Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar ikke lading og oransje ladelys slokkes etter kort tid

Startet av Peri, torsdag 13. november 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

Peri

I kveld vil ikke min Peugeot iOn ta lading. Når jeg putter ladeledningen inn i kontakten, hører jeg ikke den normale viftelyden, men det oransje ladelyset på kladden kommer på. Normalt lyser lading i instrumentpanelet inne i bilen, men dette kommer ikke på og etter noen sekunder slukkes det oransje ladelyset på kladden.

Batteriet har 12 streker igjen og bilen starter og stopper helt fint. Det er ingen feilmeldinger. Jeg har testet to forskjellige ladekabler og det samme skjer med begge to. Dette er litt irriterende siden jeg gjerne skulle fulllade batteriet før kjøringen i morgen.

Er det noen som har opplevd lignende ladeproblem?  ???
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

svingen

skal ikke forsøke og lade en annen plass? en annen kontakt? (kurs)
har du hatt bilen på service? etter siste updaten så vil ikke min lade på den ene laderen min lengre vet ikke om det er tilfeldig eller lader som ikke virker lengre har ikke fått feilsøkte så mye på den
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Peri

Tusen takk for lynrask tilbakemelding og godt løsningsforslag!   :)

Nå har jeg vært en tur ut i garasjen og byttet til en annen stikkontakt, og da kom den kjente viftelyden og ladingen startet som normalt.  :D
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

PionerThink

Har hatt tilsvarende opplevelse som Peri med min i-Miev nå i helga. Satte kabel i bilen og vifta startet ikke, men det røde ladelyset med kontakt i bilen kom på samt det orange på kladden. Etter noen sekunder forsvant begge, og kladden lyste bare grønt :(
Tok ut ladekabel fra bil og satte den inn igjen, samme leksa >:(
Etter tredje forsøk startet vifta og lading startet som normalt :)
Er det noen som vet om det kreves en viss "startstrøm/spenning" for å få ladingen i gang? Jeg har jo en avfukter i samme kretsen som starter og stopper etter behov, men trodde ikke den trakk så mye at jeg ikke skulle få i gang ladingen på i-Mieven?
Noen som har opplevd det samme? ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

TB

Det er nok ei minste grense for spenning, men at du skal ha så pass låg spenning vil du nok merke på anna utstyr også. Men, det kan vere "jordfeil" - IT nett er kjent for å fungere godt med jordfeil - som i eit 400 V anlegg er uakseptabelt.

Om det ligg på grensa kan desse feil kan komme og gå - og du kan oppleve denne typen feil.

I følge andre rapportar skal trillingene sin originale EVSE vere mindre sensitiv mot denne typen feil, enn nyare EVSE levert t.d. til Leaf. Uoriginal EVSE kan vere meir / mindre tolerant alt etter fabrikant.

Sjå om feilen oppstår andre stadar du ladar - eller om det berre skjer heime.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PionerThink

#5
Glemte å si at vi har 400V anlegg hjemme, så da bør det vel ikke være noe jordfeil?
Derimot så er det er en nylig oppsatt støpsel ute jeg nå bruker, så kanskje jeg må se om det kan være noe dårlig kontakt i en ledning eller noe?
Var et godt forslag å prøve andre steder, og kanskje i et annet støpsel hjemme i tillegg!
Takk for innspill!

EDIT: Har ikke vært noen "hickups" de siste dagene, og lading har starter som normalt hver gang. Har ingen peiling på hva som kan være grunnen til at lading ikke startet i helga(kan det skyldes tenning av julegrana på den lokale skolen?) ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

TB

Har du 400 V anlegg er det neppe jordfeil.

Har merka at om "pistolen" ikkje blir satt heilt inn, så kan dette skje.

Dvs, om det berre har oppstått ein enkelt gong, så kan det vere årsaken. Eg parkerer bilen med ladeluka mot vegg, hender eg ikkje treffer heilt - og lading startar aldri.

Ved å ta ut / sette inn pistolen fungerar det igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pwb

er man uheldig å trykke ned knappen på pistolen så stopper ladingen. Det er veldig lite som skal til, kanskje noe møkk som gjør at mothaken ikke får skikkelig tak?

Eldorado

Er en til som har opplevd problemer her.
Satte Mieven på lading i fredag kveld, og kom ut lørdag formiddag til en bil som ikke hadde tatt lading. I Stedet lyste det rødt på "fault" på kladden. Javel? tenkte jeg, og tok turen til Bystasjonen og satte bilen på lading der. Kom tilbake senere og så at bilen hadde tatt lading. Flott alt vel! Trodde jeg. Kom hjem og satte bilen på lading igjen om kvelden, men da var det ikke snakk om noe lading. Da begynte den å lade i noen sekunder før kladden igjen lyste rødt på "fault".
Hm, kan det være noe med kabelen som ikke er som det skal? Før heller prøve med kabelen fra PHev'en i stedet.
Den velkjente lyden av bilen som starter lading kommer, og det lyser rødt i ladeikonet i dashbordet.
Flott, bilen lader. Da er det nok kabelen.
I dag går jeg ut for å koble bilen fra lading, og hva ser jeg da - joda, rødt lys i "fault" og bilen har ikke ladet likevel.
Koblet ladekabelen til PHev'en da den også trenger litt strøm. Venter i spenning på om den også ikke tar lading....
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

TB

Rødt lys kan bety jordfeil? Det er kjent enkelte ladekabler er meir tolerante enn andre. Dvs, dermed kan ein kabel fungere, ein annan feile - men feilen er strømnettet.

Med tanke på at ladekabel fungerte annan stad kan det stemme.

Men, det kan og vere feil i kabelen - eg opplevde kabelbrot på min Charge Amps kabel, ved inngangen til Type 1 ladepistolen. Der fungerte kabelen om den var i rett vinkel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eldorado

Lukter jordfeil når to forskjellige ladekabler sier nei på to forskjellige biler, men funker andre steder. Har allerede snakket med elektriker :)
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

nofuelno

Hvis det viser seg å være feil på Charge Amps kabelen, får du byttet den inn hos www.nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

TB

Sitat fra: nofuelno på mandag 22. februar 2016, klokken 17:31
Hvis det viser seg å være feil på Charge Amps kabelen, får du byttet den inn hos www.nofuel.no
Usikker på om bruker Eldorado sin kabel er frå Charge Amps.
Min kabel er kjøpt direkte frå Charge Amps, og vart bytta direkte - den fungerar fint no.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA