Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger litt hjelp til å ta en endelig avgjørelse: sort eller grå bil?

Startet av MrGekko, lørdag 15. november 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

Teslaguten

Sitat fra: Thomas M på mandag 17. november 2014, klokken 18:50
Valgte blå etter å ha sett den på bil her i Bergen, blåfargen må sees i dagslys da det er en farge som endrer seg etter hvor mye lys det er.

Svart... kan ikke velges pga lakken er for dårlig når den ikke er metallic og de har tydeligvis også spart på klarlakken der.

Jeezz... kor lenge har du hatt Tesla med svart lakk??
For dårlig??
Meir enn rart da at svart er ein av dei mest valgte fargane.
Og fleire av oss som bestiller Tesla nr. 2 eller 3. velger svart.
Kjenner til og med folk som går fra grå metallic til svart.

Heilt greitt å ha forskjellig smak og grunn til å velga farge.
Å bastant konkludera med at "svart kan ikke velges" er ikkje berre respektlaust, det heng ikkje på greip.

Spesielt utan førstehand kunnskap til svart Tesla lakk.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

lurium

Respektlaust? :) ... sterke ord du bruker.

Har sett et par youtube videoer av kunder i USA som klager på at lakken er for "soft".

Fks...
https://www.youtube.com/watch?v=QCNUFz2V2Oo
https://www.youtube.com/watch?v=fruDsz2eqWM

Ja det er veldig vanlig å få striper og swirls på svart bil, hvis dette kommer som en BOMBE på deg teslaguten så må jeg virkelig beklage :)

Første jeg gjorde på min svarte Saab 9-3 var å levere den til lakkforsegling for å bremse problemet.

Teslaguten

Ordbruken er ein direkte reaksjon på ein ekskluderande konklusjon frå deg, nemlig "svart kan ikke velges". Noko eg har gjort, ikkje berre 1 gang, men 2. Og nokså mange med meg..
Hadde du skifta ut "kan" med "bør", ville du ikkje høyrd eit pip frå meg ;D

Nei, eg er ikkje ukjend med at lakken er mjuk, kan vera tynn og at metallic sannsynlegvis held seg betre. Det var eg klar over før eg bestilte bil for 2 år sidan. Temaet har vore diskutert på det amerikanske forumet nokså inngåande. Så altså inga bombe det, med oversikt på begrensningane så har det vore enkelt å ta riktige grep for å halda lakken fin.

Svart lakk er mykje lik fine jenter; krev godt stell, soft touch og stadig vedlikehald.  ::) Men er alltid flottast å sjå på.

dcn.no ligg det mange gode tips om korrekt stell. Av svart Tesla, altså..
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: sn0le på tirsdag 18. november 2014, klokken 16:14
Once you go Black, you won't go back sies det.
:)
Hadde svart metallic fra september 2011 til august 2013. Never going back :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

B_Tesla

Hadde en svart BMW e92 frem til i sommer. Den var nydelig ren, men er nok litt man legger merke til på lakken. Så sverget på å velge en annen farge neste gang. Imorgen henter jeg tross det en sort S85;)

Uansett - synes den nye gråfargen ser nydelig ut på nett, men ikke sikker på om jeg har sett den i virkeligheten. Den hvite perlemor er rett og slett fantastisk.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

darthy001

Den nye gråfargen er nydelig. Ljeg synes personlig den "gamle" gråfargen var litt for lite metallic og fort ble litt "flat" eller lite shiny. Den nye derimot er slik jeg liker mørke gråfarger. Har derfor bestilt min i steel grey.

Hadde valget stått mellom gamle utvalget så hadde jeg valgt sort og foliert den hvis/når lakken ble stygg. Den er nydelig i sort når den er ren.

Men jeg er også i kategorien har sort tiguan nå og har lovet meg selv å aldri bestille en sort bil igjen.
Drømmefargen hadde vært magnetic blue fargen som en på tmc-forum har. Den er fineste model s jeg noensinne har sett.

sn0le

@BMW850 & Øyvind.h:
Ford Galaxyen jeg hadde fra November 2011 til Juli 2014 var sort, eller Panther Black som Ford kaller fargen.
Vil heller ikke ha sort bil igjen. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

tjobben

Hentet Model S nr 3 i dag. Brun. Lekker sak:D Veldig godt fornøyd med å velge brun (igjen!).
Stod en klargjort i den nye grå, lekker den også. Begge å foretrekke foran den svarte.
Den første jeg hadde var svart.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

MrGekko

Takker for alle "tips". Nå har fristen for å gjøre forandringer gått ut, og det ble ingen endringer i bestillingen. Ble dermed steel grey.
Fikk beskjed om at den nye gråfargen står utstilt på Grorud om jeg ville titte nærmere/sammenligne med andre farger.

Øggen

Sitat fra: tjobben på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:50
Hentet Model S nr 3 i dag. Brun. Lekker sak:D Veldig godt fornøyd med å velge brun (igjen!).
Stod en klargjort i den nye grå, lekker den også. Begge å foretrekke foran den svarte.
Den første jeg hadde var svart.

Grattis tjobben. Må bare spørre, men fikk du de nye sensorne og slik??

christian1986

Sitat fra: MrGekko på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:58
Takker for alle "tips". Nå har fristen for å gjøre forandringer gått ut, og det ble ingen endringer i bestillingen. Ble dermed steel grey.
Fikk beskjed om at den nye gråfargen står utstilt på Grorud om jeg ville titte nærmere/sammenligne med andre farger.

Jeg går fra svart til grå. Den svarte er tilnærmet umulig å holde pen. Lakken er fryktelig myk..

Teslaguten

Sitat fra: MrGekko på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:58
Takker for alle "tips". Nå har fristen for å gjøre forandringer gått ut, og det ble ingen endringer i bestillingen. Ble dermed steel grey.
Fikk beskjed om at den nye gråfargen står utstilt på Grorud om jeg ville titte nærmere/sammenligne med andre farger.

Gratulera MrGekko!
Ta turen til Grorud, bilen der er fin i steel grey ;)
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Også_Øyvind_H

Huff,

jeg må bestemme meg i morgen for farge - har som nevnt tidligere sort i dag, men er veldig usikker på om jeg skal velge steel grey eller sort igjen. Dersom jeg ikke bytter i en X, så blir dette muligens en bil jeg vil ha en del år, og jeg har ikke lyst til å gå lei av fargen. Jeg er ikke redd for å vaske bil/kun håndvask, og vil heller at bilen skal være ren enn at den ser ren ut.

For sort:
- Klassisk
- Pent på store biler (hvor mange grå S-klasser er det? Joda, sikkert noen)
- Nydelig når den er ren/kurrant å holde i sommerhalvåret

Mot sort:
- All skitt viser
- Myk lakk - ett fingermerke viser om den ikke er behandlet

For grå:
- Metallic
- Lettere å holde ren
- Riper viser ikke så godt (i alle fall swirls) - bra lakk (men også tynn)?
- Tøff i kombo med grå 21

Mot grå:
- Blir kanskje den vanligste fargen
- Hvem har sett en pen 10 år gammel grå bil?
- Trist når det er overskyet (ja, jeg bor på Velstandlandet)

Kjør litt til debatt og hjelp en stakkars ubesluttsom sjel!
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA