Hei
Jeg er en som vurderer å kjøpe Tesla S85D eller P85D etterhvert, men har en del spørsmål tanker rundt evt kjøp og særlig timing for kjøp. Håper det er greit at jeg poster dette her selv om jeg ennå ikke er elbileier. I tillegg vil må det nevnes at elbilforum.no er et oppegående forum med nesten utelukkende kunnskapsrike og høflige innlegg. Dette i motsetning til de aller fleste bilforum

Opplever at det er vanskelig å finne nøytral informasjon og erfaringer rundt bilen da folk enten hater elbiler (evt Teslamisunnelse) eller er Teslaeiere om undergraver manglene ved bilen.
Mine
subjektive vurderinger og forsøk på sammenligne mot tilsvarende biler (hva nå det er?):
For kjøp:
• Akselerasjon og respons!! (hovedargumentet)
• God plass, funker som familiebil
• Elbilfordeler (enn så lenge)
• Ser bra ut (særlig bak)
• Lokalt miljø
• Oppdatering software over 4G-nett
• Entusiastiske og fornøyde eiere
• mm
Imot kjøp:
• Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
• Kvalitetsfølelse. (Denne er
langt under premiumivå)
• Dårlige seter.
• Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
• Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
• Touchscreen
• Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
• Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
• Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje
• Hengerfeste
• Ventetid og kapasitet verksted
• Usikkert verditap
• Dårlig navigasjonsløsning
• mm
Som bilentusiast (kresen sådan) er akselerasjon og krefter såpass viktig at noen barnesykdommer kan jeg leve med. Men opplevd kvalitet og DU-problemer er vanskeligere å svelge.
Disse vurderingene avhenger av personlige preferanser og hva man faktisk sammenligner med.
F.eks. synes jeg mange Teslaeiere mener bilen kan måle seg med Porsche Panamera, men i neste setning sammenligner de den med den lille Toyotaen de hadde som leiebil sist. Altså en bil som koster 200.000,-.
Jeg våger også å påstå at veldig mange av dagens Teslaeiere ikke har sammenlignet bilen med nye (2015) biler i 700-800,- klassen som f.eks 5-serie, E-klasse og A6 med kraftig motor (6-sylindret), luftfjæring og mye utstyr.
Det sammenlignes heller gjerne med Avensis eller Octavia 2009 modell eller i beste fall en gammel premiumbil.
Jeg våger å påstå at Tesla ikke er bedre å kjøre (med unntak av akselerasjon) enn nevnte nye premiumbiler til samme pris
Ja ,jeg har kjørt Tesla S

Et annet spørsmål er om plugin-hybrider får samme avgift/moms fritak snart. Da vil man jo ha alternativer som Porche Cayenne S E-hybrid (0-100 på 5,9 sek), Kommende versjoner av XC90, Q7, X5 osv i samme prisleie som en P85D.
Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten
Kom gjerne med innspill og erfaringer