Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lureri på Finn

Startet av elektrolux, torsdag 29. mars 2007, klokken 17:56

« forrige - neste »

elektrolux

Er der andre enn meg som undres over "spesifikasjonene" til enkelte av Elbilene som står til salgs på finn.

En Partner går 7 mil for 8 kr i strøm. Sist jeg ladet min ville den ha 25 Kw, og det koster mye mer enn 8 kr. Det er utrolig mange PSA'er som kun koster 1 kr/ mil å kjøre. Synd ingen av mine bruker like lite strøm.

En Saxo trenger ingenting vedlikehold bortsett fra litt vann i ny og ne, og på toppen av det hele er den sikrere enn Think. Skulle ønske mine biler var like servicevennlige.

Dette og enda mer villedende data lurer elbiler på folk som etterpå blir skuffet når realitetene viser seg.

Skulle jeg handle bil, ville jeg vært veldig skeptisk til en som aldri har hatt behov for service uttover vannservice. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kjellma

jeg syns også det er synd ingen av dine bruker like lite strøm.
saxo 2000 60000km

Griffel

#2
For å komme ned i den prisen ser de nok bare på strømmprisen og holder nettlieie og avgifter utenfor. Ellers er det jo rart hvor mange som averterer sine fossilbiler med elektrisitet som drivstoff ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Fastbeløpet på nettleie er det strengt tatt ikke riktig å ta med, da man vanligvis allerede har betalt dette, enten man elbil eller ei. De variable avgiften bør tas med....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Jeg tipper strømkostnadne på en PSA er rundt 1/4 av totalkostnadene (vannpåfylling, børster, vannpumpe og nedskriving av batterier) per år...

Ikke et spesielt godt salgsargument mao.  :'(

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

HHF

Mener forsåvidt også at strømprisen her er noe av det minst interessante og særlig når mange også har lademulighet på jobben osv. Om det så gjøres, er det klart at faste avgifter må holdes utenfor. Det er jo et forsøk på sammenligning med driftskostnader for andre biltyper.

Batterier, motorstyring, børster, motor og annet snacks er jo det som virkelig rykker og bør være en elbilkjøpers største "bekymring" i forhold til å få kontrollert historikk og tilstand.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

kjellma

Vil bare si at jeg støtter siste taler!
Jeg trenger ikke juge veldig for å oppgi strømforbruk  og kostnaderi nærheten av de annonserte, for mine målinger er ikke så langt unna, selv med nettleie og hele pakka!
Men de øvrige mulige kostnadene som følge av tidligere bruk :-,  vedlikehold, børster, batterier, styring, etc,- i en bil du ikke vet noe om(!) bør vekke til ettertanke. Det er klart at det her er mange mulige utgifter.
Jeg har passert 50000 med min saxo etter snart 3 år, og sammenlignet med andre biler er økonomigevinsten av en annen verden! Regnestykkene ser ut som om jeg har juksa hele veien, noe jeg slettes ikke har!
Men jeg har da heller ikke handla på finn.
Bilen både ser ut som og oppfører seg som da jeg kjøpte den.
Tror jeg vil takke Sigmund og Enviro for det og vil anbefale forsiktighet mot useriøse og tilfeldige aktører på markedet. (Nå gjelder det for kjøp av hvilken som helst bil også da)
Men fungerer det, så er det gøy med elbil!
Kjell

saxo 2000 60000km

El rayo

Sitat fra: HHF på fredag 30. mars 2007, klokken 09:14
Mener forsåvidt også at strømprisen her er noe av det minst interessante
Det har du helt rett i, men det er mest nærliggende for fossilbilister å tenke mest på strømutgiften.

Man kan oppleve plutselige, uforutsette utgifter med fossilbiler også, f.eks. når kamakselreima ryker før den skulle. Da går det fort et par stempler, en håndfull ventiler og kanskje et topplokk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA