Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av Elk, lørdag 15. november 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

kaiat

Peugeot Partner/Citroen Berlingo er en helt annen bil enn Renault Kangoo. PSA-gruppen (Peugeot og Citroen) har ingen koplinger mot Renault utover at de alle er franske. De samarbeidet om en automatkasse for en god del år tilbake, det er det eneste jeg vet om der alle de tre franske har vært involvert. PSA kjøper hele el-biten til sine el-versjoner av Partner og Berlingo fra Mitsubishi, dermed har disse også Chademo.

Renault kunne nok hatt Chademo i og med sitt partnerskap med Nissan, men de utvikler tydeligvis elbiler hver for seg.

Rav4_EV

SitatJeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

Nå er det neppe mange Zoe kjøpere som har en krystallkule og evner til å bruke den.

Du bør kanskje korrelere statistikken med hvilket tidspunkt avtalen Renault-Fortum ble inngått.
Før bilen blir registrert og overlevert kunde skal også ladeløsning monteres hjemme.

Grunnen til at Renault valgte å inngå avtale med Fortum er fordi man vet at ladetilgang er viktig for elbilbrukere.

At andre bilprodusenter velger bare å pøse ut biler uten at det finnes andre lademuligheter enn 10A Schuko er spesielt.
Det som er enda verre er at noen faktisk kjøper disse bilene. Det som topper kransekaka er at de unngår å konfrontere selger men skylder på staten, ladeaktører eller andre som selger konkurrerende produkter som velger å putte penger i ladeinnfrastruktur.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Rav4_EV: Det er da ikke bilfabrikantens ansvar å sørge for ladeinfrastruktur, like lite som VW og BMW har bensinstasjoner.

Å sette standarder for en ladeinfrastruktur (en del av samferdsel) er en statlig oppgave.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joakim Sveli

Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 11:05
Rav4_EV: Det er da ikke bilfabrikantens ansvar å sørge for ladeinfrastruktur, like lite som VW og BMW har bensinstasjoner.

Å sette standarder for en ladeinfrastruktur (en del av samferdsel) er en statlig oppgave.

Her er det en betydlig forskjell på et etablert marked som med fossilbilene, og med ladbare biler. Bilprodusentene deltok i etableringen av fyllestasjoner for bensin og diesel i tidlig fase. Det gjorde også offentlige myndigheter.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 19. november 2014, klokken 09:24
Grunnen til at Renault valgte å inngå avtale med Fortum er fordi man vet at ladetilgang er viktig for elbilbrukere.

Nå har vel Nissan en avtale med Fortum også. Samtidig har EU bestemt at medlemsland skal ha et godt antall comboladere (som i mange tilfeller ender opp med å bli multistandardladere).

Jeg personlig er av den mening at dersom vi skal ha et STORT antall elbiler, er det bedere at invererene står der man lader, og kan brukes av flere, fremfor at alle og en hver skal kjøre rundt med inverteren i bilen sin. Om målet er å stoppe når man har et lite antall elbiler, greit da er det fint å ha egen inverter. Men, skal elbilen ta over, så kan man gjerne ha god infrastruktur for DC-lading først som sist.

Rav4_EV

Inverter = Likestrøm til vekselstrøm.
Det har alle elbiler med vekselstrømmotor.

Likeretter = Vekselstrøm til likestrøm.
Det har alle elbiler med vekselstrømsmotor og regenerering.

Renault Zoe har en komponent mindre i bilen enn de fleste elbiler. En ekstra likeretter kun for lading fra strømnett.
Det er med andre ord ikke noe ekstra men heller noe mindre for å lade høyeffekt AC.

Bilkomponenter lages i tusentall og testes i ekstreme miljøer for lang levetid.

En DC hurtiglader nærmest håndlages i små antall med egenutviklede og lite testede komponenter til overpris.
Driftshistorikken understreker dette.

Har ikke sett noe om at EU har satt noe krav til antall Combo ladere i medlemsland. EU er vel heller en brikke til forvirring når det gjelder eventuell ladestandard.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 19. november 2014, klokken 12:46
Bilkomponenter lages i tusentall og testes i ekstreme miljøer for lang levetid.

En DC hurtiglader nærmest håndlages i små antall med egenutviklede og lite testede komponenter til overpris.
Driftshistorikken understreker dette.

Ja. Og slik vil det jo alltid være. For når flere og flere hurtigladere skal lages, og produseres i større og større antall, kan vi iallefall ikke forvente at prisen går ned og stabiliteten blir bedre, antar jeg.  Da er det bedre at alle kjører rundt med sin egen DC-hurtiglader i bilen, for da blir jo plutselig DC-hurtigladeren mye mer stabil, en om den skulle stå på utsiden av bilen.

Nå er vel kankje ikke du subjektiv, gitt hvor du jobber, det er jo best for salg om VW og Nissan sine biler ikke har mange steder å hurtiglade, mens dine biler får mange steder. Men som forbruker, som ikke egentlig har noen preferanser, synes jeg det er best å støtte flere standarder, og jeg mener fremdeles det beste er, om man ønsker at elbilen skal ta over STORE deler av markedet, at man slipper å kjøre rundt med sin egen høyeffekts-likeretter. 6-7kW bør holde lenge, så kan kraftige likerettere (50-100kW) være tilgjengelig på mange steder. Når elbilandelen kommer opp i 2-3% rundomkring, tror jeg volumet av DC hurtigladere og semihurtigladere er så stort, og antall lokasjoner så mange, at det ikke vil være noe poeng å kjøre rundt med en kraftig likeretter.

Vi ser allerede tegn på at 22kW CCS / Chademo ladere kommer med veldig god pris.

Rav4_EV

SitatNå er vel kankje ikke du subjektiv, gitt hvor du jobber
Jo, jeg er subjektiv. Derfor jobber jeg for Renault.
Det er vel du også når du har kjøpt en elbil.
Etter min mening er en stor on-board lader det eneste fornuftige etter å ha ventet på Chademo i flere år til våre Nissan Leaf.
Det er også min mening at produsenter av elbiler må støtte opp om riktig infrastruktur.
Se bare på Tesla. Uten supercharger er bilen langt mindre interessant.
Skal ikke se bort fra at mine meninger har vært  inne i bildet når Renault valgte å gjøre en avtale med Fortum.

Hvorfor skal ikke VW og BMW ta et ansvar for å sørge for å få opp nok Combo ladere?
Når de har valgt en annen kontakt enn den som allerede var på markedet virker det litt rart at Transnova og hurtigladertilbydere skal ta merkostnaden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Xtian

Sitat fra: Panduck på onsdag 19. november 2014, klokken 14:10
[...] og jeg mener fremdeles det beste er [...] at man slipper å kjøre rundt med sin egen høyeffekts-likeretter.
Nå ble det vel påpekt over at alle som har regenerering faktisk gjør nettopp det. I Leaf tror jeg den takler i hvert fall opptil 35 kW.  Så hvorfor ikke bruke den når du skal lade også?  En av grunnene til at alle andre biler enn Renault Zoe må ha en ekstra ombordlader, er visst at Renault har greid å få patent på å bruke regenereingsmekanismen også til lading fra strømnettet.

Christian 8-)

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 20. november 2014, klokken 10:45
Det er vel du også når du har kjøpt en elbil.

Nå vil jeg ikke være mer subjektiv enn å tenke såpass langt at min nåværende LEAF definitivt ikke er min siste elbil, og planen er å bytte den ut om ett par år, dersom biler med noe lengre rekkevidde (helst 50% mer enn LEAF) har kommet med en grei pris. Har man kun EN bil, er rekkevidden på stort sett ALT av elbiler (bortsett fra Tesla) litt vel kort.

Når den tid kommer, vil jeg ønske å kunne velge bil utifra hvilken modell som passer meg, helst uten å måtte tenke på hva slags ladekontakt den har. Derfor vil nok det beste for meg være at det er godt utbygd AC, Chademo og Combo nettverk, slik at jeg kan velge bil med det ene eller det andre. For forbrukere generelt, vil nok det være det aller beste.

Så kan man argumentere frem og tilbake om hvem som bør ta kostnaden. Jeg hadde ikke hatt noe problem om det var en "engangsavgift" på noen tusen ved kjøp av elbil, øremerket utbygging av ladenettverk. Hva Nissan, VW og BMW gjør med å pushe sin standard ut i markedet vil jo kunne være avgjørende for hva folk velger. Nå har vel Nissan og VW også avtaler med Fortum for å få på plass hurtigladere.

Disse 22kW laderene er neppe reservert Renault, det beste må vel være at det ikke står VW'er å lader på 3.3kW i lang tid og tar opp plass som Renault og Tesla eiere gjerne ville bruke. Selvfølgelig vil det beste være om VW / BMW pushet ut comboladere og Nissan, Kia etc pushed ut Chademoladere. Men med det antall elbiler som blir solgt nå, tror jeg vi ganske snart kommer til å få en voldsom økning i antall hurtig og semighurtigladere, for de fleste biler, både AC og DC. Jeg gjetter på at om ett par år, har de fleste av landets bensinstasjoner iallefall 22kW lading for de fleste biler.

Det er nesten mer irriterende at det fremdeles kommer inn mange nye "tregladestasjoner", nye ladepunkter, som kun har vanlig stikkontakt. Hvor mange ganger jeg kunne unngått å hurtiglade, dersom det var en grei 3.3kW kontakt på stedet jeg sto parkert, har jeg mistet telling over. Sist var Rygge lufthavn, som har ALT for få ladepunkter.

Rav4_EV

SitatDisse 22kW laderene er neppe reservert Renault, det beste må vel være at det ikke står VW'er å lader på 3.3kW i lang tid og tar opp plass som Renault og Tesla eiere gjerne ville bruke.

Jeg har flere 22 kW ladeplasser selv i Vestfold. Disse er priset til 60 kr timen.
Om det står Leaf eller E-golf der og lader spiller ingen rolle for meg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

kos

Hei - har vert litt aktiv på noen av sidene angående elbil. Bruker min erfaring som elbil eier. Noen i dette forumet eller elbilforeningen bør lage et oppsett på hvordan man lader en elbil. Om forskjellene kom frem så tror jeg mange hadde valgt bil ut fra hvilken muligheter man har til å lade og om disse befinner seg der DU bor. Har en følelse at mange kjøper elbil ved å se på naboen og ikke hvordan behovet for bil er. Jeg har valgt elbiler ut fra hvilken lade muligheter jeg har.

1. hjemme
2. arbeidssted.
3  til hytta
4. mine transportbehov som bileier, kjøre langt.

Fant ut at lade på jobben betyr " krangle til seg en stikkontakt" gidder ikke.
fant ut at BKK bygger ut fra dør til dør AC 43 KW fra hus til hytte. ( 8 mil i mellom stasjonene)
Fant ut at jeg har kapasitet til 22 kw Hjemme
Fant ut at tesla sitt SC vil dekke mitt langkjøringsbehov langt utover det jeg trenger. Kommer aldri å kjøre til Tyrkia.
Fant ut at det vil bli bygget ut AC ladere type 2. Allerede for 2 år siden.

Konsekvens:
Aldri avhengig av " stikkontakt" i jobb situasjon.
Kunne kjøre til hytta med alle bilene sommer som vinter 20 mil en vei flere fjelloverganger. Uten rekkeviddeangst
Kunne kjøre mellom de store byene i Norge på samme tid som en fossil.
Kunne lade til en akseptabel pris. ( lav energi kostnader)
Ikke bli et offer for rekkeviddeangst.
Mine handlesteder har TN nett

Hva har jeg anskaffet.
1. Tesla 85
1. Zoe. Rikelig med 11 kw 22kw og 43 kw i dag og i fremtiden ( inklusiv Rød kontakt TN nett på jobb)
Fikk med 11 kw montert i garasjen. Lader 20 mil ca 3 timer Teslaen og Zoe.
BØTTA + kabel

Har et bilhold som fungerer som en Fossil. Ser at noen argumenterer mot både Teslaen og valget av Zoe. Men samtidig er bilholdet deres fult av rekkeviddeangst og lade problemer. Og som ikke det er nok så forteller de at mitt valg er galt. JEG ER STRÅLENDE FORNØYD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA