Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Poll! 21" på grusvei og telehiv

Startet av oled, onsdag 12. november 2014, klokken 18:31

« forrige - neste »

Muffinman

#15
Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 21:50
Muffin du kan da ikke mene med hånden på hjertet at 21 tommere med 35 profil dekk har samme komfort som 45 på 19. Sier jo seg selv at mer gummi vil gi bedre dempning og vesentlig mindre sjanse for skade på felg og biloppheng etc.
Merk at jeg overhodet ikke har kommentert sjanse for skade på ditt og datt.

Men jeg opplever ingen vesentlig forskjell på komfort mellom 21" sommer og 19" vinter på min bil. Forskjell på støy, absolutt.  Ellers har jeg kjørt noen loanere med diverse konfigurasjoner, og den største forskjellen i komfort opplevde jeg i en P85+ som var noe fastere oppsatt i forhold til S/P85 med luft. "Vanlig" MS med luft er for øvrig ganske stramt satt opp, spesielt om man sammenligner med f.eks. E-klasse luftfjæring som nesten svever over ujevnhetene. 19" med stålfjærer fant jeg direkte ubehagelig, men der var nok ikke hjulene årsaken.

Hva som er villedende får andre gjøre seg opp egne meninger om, men dette er ihverfall mine erfaringer etter 50.000km i løpet av et års tid i Model S.

oled

Ser man får nankan i 21" for 1700kr. Noen erfaringer med dette dekket?

Muffinman

Det er oppgitt til lavere støy enn Continental og marginalt høyere enn PS2. Ikke prøvd dette, men hadde et Nankang-dekk på forrige bil i 225/45-17. Det var overraskende greit, og bilen ble vesentlig stillere inni enn med Continental-dekkene som fulgte med originalt. Dette til tross for at Nankang`ene fikk trekk for støy i en norsk test.

Magefølelsen sier at dette kan være OK - hvem blir førstemann å teste? Ikke meg, trenger neppe nye 21" før våren 2016.

jazzwheel

Det er flere som har sagt det samme som Muffinman så dette må testes! Jeg har kjørt med og uten luft tidligere, men det begynner å bli på tide igjen.

Skal melde tilbake på fredag. Da skal hgs og jeg byttelåne bil og kjøre samme tur, begge med 19" R2. Forskjellen er P og luft. Vi får prøve å lade cirka likt først og ha cirka samme dekktrykk. Kanskje vi heller ikke er enige om hva som er best :)

I mellomtiden skal jeg teste Oslo-Lillehammer-Oslo med 19" og R2. Regner med at E6 langs mjøsa er som grusvei å regne...

Også håper jeg SC på Lillehammer lader litt raskere med 19" enn med 20"...

Muffinman

#19
Persepsjon, preferanser og placebo kan nok være faktorer her. Uansett tror jeg nok ikke R2 er det beste dekket å fiske etter gode egenskaper på om du skjønner hvor jeg vil. Ideelt burde man testet på sommerdekk.

Kan vel legge til at jeg har kjørt bil med stålfjærer flere ganger på korte turer uten å merke noe negativt, men først på langtur kom forskjellene tydelig frem.

oled

Men kan noen gi meg et godt svar? Hvis jeg kjøper meg et sett med 21" felger og senere angrer. Eller er så uheldig å skade en felg eller to, er det ikke lett å få god pris for felgene både som helt sett strøkne felger eller en og en? Det er vel alltid noen som er uheldig å ødelegge en felg eller to...

Muffinman

Har kjørt 22000km på mine 21" i sommer uten skade, men en bekjent kantkjørte to felger første dagen etter at de ble montert på bilen. Man MÅ ta hensyn med disse felgene, blir det berøring er skaden et faktum. Tullet meg nedi Leutenhaven P-hus i Trondheim i høst, og trodde jammen ikke jeg skulle komme meg ut igjen. Guttungen hang ut sidevinduet og rapporterte centimetrene til kantene og vi kom oss ut til slutt.

Skader = lavere salgspris naturligvis. Men felger kan repareres til overkommelig pris.

oled

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 23:16
Har kjørt 22000km på mine 21" i sommer uten skade, men en bekjent kantkjørte to felger første dagen etter at de ble montert på bilen. Man MÅ ta hensyn med disse felgene, blir det berøring er skaden et faktum. Tullet meg nedi Leutenhaven P-hus i Trondheim i høst, og trodde jammen ikke jeg skulle komme meg ut igjen. Guttungen hang ut sidevinduet og rapporterte centimetrene til kantene og vi kom oss ut til slutt.

Skader = lavere salgspris naturligvis. Men felger kan repareres til overkommelig pris.

Kan jeg spørre hva slags veier du har kjørt på med bilen? Jeg har kjørt en del i trondheim og det er ulik standard på veiene. Har du kjørt på skikkelig telehiv, med slaghull og grusvei?

erot

Mitt forslag til det beste kompromiss på alle parametre:
Foran 8,5x20" ET30 med 245/40-20
Bak 10x20" ET40 med 285/35-20

Dette vil se veldig bra ut og sitte godt i hjulbuene, gir deg godt akselerasjonsgrep, bra sidegrep, god balanse i bilen, ok på støy, bra komfort, akseptabel kostnad og slitasje og ser bra ut. Kommer også veldig an på dekktype selvsagt, og kontrollert hjulstilling er en nobrainer uansett.

sn0le

Ulempen med forskjellige dekk foran og bak er at man ikke kan rotere de for å fordele slitasjen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jazzwheel

Ganske enig med erot, mine er slik (Zito CRS):

Foran 8,5x20" ET35 med 245/40-20
Bak 9,5x20" ET40 med 275/35-20

Muffinman

Sitat fra: oled på onsdag 12. november 2014, klokken 23:26
Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 23:16
Har kjørt 22000km på mine 21" i sommer uten skade, men en bekjent kantkjørte to felger første dagen etter at de ble montert på bilen. Man MÅ ta hensyn med disse felgene, blir det berøring er skaden et faktum. Tullet meg nedi Leutenhaven P-hus i Trondheim i høst, og trodde jammen ikke jeg skulle komme meg ut igjen. Guttungen hang ut sidevinduet og rapporterte centimetrene til kantene og vi kom oss ut til slutt.

Skader = lavere salgspris naturligvis. Men felger kan repareres til overkommelig pris.

Kan jeg spørre hva slags veier du har kjørt på med bilen? Jeg har kjørt en del i trondheim og det er ulik standard på veiene. Har du kjørt på skikkelig telehiv, med slaghull og grusvei?
Alle slags veier egentlig. Ikke smelt over skikkelige pottehull med skarp asfaltkant, men de tåler godt dårlig vei og god fart så lenge man ikke kommer borti noe med felgkanten.  Tar jo naturligvis hensyn om det er dype hull og kjører ikke nedi om det kan unngås, men kjører normalt ellers.  I Trondheim regner jeg veistandarden for god ;)

oled

Skrekken er å komme i mørke med regn på ukjente veier slik jeg er noen ganger i løpet av året. Hvis det er vått i veien så ser gjerne de dypeste hullene bare ut som en vanlig dam også pang. Da står vi der da... Har opplevd det noen ganger i løpet av en lang tur et par ganger og har heldigvis gått bra. Kjørte riktig nok ikke på lavprofil.

Har lagt ut en poll nå. Folk må gjerne svare :)

lurium

Kjører du i 60 og treffer slike hull så vil en 21 tommer felg tåle mindre enn fks 19.
Fysikkens lover kan man ikke oppheve oled.

Foreslår du ringer rundt til dekkbutikker og får litt input, gjerne i området du bor som vet hvordan veiene er.

frskby

Synes ikke komforten er vesentlig dårligere med 21". Det jeg merker mest er støyen. Den er merkbart høyere, men synes det oppveier for hvor fin bilen er med disse...  :P
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA