Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Tesla nå eller vente et par år?

Startet av tut, torsdag 20. november 2014, klokken 12:42

« forrige - neste »

tut


Hei
Jeg er en som vurderer å kjøpe Tesla S85D eller P85D etterhvert, men har en del spørsmål tanker rundt evt kjøp og særlig timing for kjøp. Håper det er greit at jeg poster dette her selv om jeg ennå ikke er elbileier. I tillegg vil må det nevnes at elbilforum.no er et oppegående forum med nesten utelukkende kunnskapsrike og høflige innlegg. Dette i motsetning til de aller fleste bilforum :)

Opplever at det er vanskelig å finne nøytral informasjon og erfaringer rundt bilen da folk enten hater elbiler (evt Teslamisunnelse) eller er Teslaeiere om undergraver manglene ved bilen.

Mine subjektive vurderinger og forsøk på sammenligne mot tilsvarende biler (hva nå det er?):

For kjøp:
•   Akselerasjon og respons!! (hovedargumentet)
•   God plass, funker som familiebil
•   Elbilfordeler (enn så lenge)
•   Ser bra ut (særlig bak)
•   Lokalt miljø
•   Oppdatering software over 4G-nett
•   Entusiastiske og fornøyde eiere
•   mm

Imot kjøp:
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
•   Dårlige seter.
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
•   Touchscreen
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
•   Hengerfeste
•   Ventetid og kapasitet verksted
•   Usikkert verditap
•   Dårlig navigasjonsløsning
•   mm


Som bilentusiast (kresen sådan) er akselerasjon og krefter såpass viktig at noen barnesykdommer kan jeg leve med. Men opplevd kvalitet og DU-problemer er vanskeligere å svelge.

Disse vurderingene avhenger av personlige preferanser og hva man faktisk sammenligner med.
F.eks. synes jeg mange Teslaeiere mener bilen kan måle seg med Porsche Panamera, men i neste setning sammenligner de den med den lille Toyotaen de hadde som leiebil sist. Altså en bil som koster 200.000,-.
Jeg våger også å påstå at veldig mange av dagens Teslaeiere ikke har sammenlignet bilen med nye (2015) biler i 700-800,- klassen som f.eks 5-serie, E-klasse og A6 med kraftig motor (6-sylindret), luftfjæring og mye utstyr.
Det sammenlignes heller gjerne med Avensis eller Octavia 2009 modell eller i beste fall en gammel premiumbil.
Jeg våger å påstå at Tesla ikke er bedre å kjøre (med unntak av akselerasjon) enn nevnte nye premiumbiler til samme pris

Ja ,jeg har kjørt Tesla S  :)

Et annet spørsmål er om plugin-hybrider får samme avgift/moms fritak snart. Da vil man jo ha alternativer som Porche Cayenne S E-hybrid (0-100 på 5,9 sek), Kommende versjoner av XC90, Q7, X5 osv i samme prisleie som en P85D.

Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Kom gjerne med innspill og erfaringer

Asarin

Bare et par kommentarer:

Det er ikke 4G på bilen, 3G eller wifi.
Assistentsystemene får du jo bestilt i dag, og de blir klare litt etterhvert - sikkert mot neste sommer. Her snakker vi adaptive cruise control osv.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Mippen

Er ikke mulig å gi deg et rett svar. Må føle på det selv. Føles det ikkr rett for deg er den kanskje ikke det. Venter du noen år kan avgiftene ha kommet slik at den koster mye mer. Alltid usikkert med bilkjøp.

Fremtiden er elektrisk.

mjepson

Heisann,

Har eid Audi A3/A5 før, og gikk over til Tesla i Desember 2013.

For å svare på dine motpunkter:
- Kvalitet merkes mest innvendig, men er by far en showstopper. Ingen DU feil hos meg.
- Nye seter i 85D. Jeg har bestilt ny bil pga bedre aks men først og fremst seter (er 200cm).
- Understellet er det mest komfortable jeg har kjørt. Banker Audi og andre biler jeg har kjørt. Jeg kjører 21" og LOW hele tiden.
- Adaptiv cruise er bagatell i forhold til den pakka du får i Tesla. Rykter er at det kommer via software update.
- Touchscreen er genial enkel å bruke
- Rekkevidden har jeg aldri hatt problem med... lader et par ganger i uken over natt i garasjen. Kjørt Stavanger Oslo og ladet på superladere. Funka som en drøm.
- Alt for mange teslaer på veien, så du vil ikke være unik, men fremdeles en unik. Kjøp 21" for å skille deg litt ut.
- Lån en annen bil hvis du trenger tilhenger
- Kjøp på finn.no om du ikke vil vente
- Verditapet så langt har vært lite... om det kommer MVA/økte avgifter i 2017 eller før vil være positivt. Økt nybilpris/dollarkurs hjelper også på bruktprisene.

Alt i alt er jeg meget fornøyd, og har som sagt bestilt den nye også.
Stavanger, P85+ white, 21" grey

Amoss

Sitat fra: tut på torsdag 20. november 2014, klokken 12:42
Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Du kommer med mange gode argumenter begge veier, og skal ikke si for mye om dem, andre har jo alt svart litt på dem, og flere svar får du sikkert :)

Men skal prøve å svare litt på akkurat dette jeg siterte, og si hva vi vet:

- Klimaforliket "freder" avgifter på elbiler frem til 2017 eller oppnådd 50.000 biler på veien.
- Det siste målet nåes høyst sannsynlig i løpet av denne vinteren.
- Regjeringen har varslet "full gjennomgang av alle bilavgifter" ifm revidert statsbudsjett til våren.
- Samferdselsministeren har "lekket" fra dette reviderte statsbudsjettet at de vil legge på avgifter på elbiler, men at det er usikkert om det skjer alt fra høsten eller først fra 1.1 2016. (Intervjuet der denne "lekkasjen" kom er siden blitt trukket fra nett, sensurert?)
- Hvilken modell de ser for seg å følge er usikker, men antar at Fredrik Hauge nok hadde noen gode kilder da han "lakk" en modell med 8% mva fra 2016, og økende i årene fremover.

Men, på den annen side:
- Regjeringsplattformen, som er en avtale mellom regjeringen og støttepartiene, har bekreftet klimaforliket frem til 2017, uten å nevne tallet 50.000.
- Klimaforliket sier ikke at incentivene skal opphøre når forliket går ut, men at de da skal sette seg ned å vurdere hva som bør skje videre.
- Regjeringen kan ikke få vedtatt noe som helst uten å få med seg ett eller flere andre partier. Ingen partier utenom regjeringen ser ut til å være tilhenger av å endre på incentivene. (Jonas  «Jeg skal i hvert fall ikke kjøpe Tesla» Støre kan være jokeren her...)

Så, dersom regjeringen ikke klarer å få med støttepartiene på en eller annen "hestehandel" der de stemmer mot sitt eget program for å endre incentivene, og Støre/AP ikke overrasker med å støtte en slik endring, så vil nok regjeringen måtte velge mellom å droppe å gjøre noe med disse incentivene eller å måtte gå av.

Skal vi lære noe som helst av historien så vil nok AP/KrF/Venstre felle regjeringen på dette spørsmålet, hvorpå AP overtar regjeringskontorene og prompte gjennomfører det de stemte mot for å felle regjeringen med støtte fra dagens regjeringsparier :p
Model S 85D

GreenBeHH

Her er det en nykommer som på lik linje med meg, med mange gode argumenter for og imot.  Hos meg så ser dette slik ut;

For;
- eneste elbil som dekker mitt behov for rekkevidde 100+ Km.  Vinter med normal komfort og forventet tap i batterikapasitet om et par år.  Alle andre på markedet når ikke langt nok for mitt behov.
- får en bil som på flere punkter er teknologisk lengre fremme enn det som er på markedet i dag.  Tesla viser nå veien mot selvkjørende bil, kanskje kan den kjøre inn i garasjen av seg selv neste år.
- er en (som meg) interessert i IT-teknologi så er dette et flott valg uansett.  Dette er som en PC på hjul.
- like fin som den fineste 4 dørs bil på markedet i dag, bare til en brøkdel av prisen (fineste bil er Aston Martin Rapide).
- lave driftskostnader også uten elbilfordeler.  Ser for meg at denne kan vare i 20 år med mitt bruk. 8)
- verditapet vil sannsynligvis bli lavt, da innføring av moms om en stund vil kompensere for normalt verditap.

Mot;
- er stor, spesielt bredden med speil kan bli en utfordringer på trange steder som parkeringshus og ferjer.  (Kjenner ikke til om speilene kan slås inn manuelt)
- kvaliteten skrives det noe om på diverse forum.  Dette vil snart være på samme nivå som vanlige biler i denne prisklassen dvs. at diverse saker ikke fungerer akkurat slik en trodde.  Spesielt på vinterstid vil jeg forvente noen utfordringer.
- det skrives mye om DU,en som sammen med batteriet er hele bilen.  Dette er kritiske komponenter som det virker som om at Tesla fikser opp i.  Men, det ser ut til å ta tid og få deler og verkstedstid og da vil en være uten elbil lenger enn en er ved driftsstans på vanlige biler.
- lading og batteri ved lite bruk krever planlegging.  Trodde denne kunne fungere som lading av en mobiltelefon, men etter mye informasjon på flere forum så virker det som at en går en inn i en verden av forskjellige standarder og måter å lade bilen på.

Jeg har ikke gjort mitt valg enda, men akkurat i dag så ser jeg for meg en Tesla levert i mars 2015  :) :) :)

eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Også_Øyvind_H

#6
Gode og reflekterte innlegg. Jeg har hatt bilen i ett år og har tidligere primært kjørt godt motoriserte Audi'er med Q, og sist en XC90.

Først et par kommentarer til dine mot-punkt  8):
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe. Jeg har hatt ingen alvorlige feil, og DU problemene synes jeg faktisk er pytt pytt. Jeg har vært mye mer pre-bekymra når jeg har hatt automatkasser og kranglete maskiner (kabler, dyser, topper). Som nevnt av mange, det er få biler der det er mulig å finne så mye info om feil som på Tesla, men dette har jo ingenting med statistikk å gjøre (hva er faktisk feilprosent)
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå). Ja, plasten er rimeligere enn i premium tysk, vindusviskeren min halter, men samtidig er det mange element som trekker opp (eks skjermen)
•   Dårlige seter. Ikke enig. Satt i en ny E-klasse nettopp, og den hadde håpløst myke seter etter min smak. God langturs-komfort og faste seter i Teslaen, men med mindre sidestøtte enn i typisk tyske seter
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår) hva skal man med adaptivt understell når tyngdepunktet er 29 cm over bakken og luftdemperne gjør jobben?
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009) Dette var nok en ren prioritering fra Tesla's side
•   Touchscreen Et STORT pluss
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys) Enig, men ikke viktig for meg
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler) Dette vil du neppe oppleve er et vesentlig problem. Er det for ofte å stoppe 25 min hver tredje time/har du mange dager med heldagskjøring?
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje  Hehe, det er jo det vi vil!
•   Hengerfeste Enig, mitt viktigste ankepunkt
•   Ventetid og kapasitet verksted Midlertidig problem, mange leverandører har 5 mnd leveringstid
•   Usikkert verditap Å? Jeg var MYE mer usikker på hva verditapet ville bli på min XC90 når folk forstår hva Tesla har klart
•   Dårlig navigasjonsløsning Uproblematisk for meg, og skjermen veier opp. Vil garantert bli fiksa (jaja, en gang)
•   mm  ;D

For meg er de største FOR-punktene:
- Smiler fortsatt hver dag jeg kjører den
- Fantastisk respons - sjekk testen i AMS der Model S utkonkurrerte BMW 550 xd og Lexus 450 Hybrid på sportlighet
- Bidra til en grønn revolusjon i persontransport (jaja, det vil ta tid og bil er selvsagt ikke miljøvennlig)
- Lave fremtidige vedlikeholdskostnader/lav risiko med serviceavtale
- Totalkostnad (pr år) kan sammenlignes med en bensin/diesel som koster ca 200' mindre i anskaffelse dersom man har bilen i tre år. Deretter har Teslaen vesentlig lavere kostnad.

Neste gang jeg bytter bil blir det garantert fortsatt elektrisk - gjerne en tysk en, men p.t. er de håpløst langt bak (eks Superladernettverk), så det blir nok en Tesla også neste gang :). Hybrid er FULLSTENDIG uaktuelt - det er bruksmessig bra løsning, men håpløst komplisert til en så enkel ting som en fremdriftslinje i en bil. Og som nevnt over, les artikkelen i AMS dersom du mener at Tesla ikke er bedre enn vanlige A6'er og BMW'er (som også har vesentlig høyere årlig kostnad). 
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

timingbeltkiller

Hovedargumentet ditt er "Akselerasjon og respons"

Da vil du sannsynligvis ligge godt til rette for å høste de negative følgene av DU Failure og øvrige
svakpunkter som enda ikke er ryddet av veien. Det er da tilrådelig å vente med kjøp til det meste av dette er ryddet av veien. Vanligvis bruker en ny bilmodell 2-3 år på dette. Og er mest pålitelig og driftsikker siste produksjonsåret før ny modell lanseres.

Noe helt annet er det for typiske langsomkjørere lik nonne eller mann med hatt.
De "understrabaserer" bilen slik at svakpunktene ikke gis sjangse til å blomstre opp.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 20. november 2014, klokken 19:36
Hybrid er FULLSTENDIG uaktuelt - det er bruksmessig bra løsning, men håpløst komplisert til en så enkel ting som en fremdriftslinje i en bil.
JA, det er teorien.

NÅ er det bare den lille haken at teori og praksis  her ikke stemmer overens.

FOR elbilene i allminnelighet og Tesla i særdeleshet er lysår fra å matche denne:
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Tuxedo

#9
Jeg var også seriøst bekymret for størrelsen før jeg mottok bilen.  Det viste seg å være helt uproblematisk; bilen kommer seg frem over alt og de 10 -20 cm ekstra i bredden betyr ingenting i praksis.  Dessuten har bilen motoriserte sidespeil (innfellbare).

Jeg har ikke hatt noen ting å si på kvaliteten, bortsett fra at kjøleenheten på A/C tok kvelden i sommer.  Dette er ikke en feil som er spesielt vanlig med Tesla, og kunne nok skjedd med hvilket som helst merke (uflaks).  At Tesla ennå ikke har klart å fikse dette på bilen min er naturligvis et stort minus, men det sier mer om organisasjonen enn bilen.

Lading tenker jeg aldri på.  Plugger den inn når jeg parkerer for kvelden, og da har jeg alltid mer enn nok til neste dag.  Langturer er en nytelse; superchargers er akkurat der de skal være når man trenger 30 min pause.

Også_Øyvind_H

Hehe,

[/quote]
JA, det er teorien.

NÅ er det bare den lille haken at teori og praksis  her ikke stemmer overens.
[/quote]

Jeg sier IKKE at hybrid ikke kan holde kvalitetsmessig - jeg jobber i et firma som selger dette til båt, og der er det jo suverent ( i mangel på at kraft kan hentes fra oven underveis).

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

tut

Joda, Tesla er god å kjøre og kan sammenlignes med flere biler både over og under en million. Her er det store variasjoner. Poenget jeg forsøkte å få frem var at det sammenlignes ofte med biler som er langt billigere eller eldre. Forskjellen til nye moderne premiumbiler er ikke stor.

Jeg innrømmer at jeg har lyst på Tesla og prøvekjøring ga mersmak. Det som gjør det vanskelig i tillegg til timingen er at egenskapene ikke kan sammelignes helt med vanlige biler. På noen områder er TMS helt overlegen, på andre langt bak (i prisklassen). Det spørs hva man prioriterer. Nå har iallefall firehjulstrekk kommet og det var mitt største ankepunkt tidligere.

Merker meg også at noen har "regnet hjem" kjøpet av en TMS over f.eks en Passat ved å bruke f.eks 20 tusen i sparte drivstoffutgifter til å dekke inn et par hundre tusen kroner i ekstra lån. Men glemmer at 21" sportsdekk spises opp årlig av TMS og koster skjorta :)

Også_Øyvind_H

Grunnen til at vi ofte sammenligner Tesla med en tilsvarende rimeligere bil er jo nettopp kost/nytte. Og da er det faktisk (i Norge) relevant å en S85 med en nøkternt utstyrt Passat (jeg sparer 25' i "drivstoff"). Dekkforbruket med normal kjøring og "kun" 19 tommer er svært akseptabelt, så nok en gang må man sammenligne epler og epler.

Jeg mener at forskjellen til en vanlig premium bil er stor (ref den objektive AMS-artikkelen) og da er det verdt det at vi kanskje vil ha større feilprosent.

Lykke til med valget ditt - håper at vi klarer å gi deg litt input og ikke bare fremstå som totalt frelste  :o
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

timingbeltkiller

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 20. november 2014, klokken 20:29
hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte.
Når jeg får en bil til konkurransedyktig pris og med driftsikkerhet helt i topp bevist med milloner som ruller på veiene, gir jeg blanke blaffen i hvor (u)komplisert det ser ut under panseret. Særlig når biltypen også er blant de mest drivstoffgjerrige. Det viser tyske spritmonitor.de og US fuelly.com med all ønskelig tydelighet.

Holder fast på at praktisk dugleik er viktigere enn teoretiske fordeler som forblir nettopp det: teori!
Terrenget har alltid rett når kartet viser noe annet. Å mene det motsatte er rendyrket kreasjonisme.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

#14
Velkommen til elbilforum "tut"!

Mitt råd er å kjøpe Tesla nå. Da putter du pengene dine i verdens eneste bilselskap som helhjertet ønsker å bidra til transport ved fornybar energi. Det er ingen grunn til bekymring hva kvalitet angår. De som kjøper en Tesla i dag får en bedre Tesla enn de som kjøpte for ett år siden.

De fleste barnesykdommer du kan lese om her finnes på biler fra første produksjonsår.

Min Model S ble produsert i april 2014 og har etter 15'000km ikke hatt én eneste feil eller mangel! Det er langt over hva jeg hadde forventet.

Synes Model S er en makeløs bil, en bil som blir bedre og bedre, for hver nye superlader som bygges og for hver nye funksjon som legges til i programvaren. :)


- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA