Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke lademuligheter har jeg hjemme? (se bilder)

Startet av nilsen_79, fredag 14. november 2014, klokken 11:57

« forrige - neste »

nilsen_79

Vurderer å legge inn bestilling på Tesla 85kWt.
Nylig kjøpt hus bygget i 1989 av en som er meget glad i strøm.
Er usikker på hvilke lademuligheter jeg har, eller kan få.
I garasjen er det en blå 4-pin stikkontakt 16A.
Prøvd å lete litt rundt på nett, men blir noe forvirret. Legger ved bilder av sikringskapet og blå kontakt.
Takknemlig for svar.

Griffel

Sitat fra: nilsen_79 på fredag 14. november 2014, klokken 11:57
Er usikker på hvilke lademuligheter jeg har, eller kan få.
Du har et 230V IT anlegg, og en 16A 3faskurs til garasjen.

Hva du trenger er ikke bestemt av kjøremønsteret ditt. Størrelsen på batteriet gjør ikke det.
Et stort batteri gir fleksibilitet og vil oftest redusere kravet til høy ladehastighet hjemme.

Fra 230V kan du bare lade med 1fas, så f.eks en ladestasjon type 2 direkte tilkoblet den 16A kursen du har kan gi deg et 3,6kW ladepunkt. 10 timer lading om natten gir 36kWh nok til ca 16 mil. Med et daglig gjennomsnitt mindre enn 16 mil klarer du deg altså med det.

Hva du ellers kan få er et spørsmål om hvor mye du vil investere. En transf.230V/400V tilkoblet 16A trefaskursen du har vil kunne gi deg ca 6,3kW.

Om Nettleverandøren tillater kan en ny enfaskurs 32A gi 7,2kW.
Eller en ny trefaskurs 32A + en transformator ca 11kW.
Har du dobbeltlader og kan legge ut en 64A kurs kan du med transformator få opp til 22kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

qwertyasdf

#2
Med forbehold om at jeg ikke er elektriker, så ser det ut til at du har 3x125A inn i huset ditt. Det er ganske heftig, og betyr at lademulighetene dine i hvert fall ikke begrenses av dimensjonering på inntaket ditt.

K S

Sitat fra: qwertyasdf på søndag 16. november 2014, klokken 19:06
Med forbehold om at jeg ikke er elektriker, så ser det ut til at du har 3x125A inn i huset ditt. Det er ganske heftig, og betyr at lademulighetene dine i hvert fall ikke begrenses av dimensjonering på inntaket ditt.

Heldiggris! Jeg er missunnelig!  ;)

ZerOmancer

Det er mange som har 125A knivsikringer i inntaket sitt, som kortsluttningsvern.

Om man vil være vanlig husholdningskunde og slippe trafomåling og dyre abonnement er det høyeste man kan ha som overbelastningsvern 63-80A.. ;)

(men man kan selvsagt et stort inntak og flere små målere)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

nilsen_79

Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?

nofuelno

Sitat fra: nilsen_79 på søndag 27. mars 2016, klokken 14:48
Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?
Sett opp en 400V trafo i garasjen på den 3-fas 16A du har der. Setter du så opp en Salto-boks e.l. ,
vil du få omlag 6,6 kW ladefart.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: nilsen_79 på søndag 27. mars 2016, klokken 14:48Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?
De vil neppe levere 400V TN nett til kun ditt hus. Dette bestemmes av hvilken transformator som er i nærheten av huset ditt. Står det en 230V IT transformator, så er det det du vil få levert, og står det en 400V TN transformator, da er det et du vil få levert. I visse tilfeller *kan* man være så heldig at nettselskapet har satt både en 230V IT trafo og en 400V TN trafo samme sted (typisk ved oppgraderinger der det kommer til flere husstander i samme boligfelt e.l.), og da kan det hende at man kan velge. Men dette er ganske sjeldent.

Om du kan få levert 400V TN, så må sikringskapet kobles om og oppgraderes. Dette koster fort en del tusenlapper, men det er ikke helt avskrekkende dyrt.

(Personlig ville jeg bare brukt 16A 230V kursen som du har tilgjengelig. På 8 timer får man tilbake 100-150 km, altså om man lader 5 netter på en uke, så kan man kjøre over 30.000 km/år.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nilsen_79

Sitat fra: nofuelno på søndag 27. mars 2016, klokken 18:34
Sitat fra: nilsen_79 på søndag 27. mars 2016, klokken 14:48
Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?
Sett opp en 400V trafo i garasjen på den 3-fas 16A du har der. Setter du så opp en Salto-boks e.l. ,
vil du få omlag 6,6 kW ladefart.

Hmm. Er ikke det en stor boks som må startes og stoppes hver gang man lader. Vil heller forsøke med 32A hvis Hafslund tillater det.

Mazzbot

Må man spørre nertleverandøren sin for å få montert 32A ? Huset er fra 2013 så det er relativt moderne . Skal selv få 32A .. har 400V men 230v ut
Tesla model 3 reservert 31/3 .

pudderjagar

I utgangspunktet så treng ein ikkje melde frå til kraftlaget når ein installerer nytt utstyr eller kontakter i eit hus. Men større effektuttak er meldepliktige. Her er da kraftlaget som bestemmer kvar grensa for meldeplikt ligg. Såvidt eg har sett så er Hafslund litt strenge når dei høyrer at da er elbil som skal lada med stor straum.

Hvis du har lengre kjøring til jobb og samtidig ein god del kjøring på kvelden som du vil bruka bilen til så er da ikkje sikkert at eit stort batteri er nok. Husk at da skal ha tid til å lade seg opp på natta. Kjem du heim etter kveldens aktivitet kl 2300og set bilen til lading til 0700 så har du bare 8 timar lading. På 16A gjev da teoretisk 30 kwh minus tap og andre faktorar i bilen. 30 kwh er berre ca 100 km med ein Tesla på vinterstid når kulda setter inn.

Eg har valgt ein bil med hurtig heimelading. Da gjer at eg kan jobbpendle mine 60 km og koma heim, lade bilen og kjøre på kveldsaktivitetet etter 1 time med fullt batteri. Da sparer meg for hurtiglading og utgifter til det. I lengden tek eg da inn igjen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mazzbot

Er det jeg eller elektriker som skal melde om det?  Bør ikke elektriker ta kontakt med bkk og melde om dette ? Det er elektrikeren som har kunnskapen om sånt og burde gi beskjed om man virkelig kan installere høyere eller ikke??
Tesla model 3 reservert 31/3 .

pudderjagar

Alt dette fikser installatøren. Om dei alltid melder ifrå er ikkje sikkert. Her på Vestlandet ser da ut til å vera litt serkare nett så da er håp om høgare effekter utan sjau.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nilsen_79

Da har jeg forhørt meg med Hafslund. Oppgradering til 400V blir nok uaktuelt da det må legges nye kabler inn til flere eneboliger, samt oppgradere sikringsskap. De ville ikke ta hele denne kostnaden. De gode nyhetene var at grunnet meget god kapasitet inn til huset kunne jeg sette opp 32A. Trenger ikke søke. Han kunne ikke si noe om evt. skjevbelastning, men at man bare får håpe på det beste.

jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 30. mars 2016, klokken 10:31
Da har jeg forhørt meg med Hafslund. Oppgradering til 400V blir nok uaktuelt da det må legges nye kabler inn til flere eneboliger, samt oppgradere sikringsskap. De ville ikke ta hele denne kostnaden. De gode nyhetene var at grunnet meget god kapasitet inn til huset kunne jeg sette opp 32A. Trenger ikke søke. Han kunne ikke si noe om evt. skjevbelastning, men at man bare får håpe på det beste.

Alternativet for de som vil ha 400V i huset i et 230V-område er egen trafo. Om jeg skulle bygget nytt hus i dag i 230V-område hadde jeg satt nok opp en trafo som dekket hele huset. Det er mye som er enklere mhp. 400V og utstyr, i tillegg til elbilllading. F.eks vann/vann varmepumper, større induksjonstopper, 3-fase invertere for solcelleanlegg osv.

En 25kVA lavtapstrafo som dekker hele huset koster omkring 25.000 kroner. Noe å tenke på for de som skal bygge nytt eller totalrehabilitere ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA