt sidestøtte, men fungerer bedre enn du skulle tro ved aktiv kjøring. Umiddelbar komfort er helt grei, mens langkjøringskomfort er beste jeg har prøvd til nå. Harde seter > myke seter på langtur. Er 190 høy og får akkurat nok lårstøtte med setet helt nede og maks tilt bakover. Kan kjøre lengre turer uten pause enn i noen bil jeg har hatt før. BMWs komfortseter er herlige å sitte i, men jeg må faktisk ha en luftetur etter kortere tids kjøring enn i Teslaen.

4. Jeg også var veldig skuffet over mangelen på dette, men det er egentlig ikke et problem. Med luftfjæring balanserer den kjørekontroll og komfort veldig bra. Har P+. Den er stiv, men luftfjæringen sikrer komforten.

5. Ikke et problem lenger.

6. Hva er galt med den? Jo forresten, den mangler autodimming og rask nok auto-nattmodus i tunneler, men det skal være en enkel SW-fiks, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må komme.

7. Enig, lys kunne vært bedre. (Kan oppgraderes om det er en dealbreaker.)

8. Har kun vært et probem for meg en gang. Det jeg lærte av det gjorde at jeg aldri har vært i trøbbel siden, og ikke noe jeg tenker på. Jevnlig utbygging krymper problemstillingen og resten er tilvenning. Kan nok si mer om dette etter sommerens tur rundt hele Europa, forhåpentligvis på gratis strøm.

9. Customize! folier vekk krom og velg hjul som ingen andre har, så blir det en helt annen bil. Og Tesla-fellesskapet er ikke det verste du kan være en del av.

10. Ja, det er bare teit. For oss betyr det en bil nr to, en liten Ignis.

11. Den som venter på noe godt osv.. Og selv har jeg sluppet til raskt på verkstedet. Servicen jeg har fått setter resten av bilbransjen i skammekroken. Et partadigmeskifte for meg som bilkunde.

12. Nei, det tror jeg virkelig ikke. All min erfaring og magefølelse om bilbransjen og markedet sier meg at dette er trygt. Jeg tror worst case verditap er ganske nær andre biler. Det nylige verdifallet som oppsto etter at en gruppe eiere gikk bananas samme dag var jo ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Bruktprisen gikk fra kunstig høy til fremdeles prosentvis høyere enn sammenlignbare biler.

13. Kunne vært bedre, men har fungert fint for meg. Mangel på norske bokstaver og litt annet småtull er et tidsspørsmål om SW-fiks.

14. mm: Mine ankepunkter var følgende:

1. Seter
2. Kun lys alcantara i taket. Svart er finere med alle interiørfarger.
3. Dårlig sikt til venstre pga jumbo A-stolper litt langt fremme.
4. For dårlig støyisolasjon, først og fremst i hjulbuer. Dog ikke noe problem med vinterhjul som er svært sitllegående.
5. Mangel på hengerfeste.

Her viste punkt en seg å være feil, og velger du P85D får du de nye setene. Nr to og fire har de fikset siden den tid, så da sitter du igjen med tre og fem, pluss evt sju fra listen over. Dette er milevis fra nok til å vurdere andre biler. Det vi vet som du ikke vet enda (hihi), er at etter å ha kjørt denne bilen en stund blir alle andre biler håpløse, rett og slett rykkete bråkete trege eksosspyende fortidsmonstre. Den eneste grunnen jeg ser til å velge bort elbil i fremtiden er for å kjøpe veteranbil eller supersportsbil.

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

timingbeltkiller

Sitat fra: Neon på lørdag 22. november 2014, klokken 01:44
Hvor mye sparer du med å kjøre med hybrid kontra vanlig diesel bil? Minimalt vil jeg påstå!
MYE med 100% kortkjøring som eksempelvis pendling i køtrafikk.
NULL med 100% langkjøring som eksempelvis dagsturer på 300 km og mer.
STIGENDE med økende % typisk bykjøring.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Også_Øyvind_H

Problemet til en hybrid i en bil (i motsetning til en båt) er at du ikke sparer all verden på småkjøring i dersom du ikke har ladet på forhånd. Og da blir jo plug-in hybridene med små batteri enda mer absurde enn elbiler med små batterier, da det vil kreve lading på "alle" parkeringsplasser.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA