Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger litt hjelp til å ta en endelig avgjørelse: sort eller grå bil?

Startet av MrGekko, lørdag 15. november 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

ELLP

Har gammel grå i dag og har bestilt ny med P85D med nye grå. Men er litt usikker for det virker jo som nesten alle skal ha den fargen. Noen som har erfaringer med blåfargen i forhold til hvordan den er å holde?

Teslanewbie

Greit  at alle kjøper grå . Da står bilene I andre farger mer ut.  Jeg synes grå er pen men kjedelig ... kan tenke meg blå hvis den er mer marineblå og metallic.  Ellers synes jeg at bilen passer best I sort eller hvit . Ikke perlemor , det blir for femi .
Hvit I kontrast med de sorte detaljene , sorte felger og evt sorte vinduer er sportig imoe.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tommylor

Den dagen bilen skal selges, så vil jo den mest populære fargen være lettest å selge. ..

MartinP

Kanskje litt trist at det er så mange som bestiller grå - men det er en grunn til det da den er så flott. Grå/grå 21" P85D kommer i mars til meg da jeg ikke er ute etter å "stand out in the crowd" men den farven jeg liker best. En tråd på det amerikanske forumet med blider : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35991-Tesla-steel-grey-colour-with-grey-21-wheels/page3

Diravi

Sitat fra: TeslaDag på søndag 16. november 2014, klokken 00:43
Har nylig reservert en P85D og lurer på akkurat det samme som dere angående farge. Ser at de nå kaller den sorte fargen for "solid svart lakk". Er det noen som har fått en forklaring på hva dette innebærer ?

Nettsidene til Tesla er dessverre plaget av til dels dårlig oversettelse fra engelsk. Bruk av ordet "solid", direkte oversatt fra det engelske, er nok et eksempel på det.

"Solid" om farger på engelsk betyr generelt ensfarget eller "tett", evt. gjennomfarget. I bilsammenheng brukes det for å beskrive ikke metallic, det vil si at den er svart tvers igjennom uten klarlakk-sjikt. Så når det står "solid svart lakk" er nok det samme sortfarge som tidligere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

BMW850

Sort er etter min mening en av de fineste "fargene" på bilen. Men den desidert verste å holde fin. Etter å hatt sort bil i 16 år valgte jeg grå.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Også_Øyvind_H

Har hatt den sorte i ett år og tok vinterpolering i dag. Som alle skriver er lakken myk og striper viser svært lett. MEN....

Jeg har inne en bestilling på en S85D og har 9 dager til å endre. P.t. har jeg valgt samme kombo som jeg har i dag; sort og creme skinn.

Klart metallic er lettere å holde, men bilen er fin i sort, og jeg blir på ingen måte lei av det. Jeg synes faktisk at de grå ser verre ut når de er skitten - da blir de veldig grå. Grå/grå felg er flott når det er rent, men jeg tror jeg går for sort igjen og heller lar en detailer gå over den hvert andre år :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

BMW850

Ikke enig! Min grå ser du ikke møkk på uansett hvor møkkete den er. Nesten ikke nødvendig å vaske. Sort blank er fin når den er nyvaska og i kveldinga.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

LFCH

Etter altfor lang nøling bestilte jeg bil i dag. Valget ble grå. Har en svart Leaf, og bestemte for lenge siden at jeg ikke skal ha svart bil igjen. Flott når nyvasket men selv den minste ripe synes.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cowboystrekk

Svart fremstår som skitten langt kjappere enn grå og, svart er fin i 5 minutter etter vask ;) Grå er en fin farge til TMS.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Teslaguten

Den nye grå er fin, såg den hos Tesla Grorud. Kanskje litt meir praktisk, men svart er finast! ;)

Lakken er mjuk, men er den desidert flottaste fargen på bilen. Legg på forsegling type Opticoat/CeramicPro/G-Techniq så snart du kan om du velger svart. Då kan du stort sett bare spyla bilen rein og unngår vaskeriper.

Har hatt svart Tesla i snart 1 år og 35k+ km, ny P85D blir og svart. Einaste endring er setene, valgte grå NextGen.


#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Balrog

Jeg forstår ikke helt logikken i argumentasjon av typen:

"Jeg liker ikke at bilen ser skitten ut. Derfor velger jeg en farge som ser akkurat ut som skitten som fester seg på bilen." Da er vel heller argumentet at man ikke liker at bilen ER skitten?

Er det så farlig med skitten bil? Hele vinterhalvåret er det umulig å holde bilen rein hvis man ikke vasker hver dag. Spesielt felgene. Det er vel bare navere som har tid nok til å kjøre fra bilvask til bilvask. Det som er ille med skitten bil er etter min oppfatning mest at man blir møkkete av å komme borti bilen.

Sommerhalvåret holder svart seg helt fint.

Jeg har derfor svart bil om sommeren og skittengrå om vinteren.

Hva gjelder lakk synes jeg alle typer lakk lett får riper, metallic eller ikke.

Et argument i det hele er at når du først får steinsprut/riper er det bortimot umulig å flekklakke pent med metalliclakk. Solid Black går mye lettere.

Jeg synes det hele koker ned til "Velg fargen du liker best". Når det er sagt synes jeg Tesla har valgt flotte farger, så jeg kunne godt hatt alle sammen, selv om svart alltid er fetest.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

petersv

Forskjellen er vel "å se skitten ut" og "å være skitten" ;) De fleste foretrekker den siste, så lenge det flrste ikke er tilfellet.

Eller for å snu på det, de fleste vil at bilen skal "se ren ut". ;) også om den faktisk "er skitten."

lurium

Valgte blå etter å ha sett den på bil her i Bergen, blåfargen må sees i dagslys da det er en farge som endrer seg etter hvor mye lys det er.

Svart... kan ikke velges pga lakken er for dårlig når den ikke er metallic og de har tydeligvis også spart på klarlakken der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA