Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerering slipper plutselig, etterfulgt av skrapelyd!

Startet av Lynvingen, tirsdag 18. november 2014, klokken 15:05

« forrige - neste »

Lynvingen

Har vet et par anledninger opplevd det som tilsynelatende virker som om regenereringen skrurer seg fullstendig av med fullt slipp fremover uten motstand, etterfulgt av noe som ligger på en hakkete eller skrapete bremsing....før bilen normaliserer seg i løpet av 1-2 sekunder.

Noen som har peiling på hva dette kan være?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Har det vært glatt føre da dette har skjedd..? ESP virker "all veier", slik at hvis regen er så sterk at hjulet slipper/sklir, vil ESP kutte regen tvert. Dette merkes veldig godt.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Jeg har akkurat samme opplevelse men uten skrapingen. Men hos meg skjer det når jeg bremser, når jeg slipper gassen så starter den å regenerere men når jeg så rører bremsepedalen så slipper den opp ett lite øyeblikk og det virker som bilen skyter fart, ekkel følelse i grunnen. Det er ikke glatt, men det kom etter omlegging til vinterdekk.

tomrh

Jepp, dette er kjent. Som Mr.Zero og pwb også sier: Et hjul slipper bittelitt, skal ikke mer enn en liten stein til. Så kutter regen tvert. Skrapingen er ESP som slår inn. Hvilke dekk har du? Jeg har erfart at valg av dekk påvirker dette, spesielt vinterdekka.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

c-zero0214

Hadde en lingnende erfaring en ukes tid tilbake, ved venstre sving kom det skrapelyder, og antiskrens lampa blinket, det var høyre forhjul som var punktert (spiker) trykket var på ca 1 bar, ( kjører med ca 2,8 vanligvis)
tydelig at systemet er følsomt for hastighets forskjeller.......
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

Lynvingen

Dette rimer med min erfaring. Sist skjedde det i en sving med relativt stor hastighet og trykk på hjulene på yttersiden. Har ikke lagt merke til om ESP-lampen lyser, men det hele er over så raskt at jeg ikke får summet meg før bilen er i normal gjenge. Greit å vite at det ikke er kuk i computeren!
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Beamer Screamer

Jeg ville sjekket lufttrykket i dekkene. Har du litt ulikt lufttrykk vil ESP'en tenke at hjulene går med litt ulik hastighet i forhold til hva de egentlig skal, noe den oppfatter som skrens. Og da setter den i gang med de tingene som andre her nevner.

Jeg tipper det er derfor mange opplever dette ifm. skifte av dekk.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Har lest litt "over" her.   Det var bra det ikke var kuk i computeren men spiker i dekket.  :)  Ha en god dag i i-Mieven.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA