Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av Elk, lørdag 15. november 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

Elk

Hadde idag en meget dårlig opplevelse vedrørende Fortums hurtigladere. Drar fra Oslo nord med ca 50% på min Leaf og vet at det må lades på vei til Halden. Drar da derfra med 2 unger på 1 og 2 år i baksete og kone i forsetet. Vet at første hurtigladere sørover er på Ski. Tar derfor omveien hit, men der er laderhåndtaket ødelagt. Med kun 26% på batteriet, kjører vi da i meget pent til Vestby. Der er det kortfeil, men dama på hjelpetelefonen klarer ikke hjelpe. Nå er det kun 14% igjen og reddningen var heldigvis Ishavsveien på andre siden veien. Skulle aldri trodd at jeg skulle lade med 240 kr i ladepris, men stod der i 45-50 min og fikk 91% tilbake. Takk, men det var dyre prosent. I Særp er også laderen ute av drift. Ser i ettertid at Nissanforhandlerladerene lever tidvis i Særp og Ski, men det visste jeg ikke i kampens hete. Med lærdommen er at kjøring på E6 er risikosport på denne årstiden med de hurtigladerleverandørene vi har nå. Hurtigladerstasjonene må få redundans, dvs minst 2 stk pr sted. Akkurat som bensinpumper på bensinstasjoner.
Rød Tekna 2014
Levert 24.09.2014
Pendler 35 km t/r hver vei

Øyvind.h

Velkjent problem dessverre. Men det er jo interessant å se at ishavsveien klarer å selge strøm til 240,- per lading. Minimal bruk gjør sikkert at laderne deres har god oppetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Joakim Sveli

Synd å høre om disse problemene du har hatt og vi beklager det.

Laderen på Ski er under utbedring. Laderen på Birger N. Haug Ski er i gang igjen
Laderen på Vestby er fikset igjen, men kan være ustabil til vi har fåttt byttet et filter.

I Sarpsborg er begge ladere nede akkurat nå. Vi har et nytt ladested på Råbekken ca halvveis til Fredrikstad, ellers er Brennes Auto i Sarpsborg hvor laderen er i gang igjen. Ren Chademo på Brennes dog.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Vind

Det som er så håpløst er at dette blir helt uforutsigbart.  Har selv hatt en lignende opplevelse på den strekningen - og endte også opp med noen hundrelapper til Ishavsveien (som har den mest kundefiendltige pricpolicy jeg har sett - men trenger man strøm så kjøper man av de som leverer :-(  )

Fortum: Deres hurtigladere fungerer ofte, og betalings systemet er forståelig, kundeservice er også hyggelige - men kan ikke løse alt.  Problemet er varsling og med den ustabiliteten dere har hadde det vært fint med en tydeligere varsling.  F.eks at jeg kunne abbonert på oppetid på noen ladere og raskt sett om de fungerer eller ikke.  Nå er det veldig ergelig å stå der med 10% batteri og at jeg kommer for sent til avtaler.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Panduck

Jeg har også måttet lade hos Ishavsveien ett par ganger, p.g.a ødelagt fortumlader på Vestby. Jeg mener bestemt at å ha ETT ladepunkt på ett sted som dette er alt for lite. Det er en 22kW AC stolpe ved siden av, men det hjelper ikke om man har LEAF eller VW, og om man ser hva som selges av elbiler, er det LEAF og VW som er ledende. Kun Zoe og Tesla kan dra nytte av 22kW AC på en grei måte, og Zoe selges det minimalt av, og Tesla-eiere unngår 22kW ladere som koster penger, for de har jo gratis hurtiglading... Skal fortum ha noe som helst vi kan stole på, må disse 22kW punktene så fort som mulig konverteres til 22kW DC. Da har vi iallefall en nødløsning dersom 50kW laderen ikke virker, og en alternativ lader dersom det er kø på 50kW laderen.

Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 17. november 2014, klokken 22:28
Du har fått med deg at Renault har inngått et samarbeid med Fortum mtp utbygging av 22/43kW AC-ladepunkter? Og at det selges Zoe over en lav sko om dagen, nettopp pga dette? Skal det kun være ladepunkter for biler utstyrt med ChaDeMo og CCS/Combo?

Jeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

"Andre" inkluderer også KIA og Peugeot, som også er Chademobiler. Reneaut har altså ikke sin egen kategori, men sorterer under "andre". Du har fått med deg at Fortum har et samarbeide med Nissan for å sette ut ladere, der også andre har blitt med, for å få på plass Combo og AC lading?

Selvfølgelig er det beste å ha ladepunkter for alle biler, jeg skal da ikke si at vi kun skal ha ladepunkter for Combo og Chademo. Men, nå ruller det vel ca 600 Renault's på veien, og en del av disse er faktisk Kangoo som også er Chademobiler. Når det selges 600 LEAF's og 600 VW's pr mnd (i tillegg til BMW og KIA), sier det seg selv at ladepunkter for disse kommer til å ha et HELT annet trykk enn det 22kW AC ladere vil ha. Jeg hurtiglader en god del, jeg har ALDRI sett en Zoe ved et ladepunkt, det eneste jeg har sett som har brukt 22kW laderene til Fortum er VW og LEAF's som står i kø og venter på 50kW laderen, eller bruker 22kW laderen med 3.3kW hastighet, fordi 50kW laderen er ødelagt. Den skoen din får være så lav som den bare vil, dette er realitetene.

Helt flott at de setter opp punkter som også Zoe kan lade fra, ikke noe er bedre enn det, men å ha punkter som stort sett bare Zoe kan ha noe nytte av, det er ikke veien å gå når VW og Nissan selger flere biler pr mnd enn det er solgt Zoe så langt. Da er det bedre at 22kW punktet er et flerstandards punkt der både Chademo, Combo og AC biler kan lade. Disse laderene finnes.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 21:52
Jeg har også måttet lade hos Ishavsveien ett par ganger, p.g.a ødelagt fortumlader på Vestby. Jeg mener bestemt at å ha ETT ladepunkt på ett sted som dette er alt for lite. Det er en 22kW AC stolpe ved siden av, men det hjelper ikke om man har LEAF eller VW, og om man ser hva som selges av elbiler, er det LEAF og VW som er ledende. Kun Zoe og Tesla kan dra nytte av 22kW AC på en grei måte, og Zoe selges det minimalt av, og Tesla-eiere unngår 22kW ladere som koster penger, for de har jo gratis hurtiglading... Skal fortum ha noe som helst vi kan stole på, må disse 22kW punktene så fort som mulig konverteres til 22kW DC. Da har vi iallefall en nødløsning dersom 50kW laderen ikke virker, og en alternativ lader dersom det er kø på 50kW laderen.

Takk, men vi Tesla-eiere vil gjerne beholde 22kW punktene. Den på Vestby er en fin backup for meg om det viser seg at jeg ikke har nok strøm til å kjøre hjem fra hytta. Noen SC på veien finnes ikke, og er heller ikke planlagt.

Forøvrig kan både Leaf-eiere (m/6.6kW laderen), Kia-eiere og i3-eiere lade med 32A fra disse. En Leaf fyller da opp 1/3 av batteriet på en times pause, noe som ofte kan være nok til å komme frem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 23:02
Sitat fra: nime01 på mandag 17. november 2014, klokken 22:28
Du har fått med deg at Renault har inngått et samarbeid med Fortum mtp utbygging av 22/43kW AC-ladepunkter? Og at det selges Zoe over en lav sko om dagen, nettopp pga dette? Skal det kun være ladepunkter for biler utstyrt med ChaDeMo og CCS/Combo?

Jeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

"Andre" inkluderer også KIA og Peugeot, som også er Chademobiler. Reneaut har altså ikke sin egen kategori, men sorterer under "andre".

Det ble registrert 58 Zoe i oktober. Ikke spesielt imponerende nei, Zoe har blitt solgt siden mars i år og har 1,6% av elbilsalget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. november 2014, klokken 00:52
Takk, men vi Tesla-eiere vil gjerne beholde 22kW punktene. Den på Vestby er en fin backup for meg om det viser seg at jeg ikke har nok strøm til å kjøre hjem fra hytta. Noen SC på veien finnes ikke, og er heller ikke planlagt.

Forøvrig kan både Leaf-eiere (m/6.6kW laderen), Kia-eiere og i3-eiere lade med 32A fra disse. En Leaf fyller da opp 1/3 av batteriet på en times pause, noe som ofte kan være nok til å komme frem.

Det må jo være bedre for Teslaeiere at vi med 3.3kW AC lader (tror du BNH gadd å fortelle meg om 6.6kW muligheten?) opptar et 22kW punkt i 30 minutter fremfor mange timer. Multistandardpunkt vil gjøre at Tesla, Zoe, VW, BMW (med DC lader) LEAF, KIA etc kan "tanke" med en god hastighet. Et ødelagt DC-punkt kan gjøre at jeg må stå i 3-4 timer på et AC punkt. Og når det kommer flere biler med samme problem, da kan det fort bli ladekø!

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 18. november 2014, klokken 06:34
Det må jo være bedre for Teslaeiere at vi med 3.3kW AC lader (tror du BNH gadd å fortelle meg om 6.6kW muligheten?) opptar et 22kW punkt i 30 minutter fremfor mange timer. Multistandardpunkt vil gjøre at Tesla, Zoe, VW, BMW (med DC lader) LEAF, KIA etc kan "tanke" med en god hastighet. Et ødelagt DC-punkt kan gjøre at jeg må stå i 3-4 timer på et AC punkt. Og når det kommer flere biler med samme problem, da kan det fort bli ladekø!

Jeg er ikke veldig glad i at 22kW punktene er en del av en multistandard-lader. For stor risiko for feil på lader, og større risiko for konflikter (f.eks at 50kWen er ødelagt og det står en Tesla og lader i 3-4 timer på 22kW). 22kW punkter er meget rimelige og driftssikre om de settes opp som separat søyle, så får heller antall DC hurtigladere og evt. fordeling mellom 22kW og 50kW være en annen diskusjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. november 2014, klokken 08:14
Jeg er ikke veldig glad i at 22kW punktene er en del av en multistandard-lader. For stor risiko for feil på lader, og større risiko for konflikter (f.eks at 50kWen er ødelagt og det står en Tesla og lader i 3-4 timer på 22kW). 22kW punkter er meget rimelige og driftssikre om de settes opp som separat søyle, så får heller antall DC hurtigladere og evt. fordeling mellom 22kW og 50kW være en annen diskusjon.

Nei, det er du vel ikke. Men så kan vi igjen se på antall elbiler med de forskjellige standard, og hva det faktisk vil være behov for. Om det, som Fortum sier, ikke går ann å ha to stykk 50kW ladere på et sted (p.g.a ikke nok strøm), så vil dette faktisk være eneste mulighet man har for å gjøre ladepunktet stabilt nok til at VW, BMW, LEAF etc eiere tør å satse på lading der som eneste alternativ.

Om det så er 1 stykk 50kW med 43kW AC uttak, og 1 stykk 22kW med Combo,Chademo og AC, bør det være stabilt nok for alle. Eller er det dumt om du måtte betale 2.50kr  pr minutt for 22kW, men ok at vi må betale 1kr pr minutt for 3.3kW?

Panduck

Sitat fra: nime01 på tirsdag 18. november 2014, klokken 08:43
Hva skjer når et sånt multistandardpunkt er nede for telling?

Da har du et annet ett ved siden av. Så får vi heller håpe at ikke begge er nede samtidig.


Joakim Sveli

Til dere som etterlyser en bedre oversikt over driftsstatus i Fortums ladenett, vi har et egt kart med direkte oppdatert status på map.chargedrive.no
Kartet kan benyttes både fra laptop og mobile enheter.

Vi vil bygge bedre redundans fremover med flere ladere på hvert sted og tettere ladeforekomst, men dette er også avhengig av tilgjengelig strøm lokalt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

kaiat

Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 23:02Men, nå ruller det vel ca 600 Renault's på veien, og en del av disse er faktisk Kangoo som også er Chademobiler.

Bare så det er sagt; ingen Renault har støtte for DC-hurtiglading. Med unntak for Zoe og dens Cameleon-lader er det kun treglading som gjelder for Renaults elbiler. Dette ble litt OT, beklager det. Ville bare rette opp en liten faktafeil i et ellers godt innlegg.

Panduck

Sitat fra: kaiat på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:27
Bare så det er sagt; ingen Renault har støtte for DC-hurtiglading. Med unntak for Zoe og dens Cameleon-lader er det kun treglading som gjelder for Renaults elbiler. Dette ble litt OT, beklager det. Ville bare rette opp en liten faktafeil i et ellers godt innlegg.

Sorry, men ettersom Partner har chademo mulighet, antok jeg at det samme var tilfellet for Kangoo. Hadde inntrykk av at dette var samme bil, men det er tydeligvis forskjeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA