Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger i storbyene

Startet av bb, søndag 16. november 2014, klokken 01:45

« forrige - neste »

bb

I dag så jeg at det bygges SC i Stockholm. Først trodde jeg det var midt i byen, men ved nærmere kikk ligger den ca. 20 km nord for sentrum. Det fikk meg uansett til å undre over hvorfor Tesla har satt opp SCer i enkelte storbyer men ikke andre. For eksempel er det fem SCer i London, to i Tokyo, fire i Shanghai, fire i Hangzhou og i mange av de kinesiske byene.

Nå kan vi jo nesten avkrefte at mye SC-lading forringer batteriene. Det har jo blitt sagt i starten at SCer blir satt opp for at man skal kunne bevege seg mellom de store byene og at man innad i byen må basere seg på hjemmelading eller semihurtig AC-lading. Men dette ser ikke ut til å være tilfellet i de byene jeg nevnte over.

Kan det være at Teslas strategi på de stedene er at kundene der ikke har like stor mulighet til hjemmelading som vi i Europa og USA har? Og derfor må de tilby SC i byene for å få folk til å kjøpe bilene.

Hva hadde skjedd hvis det ble satt opp SCer midt i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger? Ville folk ha stått i kø der for å spare penger? Neppe. Jeg foretrekker selv å lade opp til 80-90 % før en helgetur og skippe Lier/Solli på vei ut. Men de gangene jeg ikke har ladet nok, eller ankommer med lav SOC så setter jeg stor pris på at SCene nær Oslo er der.

Slik jeg har erfart så er SC i storbyene nyttig for:
- Lange uforutsette turer. Man kan ligge på 40-60 % og svippe innom en SC når det er behov for en langtur og man ikke har tid eller ork på å vente et par timer på 22 kW eller tregere.
- Turister med sine Model S. Jeg har hatt til dels dårlige erfaringer med europaturen i sommer. Vi kastet bort mange timer på å enten finne lading eller vente på lading. Hadde det for eksempel vært en SC midt i Paris ville det holdt å stikke innom den en gang hver 4. dag ellerno for å toppe opp 20 minutter. Så ville vi hatt nok til å dra til Versailles, Disneyland osv.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Olatho

Jeg tro nok det skyldes at privat og offentlig semihurtig lading, sammen med hjemmeladere i stor grad dekker behovet for nordmenn i det daglige, samtidig som avstanden mellom byene er lengre enn normal rekkevidde.

Det hadde selvsagt vært flott med en superlader i både Oslo, Bergen og Trondheim og Stavanger osv også, og det kan jo godt hende at de kommer. Men personlig er jeg enig i måten de har prioritert på til nå.

Det finnes sikkert Tesla-eiere som hadde basert seg på å bruke dem som sine private dagligladere også. Og det hadde jo ødelagt litt for ideen om at man slipper nettopp sentralisert drovstoffpåfylling med elbil.

Øyvind.h

Sitat fra: bb på søndag 16. november 2014, klokken 01:45
Hva hadde skjedd hvis det ble satt opp SCer midt i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger? Ville folk ha stått i kø der for å spare penger? Neppe.
Legger man Supercharger litt ute på bygda er det begrenset hvor mange som finner på å dra ditt ukentlig fordi de er gniene. I storby derimot....

Det er ikke lenge siden jeg leste i FB gruppen om en som klagde på ladehastigheten når vedkommende ladet på SC. Personen ladet der hver uke fordi det var like i nærheten av huset, men hadde inntil da ikke opplevd å dele laderen med noen.

Ikke undervurder hvor gjerrige nordmenn kan være, og hvor liten forståelse de har for økonomi  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress

Om de ikke bygger SC i byene så hadde det hjulpet mye om de rullet ut "Destination chargers" slik de har begynt med i USA. 

CHADEMO-adapter vil også være en mulighet til hurtiglading i byene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Andrewas

I London er det mange som ikke har fast p plass og derfor ikke får ladet "hjemme". Slik også i flere andre store byer. I Storbritannia ellers er det kluss med en aktør innen 22kw lading som har enerett på lading ved svært mange veikroer. Derfor er ihvertfall 2 tidligere markerte (supercharge.info) byggeplasser ikke blitt noe av. For å bøte på situasjonen er det blitt mange slike "lader på pall". I Frankrike er det også mange slike, pga svært lang byggesøknadsprosess for permanente installasjoner.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Havebigfun

Vi bør regne med at Tesla har gjort seg opp en mening om hva som må til for å få solgt bilene og deretter prioriterer SC-utbyggingen ettersom hva som er mest hensiktsmessig i de respektive land. I Norge var det åpenbart ingen problem å få solgt bilene. Det er også rimelig bra muligheter for å lade hjemme ettersom de fleste nordmenn bor i eget hus. Kan hende at det ikke er slik i London, Tokyo eller Shanghai. Hvis folk ikke får ladet hjemme blir det en showstopper.
På den andre siden kan ikke Tesla være interessert i å betale dagliglading for gjerrigknarkene som har mulighet hjemme men som synes at det er kjekkere å stå ved en SC like ved.
Kan hende at det kommer SC i byene når bilsalget her stopper opp og man ønsker å rekruttere nye kjøpergrupper. I norske bysentrene bor en del personer som ikke har tilgang på lading heller.

mj

Ble det ikke en gang sagt at alle servicesentre skulle få SC slik som i Hamburg og nå i Berlin ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bb

Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. november 2014, klokken 09:33
Om de ikke bygger SC i byene så hadde det hjulpet mye om de rullet ut "Destination chargers" slik de har begynt med i USA. 

CHADEMO-adapter vil også være en mulighet til hurtiglading i byene.
Destination charging fra Tesla hadde vært konge. Men den burde helst vært kun for Teslaer og ikke i3, e-Golf, Zoe osv. Kanskje dette kan programmeres inn i ladestasjonen slik at godkjenningen skjer ved hand shake. Så slipper vi å styre med enda en RFID.

Når det gjelder CHAdeMO så har jeg ikke troen på dette i byene. Problemet med CHAdeMO er at den er så jævla dyr å sette opp. Og da ender du med kun én lader per site. Den blir sannsynligvis blokkert av Leafer som har eneste mulighet til å få hurtiglading. Skulle den være leding frister heller ikke 2,50 kr per minutt.

Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. november 2014, klokken 19:13
På den andre siden kan ikke Tesla være interessert i å betale dagliglading for gjerrigknarkene som har mulighet hjemme men som synes at det er kjekkere å stå ved en SC like ved.
Kan hende at det kommer SC i byene når bilsalget her stopper opp og man ønsker å rekruttere nye kjøpergrupper. I norske bysentrene bor en del personer som ikke har tilgang på lading heller.
Jeg kjenner en i nærheten av der jeg bor som ikke har mulighet for lading hjemme og derfor må svinge innom en Type 2 ukentlig. Han er nok ikke den eneste i Oslo. Jeg for min del har for tiden begrenset lademuligheter hjemme. Det er strøm bare mellom kl. 03 og 08 hver morgen. Der får jeg 230 V/13 A. Utpå nyåret får jeg forhåpentligvis 230 V/32 A hele døgnet. Inntil den tid hadde jeg satt pris på om det var en SC i byen. Og det hadde sikkert de andre som har kjøpt Tesla og ikke har dedikert ladeplass også. Men igjen, hadde det vært nok 22 kW Type 2 på kjøpesentre, etc så kunne folk flest så dekket sine ladebehov mens man handler eller gjør andre ting. Slik er det dessverre ikke i dag. 22 kWene på Vulkan ligger altfor klønete plassert for at jeg gidder å parkere der.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Baldrian

Den største fordelen med SC i storbyer, slik jeg ser det, er at da kan man komme hjem igjen etter et besøk i en slik by, uten å måtte fikle med å finne offentlige saktegående ladestolper.  Arboga-Stockholm-Arboga kan nok bli i lengste laget om du ikke har kraftig medvind begge veier.  Problemet med en SC i Stockholm (som er under bygging) er vel heller at den etterhvert vil være fylt om med Stocholm-boere dagen lang, pga dyr lokal strøm og 80% bor i blokk.

Avh

Hvis man er redd for for stor pågang i storbyene kan man jo legge inn en sperre etter feks 10/15 minutter. (Eventuelt bare når alle laderne er opptatt.) Man kommer ganske langt med det ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Trustno1

Det burde være en smal sak for Tesla å lage ett system i bilen som lærer hvor den "bor" basert på hvor bilen befinner seg mest.

Ut fra dette kunne man sperret SC tilgang på ladere i umiddelbar nærhet til hjemlokasjonen.

Eventuelt kanskje lage ett unntak så man får mulighet til å lade en gang i mnd eller noe, i tilfelle man trenger uforutsett hurtiglading.

Rio

Poenget med elbiler og hurtigladere er jo nettopp at de skal brukes. Hvorvidt man sparer 500 km med eksos på å kjøre fra Oslo til Stavanger, eller sparer 500 km ved å kjøre daglige ærend i Oslo er selvsagt irrelevant for miljøet.

Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 18. november 2014, klokken 01:23
Poenget med elbiler og hurtigladere er jo nettopp at de skal brukes. Hvorvidt man sparer 500 km med eksos på å kjøre fra Oslo til Stavanger, eller sparer 500 km ved å kjøre daglige ærend i Oslo er selvsagt irrelevant for miljøet.

For klimaet er det irrelevant, for lokalmiljøet er de 500km i Oslo langt viktigere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Kanskje  noen bør tenke  på "forretningsmodellen" til disse laderne ?
Den er basert på at 95% av ladingen  IKKE foregår der.
Tesla  må jo betale  strømregningen. ...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:06
Kanskje  noen bør tenke  på "forretningsmodellen" til disse laderne ?
Den er basert på at 95% av ladingen  IKKE foregår der.
Tesla  må jo betale  strømregningen. ...

Ja, selvsagt. Det er da inkludert i prisen på bilen?

Eller mener du de har bommet på forretningsmodellen?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA