Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Leaf...

Startet av Helspent, søndag 09. november 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: JBS på mandag 10. november 2014, klokken 12:23
Hej, det ved jeg, men hans ( PK ) er fra Jan 2013...

Ahhh... den så jeg jo ikke !  ( Trodde at det var trådstarters bil ....men leste vel ikke alt -)  Haha   ;D

Daeedor

Sitat fra: Helspent på mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

emil

Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Helspent på mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Thomas Parsli

Jeg tolker det dit hen at du bor rundt 60km nord for Oslo og kjører E6 hvor fartsgrensen er 100km/t på store deler av strekningen. Jeg har kjørt den strekningen (Oslo->Gardermoen eller Oslo->Hamar) mange ganger i forskjellig være og tror det kan være vanskelig å klare den "vanskelige dager".
Kalde vinterdager, ekstremt nedbør og slaps i veibanen er "vanskelige dager" i en elbil....

På den annen side skal du ikke lade mange timene på 16A eller 32A før turen blir bekymringsløs!
Jeg ville prøvd å finne en lademulighet på jobb, alternativt blir det en tvungen kaffepause på vei hjem en gang i blandt ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#19
Sitat fra: emil på mandag 10. november 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Helspent på mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Jeg mener våre biler går lengre enn ovenstående eiers bil ,da han har gammel modell , vi har fjorårets modeller , og du ønsker å kjøpe ny bil. (som sikkert er enda litt bedre..)  Våre har gått 100 km uten lading , i 80 km/t med full varme , i minus 17 grader sist vinter.-  Så når jeg sier du garantert vil klare 60 km , så mener jeg det. Uten forbehold om hastighet eller noe. Men du bør lade etterpå , selvsagt.... 8) - og  - bilen bør være oppvarmet når du starter turen , det gir lengst rekkevidde.

Helspent

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. november 2014, klokken 16:32
Jeg tolker det dit hen at du bor rundt 60km nord for Oslo og kjører E6 hvor fartsgrensen er 100km/t på store deler av strekningen. Jeg har kjørt den strekningen (Oslo->Gardermoen eller Oslo->Hamar) mange ganger i forskjellig være og tror det kan være vanskelig å klare den "vanskelige dager".
Kalde vinterdager, ekstremt nedbør og slaps i veibanen er "vanskelige dager" i en elbil....

På den annen side skal du ikke lade mange timene på 16A eller 32A før turen blir bekymringsløs!
Jeg ville prøvd å finne en lademulighet på jobb, alternativt blir det en tvungen kaffepause på vei hjem en gang i blandt ;)

Thomas

Ja det stemmer, bor på Råholt, så det blir rett ut på motorveien i 100 km/t i ca 4 mil og deretter 60-80 sone inn til sentrum/Vika. Dersom jeg ikke har fått ladet på jobb så blir det vel kaffe langs veien ja. Ser hurtigladestasjonene er plassert ved de tre McDonalds'ene jeg kjører forbi, så det kan jo få uheldige konsekvenser i lengden :D
2018 Model X75
2013 Leaf

Helspent

Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 21:11
Sitat fra: emil på mandag 10. november 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Helspent på mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Jeg mener våre biler går lengre enn ovenstående eiers bil ,da han har gammel modell , vi har fjorårets modeller , og du ønsker å kjøpe ny bil. (som sikkert er enda litt bedre..)  Våre har gått 100 km uten lading , i 80 km/t med full varme , i minus 17 grader sist vinter.-  Så når jeg sier du garantert vil klare 60 km , så mener jeg det. Uten forbehold om hastighet eller noe. Men du bør lade etterpå , selvsagt.... 8) - og  - bilen bør være oppvarmet når du starter turen , det gir lengst rekkevidde.

Det høres bra ut. Ellers virker det som det er store forskjeller og mange variabler som avgjør rekkevidden, så det blir tydeligvis ganske individuelt. Jeg skal nok drøye maxrekkeviddeforsøkene litt til jeg blir kjent med det hele.

Det er også viktig at alt tilsynelatende virker knirkefritt, uten bekymringer etc, det er mange skeptikere rundt meg nå ;-)
2018 Model X75
2013 Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA