Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Agder Energi gir kun tillatelse til opptil 16A hjemmelading

Startet av goev, tirsdag 18. november 2014, klokken 10:46

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: lettrus på onsdag 19. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 00:43

Elektrisitet distribueres som tre faser (enten det gjelder IT eller TN). På grunn av transformatoren så bør det være en "grei balanse" mellom forbruket på de tre fasene, og det bør ikke være ubalanse i lang tid. Dette er et velkjent problem, og årsaken til at alle kraftige industrimaskiner er trefas.

Det er helt korrekt at alle elbiler med mer enn 3,6 kW lader burde tvinges til å ha trefas-lader, og ikke 32 A på énfas (disse passer i USA).

Vel, det er vel andre fordeler ved trefaseutstyr enn at det gir jevnere belastning i strømnettet.

Er grunnen til at det bare er enfaseladere ulikhet i strømnett? Også i USA har de selvsagt trefase (om enn annen spenning og frekvens). Vil det medføre en stor ekstra kostnad å lage dette utstyret som multistandard (en-trefase/ 110/230/400V - 50/60 Hz) - en lader er jo i bunn og grunn en likeretter som burde kunne absorbere mange ulike typer input. Det meste av annen elektronikk spiser jo hva som helst (men jeg ser jo at vi snakker litt andre effekter).

Noen som kan forklare enkelt for en legmann?



I USA har de et helt annet system, med split-fase. Ikke relevant her. (Men det er ikke trefase.)

Det spesielle med akkurat trefase er at effektoverføringen er konstant (når den er liten på den ene fasen, er den høy på den andre, og mellomstor på den tredje, enkelt forklart). Det har en god del fordeler for utstyret.

Det gjør også at en trefaselader på f. eks. 7 kW er elektrisk/komponentmessig mindre krevende enn en énfaselader med samme effekt. Der må man lagre energien lengre, for den kommer bare 100 ganger i sekundet (50 Hz).

Det er ikke vanskelig å lage en lader som tar trefas for både IT og TN - problemet er vel at det er så sjeldent brukt at de neppe tenker over det før bilen står i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: goev på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:46
Jeg snakket i dag med Agder Energi Nett og de fortalte at de kun gir tillatelse til maks 16A lading hjemme, og det er ikke alle som vil få det godkjent heller :(

Ny bunn her, tidligere minimum var Eidsiva som gir tillatelse til maks 18A.

Når kommer første selskap som tillater maks 10A lading mon tro?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Selv om jeg er fornøyd med min 8A ladestasjon, og ikke føler jeg trenger så mye mer, blir jeg litt nysgjerrig. Har de lov til å nekte å bruke strøm til noe spesielt? Jeg ville tro det kun skulle gå på maks effekt over gitt tid, ikke noe annet. Hva man plugger inn, burde jo ikke nettleverandøren kunne bry seg noe om.

Griffel

Dette står i alle nettleieavtaler:
SitatDersom nettkunden ønsker å tilkople annet utstyr som krever større effektuttak eller som vil kunne være til sjenanse eller skade for den tekniske drift av nettet, for nettselskapet eller andre nettkunder, skal bruken av slikt utstyr godkjennes av nettselskapet før tilkopling.

En vil nok i mange tilfelle få godkjent en 32A enfaskurs, i andre tilfelle ikke dersom det på stedet du bor kan medføre ulempe for andre eller større nyinvesteringer i nettstruktur. Naboen liker ikke dårlig lys om du lader.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14707.msg
som forteller om tanker nettselskapene gjør seg for å "få ned toppene".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:19
Dette står i alle nettleieavtaler:
SitatDersom nettkunden ønsker å tilkople annet utstyr som krever større effektuttak eller som vil kunne være til sjenanse eller skade for den tekniske drift av nettet, for nettselskapet eller andre nettkunder, skal bruken av slikt utstyr godkjennes av nettselskapet før tilkopling.


En vil nok i mange tilfelle få godkjent en 32A enfaskurs, i andre tilfelle ikke dersom det på stedet du bor kan medføre ulempe for andre eller større nyinvesteringer i nettstruktur. Naboen liker ikke dårlig lys om du lader.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14707.msg
som forteller om tanker nettselskapene gjør seg for å "få ned toppene".

Jeg må altså bruke trefase for videreutvikling av eksperimentene mine!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cforoe

Hei!
Se her hva Eidsiva Nett skriver om lading av elbiler hjemme. Her forklares det hvorfor man ikke ønsker laster på mer enn 4 kw på enfase.
https://www.eidsivanett.no/Nett/Om-Eidsiva-Nett/Aktuelt/Dette-bor-du-vite-om-lading-av-elbil-hjemme/

Hilsen
Christian Forø
Eidsiva

jkirkebo

Sitat fra: cforoe på onsdag 19. november 2014, klokken 23:20
Hei!
Se her hva Eidsiva Nett skriver om lading av elbiler hjemme. Her forklares det hvorfor man ikke ønsker laster på mer enn 4 kw på enfase.
https://www.eidsivanett.no/Nett/Om-Eidsiva-Nett/Aktuelt/Dette-bor-du-vite-om-lading-av-elbil-hjemme/

Greit med en begrensning men hvorfor velge en såpass ukurant størrrelse som 4kW/18A? Det logiske er enten å sette begrensningen på 16A eller tillate 20A. Personlig synes jeg 20A bør være ok, så sant en annen fase enn komfyren belastes. At folk skal installere trafo for 3-fase lading i stort omfang tror jeg blir lite aktuelt.

Setter man begrensningen for lavt vil det bare føre til at flere omgår denne ved å installere en blå 3-fase kontakt og hente ut én fase fra denne. Bedre da å tillate 20A eller endog 25A så er risikoen for det langt mindre?

Tillates maks 16A vil det ofte føre til at folk ikke bryr seg om å legge opp ny kurs og heller lader med 16A fra eksisterende schuko. Det vil vi vel også helst unngå?

Mao.: Tillat minimum 20A og helst 25A, blir min oppfordring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: cforoe på onsdag 19. november 2014, klokken 23:20
Se her hva Eidsiva Nett skriver om lading av elbiler hjemme. Her forklares det hvorfor man ikke ønsker laster på mer enn 4 kw på enfase.
https://www.eidsivanett.no/Nett/Om-Eidsiva-Nett/Aktuelt/Dette-bor-du-vite-om-lading-av-elbil-hjemme/

Klarer ikke laste inn siden. Uansett forstår jeg at ting som trekker masse strøm over lang tid vil kunne være problematisk. Det jeg reagerer litt på, er om man spesifikt har regler om elbil. Slike regler bør vel heller gå på maks effekt over maks tid, HVA som trekker strømmen bør jo være ganske irrelevant. Mer generelt kan altså spørsmålet være, kan en leverandør nekte noen å plugge inn noe, som oppfyller alle krav for tilkobling til nettet, rett og slett på bakgrunn av hva det er? Hva leverandører mener er muligens litt irrelevant i forhold til hva de faktisk har lov til å gjøre...

lettrus

Sitat fra: sigurdi på onsdag 19. november 2014, klokken 12:28

Eks har du en elbil så kan du få bedre avtale om kraftlaget kan skru av varmtvsnnsbereder og elbil i noen timer hvor det går mest strøm.
De som har mulighet kommer nok til å benytte seg av dette og da kan nettet balanseres og styres live. :-)

Ting kommer tilbake. De som har vært i hus fra 60-70-tallet vil se at man over komfyren har et wattmeter sammen med bryteren til varmtvannstanken. Tariffen var høyere ved "overforbruk", som var definert ut fra et strømtrekk. Tanken var at man kunne skru av varmtvannet når man hadde på komfyren. Elbil er litt spesielt siden man har stort strømtrekk over tid (det er grenser for hvor lenge induksjonstoppen står på fullt sug). Til gjengjeld kan man lade om natten når det for øvrig trekkes lite effekt. Med smarte strømmålere og reguleringselektronikk bør dette kunne løse seg selv.

Det at det generelt er behov for vedlikehold og oppgradering av strømnettet på grunn av etterslep og generelt høyere forbruk (økt komfort og overgang til elektrisk fyring) er en annen sak. Vedlikehold av infrastruktur er aldri sexy.

Griffel

Sitat fra: Panduck på torsdag 20. november 2014, klokken 08:59
Det jeg reagerer litt på, er om man spesifikt har regler om elbil. Slike regler bør vel heller gå på maks effekt over maks tid, HVA som trekker strømmen bør jo være ganske irrelevant.
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:19
Dette står i alle nettleieavtaler:
SitatDersom nettkunden ønsker å tilkople annet utstyr som krever større effektuttak eller som vil kunne være til sjenanse eller skade for den tekniske drift av nettet, for nettselskapet eller andre nettkunder, skal bruken av slikt utstyr godkjennes av nettselskapet før tilkopling.

En vil nok i mange tilfelle få godkjent en 32A enfaskurs, i andre tilfelle ikke dersom det på stedet du bor kan medføre ulempe for andre eller større nyinvesteringer i nettstruktur. Naboen liker ikke dårlig lys om du lader.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14707.msg
som forteller om tanker nettselskapene gjør seg for å "få ned toppene".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

#40
Sitat fra: lettrus på onsdag 19. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 00:43

Elektrisitet distribueres som tre faser (enten det gjelder IT eller TN). På grunn av transformatoren så bør det være en "grei balanse" mellom forbruket på de tre fasene, og det bør ikke være ubalanse i lang tid. Dette er et velkjent problem, og årsaken til at alle kraftige industrimaskiner er trefas.

Det er helt korrekt at alle elbiler med mer enn 3,6 kW lader burde tvinges til å ha trefas-lader, og ikke 32 A på énfas (disse passer i USA).

Vel, det er vel andre fordeler ved trefaseutstyr enn at det gir jevnere belastning i strømnettet.

Er grunnen til at det bare er enfaseladere ulikhet i strømnett? Også i USA har de selvsagt trefase (om enn annen spenning og frekvens). Vil det medføre en stor ekstra kostnad å lage dette utstyret som multistandard (en-trefase/ 110/230/400V - 50/60 Hz) - en lader er jo i bunn og grunn en likeretter som burde kunne absorbere mange ulike typer input. Det meste av annen elektronikk spiser jo hva som helst (men jeg ser jo at vi snakker litt andre effekter).

Noen som kan forklare enkelt for en legmann?

I prinsippet kan en koble tre ladere i trekant og la dem være for 230 eller 400 V. Utgangen med DC kan parallellkobles.

Problemet skal være at kontakstandarden mot bilen ikke tillater lading uten N-leder. Sic!

Derfor må de med 230V IT-nett hjemme kjøpe en dyr, tung transformator for å lage sitt lokale 400V TN-nett. Kun for å tilfredsstille papirtigerne. De fleste hjem i Norge er tilknyttet IT-nett.

I et TN- nett kobles tre ladere i stjerne ut fra N- leder.

Rio

Det er ikke alle ladere hvor DC-utgangene kan parallellkobles.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Det er forsåvidt rett der det ikke er galvanisk skille mellom inngang og utgang. Innvendingen er imidlertid irrelevant. En el-bil er full av kraftelektronikk og det er null problem å bygge en trefaselader som fritt tar inn 3*230 eller 3*400V om en ønsket det. Problemet synes å være kontakspesifikasjonen.

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 21. november 2014, klokken 17:45
Det er forsåvidt rett der det ikke er galvanisk skille mellom inngang og utgang. Innvendingen er imidlertid irrelevant. En el-bil er full av kraftelektronikk og det er null problem å bygge en trefaselader som fritt tar inn 3*230 eller 3*400V om en ønsket det. Problemet synes å være kontakspesifikasjonen.
I tillegg må den kunne ta inn 1*230V, for å kunne lade "over alt" noe som gjør det litt mer problematisk. Bilfabrikkene forsøker jo å lage bilen så rimlig som mulig, og da blir slike særønsker i forhold til de standarder bransjen er enige om uansett et problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Det spørs om det er 1*16A, eller 3*16A som er grensa. Er det 3*16A*400V, så kan du få grei effekt på en europeisk bil.
Er det 16A pr bil, eller 16A pr strømabonnent?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA