Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av adahl, onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

« forrige - neste »

Haldenser

Tilbake til topic: Jeg kjørte med min Model S til Askim fra Sarpsborg her på søndagen, typisk vinterforhold for Indre Østfold, is med litt snøfjon på veien som senere ble til slaps. Bilen satt som et skudd i alle svinger med Sottozero dekk, gikk værre for andre: http://www.sa.no/Skled_av_veien___havnet_i_fjellvegg-5-46-16450.html
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Dennis

Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:55
Dette blir for dumt gutter... Skap heller en egen tråd eller Google litt.

Nå ser det også ut som BMW tar til fornuft og vurderer 4wd på sin M5 modell
http://www.autoblog.com/2015/01/14/next-bmw-m5-all-wheel-drive/

Mercedes har jo i hovedsak også tatt det steget for sine AMG modeller.
Framtiden er helt klart biler med intelligente 4wd systemer som tilpasser seg kjøreforhold og gir det beste uansett forhold.

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

turbolurbo

The real M5 er allerede drept med turbomotor, og kunstig motorlyd i høyttalerene.
2019 TM3P

hma

[Moderator kommentar]
Vi setter en strek for diskusjonen om hvilke biler som har kjørt raskest rundt Nürenbergring. Interessante detaljer forøvriger (så lenge man beholder roen og forblir saklig), men trådstarter lurer kort og godt på om noen har opplevd problemer med framkommeligheten på RWD. Og om dette kan være så problematisk at ikke kommer utenom AWD (dual motor).

Hilsen
Håkon Markussen
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

D.O

4x4 trenger du ikke hvis du ikke har vært nødt til å ha det på dine forrige biler. Tar seg godt frem og etter min mening er bakhjulstrekk morsomere enn 4x4. Har selv bestillt p85d men om jeg beholder den eller p85 er uvisst.

Kjører med Hakka8 og trives med det.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

LA-Thing

På grunn av kaoset som oppstod ikveld kjørte jeg Spikkestad-Asker-Drammen for å komme meg hjem. Var litt engstelig for oppoverbakkene, men det var ikke noe problem. Merket dog i nedoverbakkene at 2 tonn med piggfritt (Yokohama IG50) på hardpakket snø i styrtregn krever lav hastighet og fremsynt kjøring. I et par svinger kunne jeg ønsket meg dregg og fendere, men det gikk bra. Regen på standard, i hastigheter på 20-40 km/t blir det ikke mye futt i dynamoen likevel.
Drammen, Tesla Model S #2510

overlay

Hvordan blir det når regen slår inn på alle 4? Nå har man i det minste "grep"  på forhjulene

jazzwheel

Jeg kom meg faktisk ikke fremover når jeg skulle opp en liten bakke ut fra et lyskryss, midt i Oslo sentrum tidligere idag. Men.. det var blank is så det var egentlig ingen bombe (med R2). Bilen stod å spant på 1 hjul og sklei sidelengs. Endte med å rygge et par meter tilbake og mot midten av veien så gikk det fint.

Jeg mistenker at Tesla ikke har tenkt veldig grundig på dette med regen på is. Jeg syns det er skummelt nok med regen på bakhjul, egentlig veldig glad jeg slipper å oppleve dette på fremhjula.

Jeg ser også at det skrives i dekk og felg tråden at man ikke trenger R2, men kan kjøre med sottozero fordi man har 4x4 - du får jo ikke kortere bremselengde eller grep i svinger med 4x4 og 100kg mer så det burde være større grunn til å ha gode dekk...

MyMuffin

Skuffelse for min del var noe til stedet da jeg så at 4x4 ble tilgjengelig for snaue 30k mer i oktober. Grunnen til dette var at jeg allerede hadde bil (60kwh) i bestilling og at jeg i utgangspunktet ønsket 4x4, da dette er noe jeg har hatt på flere av mine tidligere biler.
Jeg bor litt oppi høyden og har noen ganske bratte bakker hjem.

Selvfølgelig "hjalp" det litt det tesla fjernet muligheten for 4x4 på 60 utgaven, noe som gjorde at prisen for 4x4 ble uansett langt utenfor mitt budsjett.

Nå har jeg hatt bilen i ganske nøyaktig 2 måneder, og den har oppført seg helt eksemplarisk på vinterføre.
Jeg har fått føle alt fra skikkelig snø til ordentlig slaps og is.
kjører med piggfritt michelin X-ice3 og angrer ikke ett sekund!

Den trekker seg opp overalt, det skal nevnes at i oppover bakke så går jo utrolig mye vekt rett på bakhjulene, som således gir oss en mulig fordel over forhjulsdrevne biler der vekten over forhjulene minskes jo brattere bakke man kjører i.

Jeg er kjempe fornøyd! :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

PeGe

Prøver meg på et spørsmål i denne tråden som går litt på siden. Er det noen som har kjørt opp til Gaiastova på Hafjell med TMS og vet hvordan terrenget er opp dit? Bør det gå greit med piggfritt nå til helgen? Vurderer kjetting som sikkerhetsnett, men håper det ikke er nødvendig.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Dennis

#131
Sitat fra: overlay på fredag 16. januar 2015, klokken 00:41
Hvordan blir det når regen slår inn på alle 4? Nå har man i det minste "grep"  på forhjulene

Beste er å ha mest mulig brems (regen) på hjulene foran. Da vil bilen bare skli rett fram istedet for at bakenden begynner å komme ut.
Man får også fordel bremsefriksjon over 4 hjul så skal mer til før man faktisk mister grepet.

Blir som å hugge inn bremsene så går meste parten av bremsekraften på hjula foran.

RuneW

Sitat fra: jazzwheel på fredag 16. januar 2015, klokken 02:56
Jeg kom meg faktisk ikke fremover når jeg skulle opp en liten bakke ut fra et lyskryss, midt i Oslo sentrum tidligere idag. Men.. det var blank is så det var egentlig ingen bombe (med R2). Bilen stod å spant på 1 hjul og sklei sidelengs. Endte med å rygge et par meter tilbake og mot midten av veien så gikk det fint.

Jeg mistenker at Tesla ikke har tenkt veldig grundig på dette med regen på is. Jeg syns det er skummelt nok med regen på bakhjul, egentlig veldig glad jeg slipper å oppleve dette på fremhjula.

Hvorfor skulle ikke Tesla ha tenkt på regen ved is? Det har i alle fall ikke noe med at du spinner når du kjører igang å gjøre.

Ved glatt føre er selvsagt regen på forhjulene er bedre enn på bakhjulene, på nøyaktig samme måte som det er en fordel med bakhjulsdrift ved akselerasjon (i alle fall om det er ca 50/50 vektfordeling).

Og ikke vær engstelig - Leaf har regenerering BARE på forhjulene og det fungerer helt suverent  ;)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jazzwheel

Poenget mitt var at det hadde vært fint om det gikk an å skru av regen fullstendig, noe som ikke går idag annet ved å balansere pedalen.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 10. februar 2015, klokken 16:38
Poenget mitt var at det hadde vært fint om det gikk an å skru av regen fullstendig, noe som ikke går idag annet ved å balansere pedalen.
Noe som blir vanskelig hvis man samtidig må bremse. Sett heller spaken i  "N" ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA