Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av adahl, onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:15
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:03
Hvis du skal se hva som er raskest på Nürburgring og utelukkende se på drivverk, så er det ikke 4x4.. :) Pærer og epler osv.

Joda det er sant ;) Men da snakker man små banebiler (Radical SR8), som strengt talt ikke kan kalles en ordentlig bil selv om de går under "produksjons biler"

3 og 4 plass på beste tid av produksjons biler er Porsche 918 (4wd) og Nissan GT-R (4wd) kun slått av de 2 stk nevnte radical biler, så pærer og epler ja :P
Hele 30 sek senere enn Nissan kommer første og raskeste BMW M3 luskende inn på.

Jeg skal love deg at det ikke er 4x4 som gjør at GT-R (Nismo, viktig) og 918 er så langt opp på lista på Nürburgring. Det er nesten bare tilfeldig, disse hadde vært raske med rwd også. Kan tenke meg kun noen få svinger hvor 4x4 hjelper ut av sving på ringen, resten går det for fort.

Se på resten av lista. M3 kan du ikke dra opp her, den mangler mange hundre hk for å kunne hevde seg.

Misforstå meg rett, jeg elsker nesten alle mulighetene som finnes med 4x4 med stramme sperrer og mye effekt, men det er ikke her man får raske tider på bane. Ei heller med Tesla, uansett P, D, + eller hva nå alt er.  :P

Spent på å se hvordan dette "digitale" 4x4 systemet vil virke med litt sving og løst underlag. Hvis det er som mye annet på bilen (fra Mercedes) så er det bare å legge seg ned og grine.

Dennis

#106
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:15
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:03
Hvis du skal se hva som er raskest på Nürburgring og utelukkende se på drivverk, så er det ikke 4x4.. :) Pærer og epler osv.

Joda det er sant ;) Men da snakker man små banebiler (Radical SR8), som strengt talt ikke kan kalles en ordentlig bil selv om de går under "produksjons biler"

3 og 4 plass på beste tid av produksjons biler er Porsche 918 (4wd) og Nissan GT-R (4wd) kun slått av de 2 stk nevnte radical biler, så pærer og epler ja :P
Hele 30 sek senere enn Nissan kommer første og raskeste BMW M3 luskende inn på.

Jeg skal love deg at det ikke er 4x4 som gjør at GT-R (Nismo, viktig) og 918 er så langt opp på lista på Nürburgring. Det er nesten bare tilfeldig, disse hadde vært raske med rwd også. Kan tenke meg kun noen få svinger hvor 4x4 hjelper ut av sving på ringen, resten går det for fort.

Se på resten av lista. M3 kan du ikke dra opp her, den mangler mange hundre hk for å kunne hevde seg.

Misforstå meg rett, jeg elsker nesten alle mulighetene som finnes med 4x4 med stramme sperrer og mye effekt, men det er ikke her man får raske tider på bane. Ei heller med Tesla, uansett P, D, + eller hva nå alt er.  :P

Spent på å se hvordan dette "digitale" 4x4 systemet vil virke med litt sving og løst underlag. Hvis det er som mye annet på bilen (fra Mercedes) så er det bare å legge seg ned og grine.

Var mer for å bevise at 4wd ikke er et handicap som ble nevnt tidligere ;) De hadde vært raske rundt banen med rwd også ja, men hadde fått betydelig dårligere akselerasjon fra stillestående, så hvorfor lage bilen uten da? Lamborghini har sakt at de ser kun på 4wd som det beste for sine biler.

Tipper framtiden til Tesla også blir 4wd på alle bilene. Med kanskje en valgfri opsjon uten hvis man skal ha det billig.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PerAsperaAdAstra

Om du har valget, så bør du velge AWD.

Det vil vel neppe selges mer enn 1 % Model S uten AWD mer om vi holder 60kWh-utgaven utenfor statistikken.

Vi bor i Norge. Hele landet har ordentlig vinter, mer enn de fleste plasser i verden. Har du først kjørt en vinter med skikkelig firehjulstrekk vet du hva det innebærer, forskjellen er enorm.

Øyvind.h

#109
Sitat fra: PerAsperaAdAstra på tirsdag 13. januar 2015, klokken 15:14
Om du har valget, så bør du velge AWD.

Det vil vel neppe selges mer enn 1 % Model S uten AWD mer om vi holder 60kWh-utgaven utenfor statistikken.

Vi bor i Norge. Hele landet har ordentlig vinter, mer enn de fleste plasser i verden. Har du først kjørt en vinter med skikkelig firehjulstrekk vet du hva det innebærer, forskjellen er enorm.
BMW har kjørt kampanjepris på 4wd til 9.900,-. Det medførte at ca 90% valgte 4wd (BMW 5-serie)

Til 34.000,- tror jeg derimot ikke vi snakker 99% 4wd....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RonnyØ

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:57
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:15
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:03
Hvis du skal se hva som er raskest på Nürburgring og utelukkende se på drivverk, så er det ikke 4x4.. :) Pærer og epler osv.

Joda det er sant ;) Men da snakker man små banebiler (Radical SR8), som strengt talt ikke kan kalles en ordentlig bil selv om de går under "produksjons biler"

3 og 4 plass på beste tid av produksjons biler er Porsche 918 (4wd) og Nissan GT-R (4wd) kun slått av de 2 stk nevnte radical biler, så pærer og epler ja :P
Hele 30 sek senere enn Nissan kommer første og raskeste BMW M3 luskende inn på.

Jeg skal love deg at det ikke er 4x4 som gjør at GT-R (Nismo, viktig) og 918 er så langt opp på lista på Nürburgring. Det er nesten bare tilfeldig, disse hadde vært raske med rwd også. Kan tenke meg kun noen få svinger hvor 4x4 hjelper ut av sving på ringen, resten går det for fort.

Se på resten av lista. M3 kan du ikke dra opp her, den mangler mange hundre hk for å kunne hevde seg.

Misforstå meg rett, jeg elsker nesten alle mulighetene som finnes med 4x4 med stramme sperrer og mye effekt, men det er ikke her man får raske tider på bane. Ei heller med Tesla, uansett P, D, + eller hva nå alt er.  :P

Spent på å se hvordan dette "digitale" 4x4 systemet vil virke med litt sving og løst underlag. Hvis det er som mye annet på bilen (fra Mercedes) så er det bare å legge seg ned og grine.

Var mer for å bevise at 4wd ikke er et handicap som ble nevnt tidligere ;) De hadde vært raske rundt banen med rwd også ja, men hadde fått betydelig dårligere akselerasjon fra stillestående, så hvorfor lage bilen uten da? Lamborghini har sakt at de ser kun på 4wd som det beste for sine biler.

Tipper framtiden til Tesla også blir 4wd på alle bilene. Med kanskje en valgfri opsjon uten hvis man skal ha det billig.

Det var du som blandet 4x4 og Nürburgring.. Der har akselrasjon fra stillestående lite å bety. Fra 100 og opperover derimot. Verden er ikke så svart og hvit, det er nyanser av grått innimellom. ;)


RonnyØ

Hadde jeg bestilt i dag, så hadde jeg nok tatt en 85D.. som jeg hadde solgt, og kjøpt en P85D, som jeg hadde solgt og kjøpt noe annet osv osv :D

Krishell

Sier seg selv at rwd biler har best kjøreegenskaper. Tilbake til skolebenken til de som tror noe annet.

Tesla P85D

Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:01
Sier seg selv at rwd biler har best kjøreegenskaper. Tilbake til skolebenken til de som tror noe annet.

Enten så er du født i går å tørka i micro'n eller så var den ment for å provosere fram mere diskusjon.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Dennis

Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:01
Sier seg selv at rwd biler har best kjøreegenskaper. Tilbake til skolebenken til de som tror noe annet.

Driver du bare å skriver på tull nå? :P
Porsche, Lamborghini bla. Lager i hovedsak biler med 4wd. Har de ikke peiling på kjøreegenskaper? De to raskeste av type vanlig bil på bane er 4wd. Så hvordan kjøreegenskaper mener du? Børning og sladde egenskaper rundt den lokale råneplassen?

Tuxedo

All logikk tilsier jo at med intelligent fordeling av krefter mellom for- og bakaksel, så vil 4wd ha de beste kjøreegenskapene.

Krishell

Dette blir for dumt gutter... Skap heller en egen tråd eller Google litt.

Tesla P85D

Google... Har du kjørt 4wd? 2wd og 4wd kan faktisk ikke sammenlignes. 4wd har langt bedre egenskaper enn 2wd.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Tuxedo

Sitat fra: Neon på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:31
2wd og 4wd kan faktisk ikke sammenlignes.
Er det ikke akkurat det vi holder på med i denne tråden da...sammenligner?  ;)

amund

Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:55
Sier seg selv at rwd biler har best kjøreegenskaper. Tilbake til skolebenken til de som tror noe annet.

Dette blir for dumt gutter... Skap heller en egen tråd eller Google litt.

Det er nok du som må google litt og lage deg en tråd.

Hvis du med 'kjøreegenskaper' mener å komme seg opp eller fram der det er dårlig grep tar du feil.
Hvis du med 'kjøreegenskaper' mener å komme seg fort rundt en svingete bane tar du feil.
Hvis du med 'kjøreegenskaper' mener å komme seg fort opp i fart fra stillestående tar du feil.
Hvis du med 'kjøreegenskaper' mener best mulig balanse, stabilitet og lettkjørt tar du feil.
Hvis du med 'kjøreegenskaper' mener bra til drifting og sladding, så har du helt rett! Men det er det motsatte av 'kjøreegenskaper' i de flestes bok...
Hvis du mener at en rwd med lite hester er raskere rundt en bane med godt grep enn en 4wd med samme motorkraft pga høyere vekt og mer tap i drivverk tar du sannsynligvis også feil, for da blir begge slått av en forhjulstrekker... pga vektfordeling, innspart vekt og innspart tap i drivverk. OK denne siste innrømmer jeg at er tynn og kan slå alle veier avhengig av hvilken bil, hvilken bane, dekk, motorkrefter, motor bak/foran/midten osv.

Jeg lurer også litt på hva du mener med 'skolebenken'... på den benken jeg satt på lærte vi om newtons lover og friksjonskoeffisient. Da ser man at 4 hjul som trekker er bedre enn 2 som trekker og 2 som stritter i mot, uansett hvor man vil.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA