Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superlader i området Oslo-Gardermoen?

Startet av vkaros, søndag 16. november 2014, klokken 21:29

« forrige - neste »

vkaros

Har vært på min første Oslo-tur fra Lillehammer til Oslo i helga. Reiste fra Lillehammer med fulladet batteri og hadde da ca 40 mil til rådighet, noe som holder akkurat til kjøringen til/fra Oslo.
Jeg skulle også til Sandvika en tur, samt kjøre endel i Oslo. Var derfor innstilt på å lade en eller annen plass i Oslo. Har ikke tilgang til å lade i vanlig 16 A kontakt i blokkleiligheten vi overnattet i, men satset på en eller annen såkalt type 2 hurtiglader. Første forsøk Statoil Økern var i ustand, Tesla på Furuseth, her var alle 3 plassene opptatt. Med 9 mil kjørelengde igjen, tok jeg sikte på laderen ved McDonalds på Furuseth. Her var det ledig og jeg koblet til. MEN, 4 mil pr time!!!? Ringte for å høre om jeg gjorde noe feil, men nei, fortere gikk det ikke. Etter 2,5 timers venting hadde jeg fortsatt ikke nok strøm til å komme tilbake til Lillehammer. Reiste likevel videre til Statoil på Minnesund i håp om at denne ladet raskere. Det gjorde den ikke. Ny time med venting og nå var det akkurat nok strøm for å komme tilbake til Lillehammer. Oslo-lillehammer = 6 TIMER! Blir ikke flere Oslo-turer på meg med Tesla på den måten. Eneste mulige løsning jeg kan se, er enten å kjøre om Kongsvinger eller Elverum og hurtigladeren der, eller ned til Lier. Begge store omveier, men likevel raskere enn min tur. Hvorfor ingen Tesla supercharger på strekningen Oslo-Gardermoen??

inverter

Med dobbel lader skal du kunne få ca 10 mil i timen på en 22 kw lader. Med enkelt lader er det litt annerledes.

fredag

Du burde forsøkt å sette bilen til lading mens du overnattet. Det er ganske mange kommunale ladestolper i Oslo. 13-16km/t ladehastighet.
http://www.ladestasjoner.no/

Ut fra det du skriver, så høres det ut som du har enkeltlader på bilen din. Da har du selv valgt treg lading på type2-ladestasjoner da du bestilte bilen din. Hadde du hatt dobbeltlader, så hadde du fått dobbelt så rask lading på 22kW type ladestasjoner.
- Enkeltlader uten 16A-fiksen vil kun få ca 40km/t ladehastighet på 22kW type2.
- Enkeltlader med 16A-fiksen vil få ca 50km/t ladehastighet på 22kW type2.
- Dobbeltlader med 16A-fiksen vil få ca 100km/t ladehastighet på 22kW type2.

Alternativt er det 19km fra Sandvika til Tesla superchargerne på Lier. Tidsmessig er det ingen omvei sammenlignet med å stå og vente på 11kW type2-lading, siden du sparer inn kjøretiden fra Sandvika til Lier og tilbake etter bare 5-6 minutters lading i Lier.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

SitatDet er ganske mange kommunale ladestolper i Oslo.
Ganske mange elbiler i Oslo også ::). I tillegg bruker mange dem som parkeringsplassser uten å plugge inn.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Powerflux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. november 2014, klokken 07:45
Ganske mange elbiler i Oslo også ::). I tillegg bruker mange dem som parkeringsplassser uten å plugge inn.
Noe som blir et større og større problem!!
Lovisenberggaten her om dagen. 6 ladeplasser, alle opptatt, kun ÈN som ladet >:(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Øyvind.h

Med 9 mil kjørelengde igjen, tok jeg sikte på laderen ved McDonalds på Furuseth. Her var det ledig og jeg koblet til. MEN, 4 mil pr time!!!? Ringte for å høre om jeg gjorde noe feil, men nei, fortere gikk det ikke.
....
Blir ikke flere Oslo-turer på meg med Tesla på den måten. Eneste mulige løsning jeg kan se, er enten å kjøre om Kongsvinger eller Elverum og hurtigladeren der, eller ned til Lier. Begge store omveier, men likevel raskere enn min tur. Hvorfor ingen Tesla supercharger på strekningen Oslo-Gardermoen??
[/quote]
Det er mange 22kW punkter i Oslo, men som flere påpeker er det lureste å finne gateparkering med lading, eller stelle seg i et P-hus med lading over natten. Å bruke parkeringstid til lading istedenfor å stå og vente på at bilen lader er helt klart å foretrekke.
Det virker heller ikke som du har dobbeltlader dessverre, og da får du ikke utnyttet mer en halvparten av ladeeffekten 22kW stolpene kan gi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sven erik

er man i oflo eller sanvika s svipper man til ladern ved lier  det er mye raskere en noe annet  i dette tilfeller reiser ofte sandefjord  lillehammer   kommer akurat opp om jeg er innom denne  på lier  disse blir lakt opp så e kan kjøre fra den ene til den andre  ikke for at en skal  snu i en by å  kjøre til bake  derfor å kjøre 2,5 mil ekstra  burde ikke  hvert noe problem  selv må jeg kjøre 8,5 mil om jeg har lite å skal langt dagen etter uten at det er  superlader der jeg skal men er fornøyd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA