Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading 6,6 kw

Startet av teralv, mandag 19. januar 2015, klokken 21:01

« forrige - neste »

teralv

Nå har jeg en elbil, og hatt det en stund. Men har ikke blitt klok på dette med hurtiglading.

Min bil er en fransk importbil 2013 modell. Den har ikke hurtiglader 6,6 kw.

Spørsmålet er:

1. Er den ekstra hurtigladeren en kan bestille en separat sak for "hurtiglading hjemme"?

2. Er det hurtiglader i den andre inngangen som en kan bruke på f.eks Halhjem, eller Fjøsanger?

3. Eller har jeg ikke hurtiglader på min bil?

Aktualisert seg mtp dagens åpning på Danmarksplass.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

emil

#1
6.6kW er IKKE hurtigladnig, det er bare litt hurtigere saktelading. Det er selve laderen som sitter i bilen og kan ikke oppgraderes etter at bilen er levert fra fabrikk. Du kan da maks lade med 3.3kW, eller 16A 230V når du lader hjemme.

Alle Leaf solgt i Europa har hurtiglademulighet som standard. Bak det andre lokket under ladeluken som du selv har sett.

Ta utgangspunkt i hurtigladekartet:

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Fjern kryss så det kun er hurtig og semihurtig CHAdeMO som er markert i boksen inne i kartet, og fjern kryss for kommende og innvilgede søknader under kartet.

Da sitter du igjen med en haug grønne merker som er de stedene du kan hurtiglade. Så er det litt mer styr å finne ut om de er operative eller midlertidig defekte -> sjekk status på siden av kartet, men ikke alle lader har online status.

Også en utfordring på pris/beataling. Hold deg unna alle som er merket ishavsveien. På de som driftes av b.la Fortum betaler du pr minutt og kan starte/stoppe lading via SMS.

Etterhvert kommer du inn i det og det er ikke like forvirrende som i starten.

teralv

Med andre ord kan jeg hurtiglade min leaf med andee luken på stasjon som tilbyr hurtiglader?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

sølv-pilen

Ja, så lenge det er en CHAdeMO lader..og du trenger ikke kabel til den, den henger på laderen
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

tomrh

Siden det er en importbil og du bor i Bergen...da kan nok elbilhjelpen.no i Stavanger ettermontere en ekstra on-board lader slik at det blir mulig med 6,6 kW. Men vær klar over at slikt voider det som måtte være igjen av garanti, i den grad det er garanti på importbiler, og i den grad man verdsetter den..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA