Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye sparer man på å kjøre 80 kontra 100?

Startet av Linda Olsen, onsdag 02. mars 2016, klokken 21:59

« forrige - neste »

Linda Olsen

Jeg kan helt sikkert finne utav det selv  ;D , men liker ikke å ligge i 80 på motorveien med mindre jeg mååå. Og da er det jo kjekt om noen andre allerede har fintet det ut ::)
Rød iOn

TB

Prinsippet er at luftmotstanden aukar med kvadratet av farten. Dobbel fart gir 4 x luftmotstand.

I denne artikkel (som omhandler skiboks) står det ein tabell:
http://www.smartepenger.no/2296-skiboks-og-drivstofforbruk

Luftmotstand
Km/t   Luftmot-
stand (Kn)
70   0,30
80   0,39
90   0,50
100   0,61

Dvs, i følge tabellen aukar luftmotstanden med 56% frå 80 til 100 km. Men, luftmotstand er berre del av forbruket, så faktisk auke i energiforbruk er mindre enn dette.

Eit anna moment er at høg fart ofte vil kreve bruk av brems, som er tap av energi. Dermed - låg fart gir fordel med meir "smidig" kjøyring, med større potensiale enn redusert fart i seg sjølv.

Bruk av varme kan motvirke delar av forbruket. Eksempel: Turen tek 30 minutt der 2 kW går til varme. Om turen tek kortere tid (auka fart) vil det vere mindre tid det er behov for varme, dermed mindre forbruk.
På korte turar kan forbruk til varme utgjere ein stor del av totalforbruket.
(Men, høg fart kan og auke varmebehovet...pga. bilen raskt blir avkjølt av fartsvind.)

Det er mange parameter her...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Parametrenes innvirkning kan sees på diagrammet under. Det er for Tesla Roadster men stemmer sånn ca. for de fleste elbiler. Fra 80 til 100 tilsvarer fra 50 mph til 62,5 mph. For Roadster øker forbruket fra ca 0,2 til ca 0,25 kWh/mile, altså med 25%. Vi kan anta 25-30% økning i strømforbruk også for trilling.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MEM76

Fant denne grafen for en stund siden, som noen hadde laget utfra et forsking-paper (som senere er blitt fjernet).

WLTC (punktene) er rekkevidde ved de fire etappene i "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures".


  • Standard: 23°C
  • Summer: 35°C, CA 1kW til AC
  • Winter: -7°C, CA 4kW til varme

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Linda Olsen

Så da er det å anta at man kan ei ekstra mil eller 2 på vinterføre.? Det er jo faktisk en liten bit det. Da kommer jeg meg kanskje til venninna mi som bor på feil side av Kristiansand  :D Om ikke så blir det shopping på sørlandsenteret  ;D ;D Vinnvinn situasjon  ::)
*beklager vennen min, men jeg blir nok sen, må nok lade for sikkerhetsskyld, legger du barna?*  8) ;D ::)
Rød iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA