Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul-pigg eller piggfritt?

Startet av hubro, torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:51

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 18:04
Men om man velger piggfritt, er det da bare nordiske som gjelder eller er de beste kontinentale også brukbare? De er laget for høyere fart og fungerer mye bedre på våte sørpeveier, er bra på snø men dårligere på is. Skulle tro kontinentale piggfrie er bedre på pendling langs trafikkerte hovedveier?

Enkelte Asiatiske dekk er jo kjempebra på våt vei, men på vinterføre... :-)

Hvis du søker på dekktest 2014 så finner du Motor sin dekktest, om du ikke er medlem så får du oppsummering av hvert enkelt dekk....

Johnny

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 14:50
At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Det har du rett i, men likevel så feil! Da ville nok engasjementet mitt for dette temaet vert på et helt annet nivå ;)

Et poeng i det i seg selv, for det ser egentlig ikke ut til å ha noe å si for den jevne piggdekkbruker hvordan føreforholdene lokalt er. Spør du meg, så er det de samme folka som kjører piggdekk i Trysil som på Sotra.
TMS og eGolf.

e-Kvaase

#47
Sitat fra: Johnny på torsdag 20. november 2014, klokken 19:47
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 14:50
At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Det har du rett i, men likevel så feil! Da ville nok engasjementet mitt for dette temaet vert på et helt annet nivå ;)

Et poeng i det i seg selv, for det ser egentlig ikke ut til å ha noe å si for den jevne piggdekkbruker hvordan føreforholdene lokalt er. Spør du meg, så er det de samme folka som kjører piggdekk i Trysil som på Sotra.

Har kjørt med forskjellige piggfritt i saltlake i de siste 15 år, dekkene har fungert stort sett ok under slike føreforhold.
De fungerer også fint på rent snøføre, hvis de først vaskes rene for saltlake :-)
De fungerer også på bar asfalt og plussgrader, men det gjør også sommerdekk.

Er enig i at du er engasjert, men du har nå tatt dette piggfritt-engasjementet til nye høyder... :-)
Du burde heller være opptatt av salting, og hva det gjør med biler, veibane, trafikksikkerhet og vegitasjon.

Det er en mye større utfordring (i hvertfall på Øst-landet), enn at noen få av det totale antallet bilister bruker piggdekk.
Saltet gjør at veibanen smuldrer opp, bilene ruster opp, og vegetasjonen blir brun og dør.

Få slutt på saltingen, som er en trøsteklut og narresmokk for folk som ikke klarer å kjøre annet en på bar asfalt.

Johnny

Av to onder, velger jeg meg salt. Både salt og pigg blir smør på flesk!
TMS og eGolf.

K S

Sitat fra: e-Kvaase på fredag 21. november 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Johnny på torsdag 20. november 2014, klokken 19:47
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 14:50
At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Det har du rett i, men likevel så feil! Da ville nok engasjementet mitt for dette temaet vert på et helt annet nivå ;)

Et poeng i det i seg selv, for det ser egentlig ikke ut til å ha noe å si for den jevne piggdekkbruker hvordan føreforholdene lokalt er. Spør du meg, så er det de samme folka som kjører piggdekk i Trysil som på Sotra.

Har kjørt med forskjellige piggfritt i saltlake i de siste 15 år, dekkene har fungert stort sett ok under slike føreforhold.
De fungerer også fint på rent snøføre, hvis de først vaskes rene for saltlake :-)
De fungerer også på bar asfalt og plussgrader, men det gjør også sommerdekk.

Er enig i at du er engasjert, men du har nå tatt dette piggfritt-engasjementet til nye høyder... :-)
Du burde heller være opptatt av salting, og hva det gjør med biler, veibane, trafikksikkerhet og vegitasjon.

Det er en mye større utfordring (i hvertfall på Øst-landet), enn at noen få av det totale antallet bilister bruker piggdekk.
Saltet gjør at veibanen smuldrer opp, bilene ruster opp, og vegetasjonen blir brun og dør.

Få slutt på saltingen, som er en trøsteklut og narresmokk for folk som ikke klarer å kjøre annet en på bar asfalt.

Nå har vi salt på veiene, og jeg kan gjerne inngå ett veddemål på at saltet eller tilsvarende produkt kommer til å bestå like lenge eller lenger enn piggdekk!

Problemet er nettopp at vi har salta veier, og på toppen av dette skal folk kjøre med piggdekk.

Våt vei, kombinert med piggdekk, fører til stor slittasje på veidekke, som igjen fører til hjulspor, mer vann, mer slittasje og mye dritt på veiene. Bilene/frontruta blir fulle av dritt, frontruta blir nedslitt, spyleren må gå kontinuerlig.
Skulle det bli tørt vær, så er støvplagene et faktum.

Hva med å gi ut en lydfil med "Lyden av piggdekk"? Kunne blitt delt ut gratis sammen med piggfrie dekk. :-)

tomrh

Sitat fra: K S på torsdag 20. november 2014, klokken 18:15
Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 18:04
Men om man velger piggfritt, er det da bare nordiske som gjelder eller er de beste kontinentale også brukbare? De er laget for høyere fart og fungerer mye bedre på våte sørpeveier, er bra på snø men dårligere på is. Skulle tro kontinentale piggfrie er bedre på pendling langs trafikkerte hovedveier?
Enkelte Asiatiske dekk er jo kjempebra på våt vei, men på vinterføre... :-)

Hvis du søker på dekktest 2014 så finner du Motor sin dekktest, om du ikke er medlem så får du oppsummering av hvert enkelt dekk....
Joda, men tester forteller ikke alt. Endel dekk er ikke engang med i testene, for slike tester er også reklame som det faktisk koster ganske mye å få delta i. Men folk her er mer interessert i å føre en for meg intetsigende debatt om pigg eller ikke, som ikke hjelper det døyt når det kommer til valg av dekk som fungerer. Det er forskjell på pigg og pigg, og på piggfri og piggfri også. Stor forskjell! Det ville vært mer matnyttig med konkrete erfaringer med ulike dekkmerker og dimensjoner etc., både pigg og piggfritt. Men det hører vel hjemme i andre tråder...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

e-Kvaase

Sitat fra: K S på fredag 21. november 2014, klokken 10:42
Sitat fra: e-Kvaase på fredag 21. november 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Johnny på torsdag 20. november 2014, klokken 19:47
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 14:50
At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Det har du rett i, men likevel så feil! Da ville nok engasjementet mitt for dette temaet vert på et helt annet nivå ;)

Et poeng i det i seg selv, for det ser egentlig ikke ut til å ha noe å si for den jevne piggdekkbruker hvordan føreforholdene lokalt er. Spør du meg, så er det de samme folka som kjører piggdekk i Trysil som på Sotra.

Har kjørt med forskjellige piggfritt i saltlake i de siste 15 år, dekkene har fungert stort sett ok under slike føreforhold.
De fungerer også fint på rent snøføre, hvis de først vaskes rene for saltlake :-)
De fungerer også på bar asfalt og plussgrader, men det gjør også sommerdekk.

Er enig i at du er engasjert, men du har nå tatt dette piggfritt-engasjementet til nye høyder... :-)
Du burde heller være opptatt av salting, og hva det gjør med biler, veibane, trafikksikkerhet og vegitasjon.

Det er en mye større utfordring (i hvertfall på Øst-landet), enn at noen få av det totale antallet bilister bruker piggdekk.
Saltet gjør at veibanen smuldrer opp, bilene ruster opp, og vegetasjonen blir brun og dør.

Få slutt på saltingen, som er en trøsteklut og narresmokk for folk som ikke klarer å kjøre annet en på bar asfalt.

Nå har vi salt på veiene, og jeg kan gjerne inngå ett veddemål på at saltet eller tilsvarende produkt kommer til å bestå like lenge eller lenger enn piggdekk!

Problemet er nettopp at vi har salta veier, og på toppen av dette skal folk kjøre med piggdekk.

Våt vei, kombinert med piggdekk, fører til stor slittasje på veidekke, som igjen fører til hjulspor, mer vann, mer slittasje og mye dritt på veiene. Bilene/frontruta blir fulle av dritt, frontruta blir nedslitt, spyleren må gå kontinuerlig.
Skulle det bli tørt vær, så er støvplagene et faktum.

Hva med å gi ut en lydfil med "Lyden av piggdekk"? Kunne blitt delt ut gratis sammen med piggfrie dekk. :-)

Har ikke noe behov for å skaffe meg en lydfil med piggdekklyd.
Den lyden får jeg helt gratis i bilen til kona :-)

Håper e-Golfen som er bestilt har nok lyd i stereoen til å overdøve noe av dette :-)
Kanskje grunn til å vurdere å krysse av for Dynaudio?

Trenger i hvert fall ingen varsler ved lave hastigheter ala Soul Ev, når bilen er skodd med piggdekk.
Den utfordringen er løst allerede.

Når det gjelder dekktester så går det vel mye etter "kjøpt og betalt" prinsippet. Kan se ut som disse testvinnerne går litt på rundgang, basert på om noen trenger en liten boost i salget.

Har opplevd at et dekk får topscore et år, neste år dumper det ned på lista og får kritikk for akkurat det samme som var dekkets sterke sider året før. Da blir ikke disse testene særlig troverdig.
Så lenge man kjøper dekk av kjent merke, får man noe som virker greit.

Det eneste som er sikkert er at saltet garantert kommer til å bestå...
Dette er noe som bør fanges opp i de såkalte seriøse dekktestene fremover.
"Dekket får 9 av 10 mulig på 5 cm salt-slush føre, en sikker vinner på Øst-landet altså" :-)

EV - Driver

Kona valgte piggdekk på sin E-Up og støyen ble enorm i den ellers så stille bilen. Sitat fra eieren "Jeg angrer som en hund!" Merker også at rullemotstanden er svært mye høyere. I bakker hvor den tidligere økte farten betraktelig ved null i regenerering er det nå ingen fartsøkning. Rekkevidden påvirkes selvsagt av dette og GOM tipper 66 km rekkevidde ved lading av batteriet til 80%. Dette er nok et korrekt anslag.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

tomrh

Sitat fra: Vw-E-Golf på torsdag 27. november 2014, klokken 10:27
Merker også at rullemotstanden er svært mye høyere.
Det er stor forskjell på piggdekk og piggdekk. Dette er sikkert ikke Nokian Hakkapeliitta 8?
Med Hakka 8 er jeg svært fornøyd med rullemotstanden, merker nesten ikke forskjell i vår Leaf. Men støyer gjør det!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

norw_blue

#54
Vanligvis stille leser av tråder i dette forumet.

Her generaliseres det over en lav sko. Tydeligvis "dødssynd" å kjøre med piggdekk, spesielt i perioden 01.nov til ut i mai hvor det faktisk er vinter i Norge. Og for å ikke snakke om barna, husk på alle barna. Barnevernet får begynne å inspisere hvilke dekk man kjører på. Både å kjøre med piggdekk og piggfritt er tydeligvis tegn på omsorgssvikt.

Må ærlig innrømme at enkelte piggfritt forkjemperne minner meg litt om en typisk "anti-elbil" debattant på vg-forum i måten man argumenterer på og åpner for andres meninger. Beklager hvis noen blir fornærmet, men er bare litt overrasket over nivået i akkurat denne tråden siden nivået ellers bruker å være ganske høyt (startet jo bra da).

Jeg har ikke alle svarene og velger selv piggfritt på min egolf, men tror ikke det betyr at alle andre må gjøre det samme.

Edit: moderert meg.

K S

Sitat fra: norw_blue på mandag 01. desember 2014, klokken 03:12
Her generaliseres det over en lav sko. Tydeligvis "dødssynd" å kjøre med piggdekk, spesielt i perioden 01.nov til ut i mai hvor det faktisk er vinter i Norge.

Det er ihvertfall ikke vinter på Vestlandet fra 1.november til ut mai! I dag skriver vi 1.desember, det har  enda ikke vært en eneste dag med glatte veier. Om det hadde vært, så er det faktisk lov til å bruke hodet.

Og alle de som MÅ kjøre piggdekk ihvertfall til etter påske, for det er jo lov! Hvor ofte er det glatte veier i lavlandet helt til påske, for ikke å snakke om alle som kjører med piggdekk langt ut i mai måned???

Jeg påstår: Hadde det vært lov, hadde mange kjørt med piggdekk året rundt. Det å kjøre rundt på ødelagt asfalt pga kombinasjon pigg/salt, samt den gørra som blir av oppmalt asfalt/salt. Dette er noe griseri av en annen verden. Er vi heldige å få finvær og dette tørker, så lever en i en kontinuerlig støvsky langs veiene, spesielt når tyngre kjøretøy nærmer seg den hvite stripa.

Nei, en trenger ikke forbud, men hva med piggdekkavgift på 5000 kroner i året for de som må ha piggdekk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA