Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyse ladestasjoner og kø

Startet av ZOE, torsdag 13. november 2014, klokken 18:43

« forrige - neste »

ZOE

Jeg er jo ganske ny i dette elbilgreiene, men jeg var litt "øvegidde" idag når jeg kjørte forbi ladestasjonen til Lyse på Åsen i Stavanger.

Her sto det 1 Leaf med ladeporten åpen uten ladekabel i.
1. leaf på lading
2 leaf i kø.

på type to laderen sto det en Teslataxi med en sjåfør som hadde lagt ned setet og tilsynelatende sov sin skjønneste søvn, og der hadde han nok sovet lenge.

Det virker for meg helt tullete med den prisprofilen de kjører på disse laderne. Jeg kunne godt tenkt meg å fyllte ti minutter med type2 42kw på min bil så hadde jeg hatt full tank.
Nå måtte jeg nesten regne med at Teslaen ble stående en time eller to til (det lyste 2 av tre grønne dioder ved ladepluggen).
Dermed risikerte jeg å ta dieselbrakka for å få gjort kveldens kjøring..

Er det bare Lyse som kjører denne teite løsningen med betaling pr. lading?
En tesla som lader full tank bruker jo tross alt 3 ganger så mye strøm som meg og lader i 8 timer mot mine 30 minutter!


Finnøy (Arne Johan Larsen)

 Ladingen er begrenset til 59 minutt per omgang, men Tesla'en kan jo starte flere omganger.
Ikke mange 22kWh ladepunkt utenom Lyse sine hurtigladere + Teslabutikken.

Er nok for lite antall hurtig- og semighurtigladere på Nord-Jæren med det store antall elbiler og ladbare hybrider som finnes i distriktet nå.

Philip Marlowe

Jeg blir glad når jeg ser en el-taxi. Synes derfor det er greit at de bruker ladeplassene når de ikke har andre alternativ.

Synes de lokale myndigheter bør etablere drosjeholdeplasser med 22 kWs type2-uttak. Med betalingsordning selvfølgelig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

Enig. Syntes til og med at fossile Taxi burde ut av miljøfeltet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZOE

Poenget er ikke at teslataxi tar opp lagerplass en, men at prisen til Lyse er lik uavhengig av mengde strøm og tid.

I grunnen merkelig hvis ikke taxisentralen ikke har en 22kw lader selv

Finnøy (Arne Johan Larsen)

For Lyse betyr strømmen som forbrukes minimalt, det er kostnaden på å sette opp og drifte som koster dem penger.
For oss som skal lade tenker vi på tid og mengde strøm.
Viss jeg har forstått det rett er det noen ladestasjoner som settes opp på Sør-Østlandet som vil ha ulike pris mhp på mengde strøm og tid, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir billigere enn Lyse.

Philip Marlowe

Sitat fra: ZOE på fredag 14. november 2014, klokken 23:21
Poenget er ikke at teslataxi tar opp lagerplass en, men at prisen til Lyse er lik uavhengig av mengde strøm og tid.

I grunnen merkelig hvis ikke taxisentralen ikke har en 22kw lader selv

Er i grunnen enig at man også bør betale for de kWh man har fått i tillegg til tiden man har stått der.

Det er ikke sikkert at taxisentralen har den samme interessen for el-taxi som denne drosjeeieren har, derfor trenger drosjenæringen hjelp (eller en dytt) fra myndighetene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

pwb

Hvilken rolle spiller utgifter på å sette opp og drifte? Er ikke dyrere bensin på en nyere bensinstasjon. Det må betales for hva man får, er det parkering i tillegg så kan man betale for tiden også. Bensin koster det samme pr liter om man bruker 5 eller 15 minutter på å fylle.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tilbake til opprinnelig budskap: har observert at det flere ganger har stått en TMS parkert i timesvis med type 2 kabelen i bilen. Siste TMS som var parkert i mange timer blokkerte samtidig hele plassen foran trippelladeren. På trådstarter sitt bildet står i alle fall tesla taxien slik at andre kan lade med Chademo eller CCS på trippelladeren.

elektrolux

Denne ladestasjonen er noe uheldig plassert i terrenget.

Det er fullt mulig å sperre for alle andre med egoistisk parkering av egen bil. Hadde vært mye bedre om ladestasjonen var sentralt plassert med parkeringsmulighet rundt hele stasjonen. Her er ladestasjonen montert i et hjørne av et ellers romslig området.

Når den engang står der burde forslag til oppstillingsplass vært merket opp. Vi brukte denne inntil den håpløse prisingen ble innført, og med litt omtanke er det plass til både 3 og 4 biler rundt ladestasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pwb

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 14. november 2014, klokken 19:17
Synes de lokale myndigheter bør etablere drosjeholdeplasser med 22 kWs type2-uttak. Med betalingsordning selvfølgelig.

Hvorfor skal myndighetene etablere dette? Taxisentralene selv bør jo gjøre dette.

Electrix

Enig, myndigheter bør legge til rette og oppfordre, men ikke bygge ut selv. Der det ikke er praktisk at taxisentralene setter opp slikt selv kan de gjøre avtale med Fortum eller Grønn Kontakt som setter opp 22kW stolper og har ganske fornuftig prising av disse, 60,- og 50,- kr pr time. GK har også årsabonnement som sikkert er gunstig for taxieiere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA