Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukserfaringer med hver enkelt hurtiglader

Startet av aat, torsdag 13. november 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

aat

Slik hurigladerne fungerer nå, må man på de fleste strekninger sjekke om lader fungerer. Sanntidsdata i databasen er ikke til å stole på, eller gjelder ikke din bil. Erfaringene med de enkelte laderne ligger spredd rundt på forumet i ulike tråder med informasjon om en eller flere ladere. Det er vanskelig å finne relevant informasjon, og ofte er det "forvirring" om status gjelder for alle denne type ladere, den aktuelle programvareversjon, eller kun akkurat denne laderen. Jeg lurer derfor på om det kunne være mulig å

  • opprette enkelttråd for hver enkelt huriglader, "Brukserfaring med lader nummer x "
  • linke denne tråden til laderens beskrivelse i databasen over ladere. Slik kan man enkelt  navigere fra ulike karttjenester som benytter databasen for å legge igjen sin erfaring med bruk
  • i tråden legger vi brukerne igjen hvordan laderen fungerte for oss. Både "OK og "feilet", samt biltype og evt. type feil og om kundeservice kunne avhjelpe.
  • Helst bør data legges inn i et grensesnitt tilsvarenede avstemmingsfunksjonen i forumet. Og erfaringer presentert i omvendt kronologisk rekkefølge, slik at det er lett å finne hva som er brukernes siste erfaringer


At kun registrerte brukere kan poste erfaringer gir en viss sikkerhet for at dataene er riktige. Samtidig kan leverandør selv poste kommentarer som oppklarer eller avklarer erfaringer de mener er brukerfeilrelatert.

Jeg tipper at også positive brukserfaringer vil bli postet, da det er ganske mange entusiaster og/eller frustrerte som for tiden har nok engasjement til at de også poster en feedback når lader fungerer. Dette er imidlertid viktig for at trådene skal være nyttige. Når driftsstabilitet og redundans gjør erfaringssamlingen overflødig, kan man fjerne denne funksjonen fra forumet og databasen.

Det vil helt sikkert kunne gjøres mer elegant enn dette, men forhåpentligvis er det bare snakke om en forbigående periode med ladestabilitet som nå.

Jeg tror en slik funksjon ville bidratt til at jeg oftere vil kunne bruke elbil, i stedet for å safe med diesel.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA