Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av adahl, onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

« forrige - neste »

Tuxedo

Og hadde han på TC?  Så nesten ikke slik ut, men det kan ha vært bremsedifferensialen som gjorde utslaget.  Uansett ville nyrensede Hakka R2 sannsynligvis tatt den bakken greit (hint: Turtle dekkvask på boks).

amund

Sitat fra: ferrek på mandag 12. januar 2015, klokken 22:20
Sitat fra: amund på mandag 12. januar 2015, klokken 21:27
For de som lurer på om Tesla 2wd er like bra som andre 4wd, som Tesla selv sier, så har jeg gjort en test  :)

https://www.youtube.com/watch?v=4dFDm2Cev2Q

Si meg en ting, hva slags vinterdekk kjører egentlig du med? Og hvor mye mønsterdybde er det på de?

Dette er ca 3 mnd gamle Hakkapellitta R

Traction control er på

En luring på Youtube sa at jeg måtte skru av traction control for å komme opp. Den andre videoen på kanalen min, 'Tesla and Golf playing in snow' så ser du på slutten hvordan det går uten TC - det ryker av de nye fine dekka mine!

Jeg utfordrer alle som vil til å komme og vise meg hvordan Hakka 7, hakka 8, rensemiddel, TC på, TC av, bedre sjåfør osv klarer den bakken... fram til noen får levert en D-modell så glem det  ;)

Selvsagt kommer man opp med fart, men det var ikke poenget, poenget var å ta i gang midt i bakken for å vise forskjellen på 4x4 og 2x4. Det er det mange rare meninger om, men Newton har skrevet en del lover som ikke kan brytes  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dennis

Når første store snøfallet kommer brukte jeg alltid å kjøre Subaruen i bakkene rundt om her å se på alle med 2wd som sto på kryss og tvers. Var grei underholding det :P
Kunne stoppe ved siden av og ta igang igjen i bakken uten hjulspinn, kunne til og med dra ut biler fra grøfta i oppoverbakke uten problem ;)

ELTesla


cairnz

Sitat fra: amund på tirsdag 13. januar 2015, klokken 08:41
Sitat fra: ferrek på mandag 12. januar 2015, klokken 22:20
Sitat fra: amund på mandag 12. januar 2015, klokken 21:27
For de som lurer på om Tesla 2wd er like bra som andre 4wd, som Tesla selv sier, så har jeg gjort en test  :)

https://www.youtube.com/watch?v=4dFDm2Cev2Q

Si meg en ting, hva slags vinterdekk kjører egentlig du med? Og hvor mye mønsterdybde er det på de?

Dette er ca 3 mnd gamle Hakkapellitta R

Traction control er på

En luring på Youtube sa at jeg måtte skru av traction control for å komme opp. Den andre videoen på kanalen min, 'Tesla and Golf playing in snow' så ser du på slutten hvordan det går uten TC - det ryker av de nye fine dekka mine!

Jeg utfordrer alle som vil til å komme og vise meg hvordan Hakka 7, hakka 8, rensemiddel, TC på, TC av, bedre sjåfør osv klarer den bakken... fram til noen får levert en D-modell så glem det  ;)

Selvsagt kommer man opp med fart, men det var ikke poenget, poenget var å ta i gang midt i bakken for å vise forskjellen på 4x4 og 2x4. Det er det mange rare meninger om, men Newton har skrevet en del lover som ikke kan brytes  :)

Hvor bratt er den bakken egentlig? På videoen ser den jo ikke bratt ut. Jeg testet i fjor med 500km gamle R2-dekk og gjorde noen bakkestarter (i våtere og dypere snø enn det der) og det var ikke sammenlignbart.

Hvor mange mm igjen har du på de R-dekkene?
Elbilist

Krishell

Vil ikke komme opp med annet enn ispigg. Har 4X4 og på gårdsveien kan jeg ikke dra igang med 4x4 på glatte dager. Spinner på alle 4.  Med rwd har du fordelen at du kan ha høyere fart igjennom svingen enn med 4x4.. men må du stoppe så er saken en annen :)

Dennis

#96
Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 10:01
Vil ikke komme opp med annet enn ispigg. Har 4X4 og på gårdsveien kan jeg ikke dra igang med 4x4 på glatte dager. Spinner på alle 4.  Med rwd har du fordelen at du kan ha høyere fart igjennom svingen enn med 4x4.. men må du stoppe så er saken en annen :)

Høyere fart gjennom svinger med rwd? ;D
4wd er jo så klart også overlegent igjennom sving. Har kjørt mye på isbane og de som kjører der med rwd kjører så sakte at det er jo flaut sammenlignet med oss som kjører 4wd.
Får foreslå rwd til rally gutta så de får kjørt raskere :P

Øyvind.h

#97
Sitat fra: cairnz på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:56
Hvor bratt er den bakken egentlig? På videoen ser den jo ikke bratt ut. Jeg testet i fjor med 500km gamle R2-dekk og gjorde noen bakkestarter (i våtere og dypere snø enn det der) og det var ikke sammenlignbart.
Det ser ut til å være snø med is under. Dvs. med en gang du bryter snøen så spinner du i praksis på is, og da spørs det om selv piggdekk hjelper i en bratt (dog kort) bakke.

Sitat fra: amund på tirsdag 13. januar 2015, klokken 08:41
poenget var å ta i gang midt i bakken for å vise forskjellen på 4x4 og 2x4.

Men samtidig blir dette en avsporing. Som du selv skriver under videoen "Tesla claims you don't need 4wd when you have a 2wd Model S.".
Er det et viktig behov for deg å kunne ta igang i den bakken? I så fall er 4wd løsningen.
Jeg er på andre vinter med 2wd, og fremkommeligheten er meget god. 4wd er bedre, men jeg vil på ingen måte påstå at jeg trenger 4wd. Huset mitt ligger i bunnen av en kort og middels bratt bakke. Ikke en eneste gang har jeg stått fast i løpet av halvannet år. Kjører med Nokia R2.
Selv et par hundre meter oppoverbakke med mye speilblank holke ved Tvedestrand gikk fint første nyttårsdag. Hadde jeg måttet stoppe hadde selv 4wd vært ubrukelig....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Krishell

På dårlig underlag hjelper det selvfølgelig med driv på alle hjul.... Men hvis du tror noe som drar foran styrer bedre enn noe som bare drar bak. Bør du skaffe deg litt bedre kunnskaper på den delen ;) Google understyring..  selv ikke en nyere Nissan gt bil klarer å motvirke understyring når det går litt krefter til framhjulene..
BMW og Mercedes hadde spart MYE penger hvis det var som du sier ;). All kraft/friksjon som går til å drive, får du ikke brukt til å styre.. 

Øyvind.h

#99
Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:47
På dårlig underlag hjelper det selvfølgelig med driv på alle hjul.... Men hvis du tror noe som drar foran styrer bedre enn noe som bare drar bak. Bør du skaffe deg litt bedre kunnskaper på den delen ;) Google understyring..  selv ikke en nyere Nissan gt bil klarer å motvirke understyring når det går litt krefter til framhjulene..
BMW og Mercedes hadde spart MYE penger hvis det var som du sier ;). All kraft/friksjon som går til å drive, får du ikke brukt til å styre..
Jeg tror nok du bør ta en titt på hva som faktisk er maks hastighet gjennom svinger på dårlig føre for rwd og fwd :) For her var det snakk om hva som ga høyest hastighet gjennom svinger, underforstått på dårlig føre.

Når bilen mister grepet kan du med 4wd gi flatt jern og få maks skyv i riktig retning. Med rwd har du ikke like bra skyv i riktig retning, og forhjulene har en langt vanskeligere oppgave med å justere hvor bredt du ligger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

#100
Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:47
På dårlig underlag hjelper det selvfølgelig med driv på alle hjul.... Men hvis du tror noe som drar foran styrer bedre enn noe som bare drar bak. Bør du skaffe deg litt bedre kunnskaper på den delen ;) Google understyring..  selv ikke en nyere Nissan gt bil klarer å motvirke understyring når det går litt krefter til framhjulene..
BMW og Mercedes hadde spart MYE penger hvis det var som du sier ;). All kraft/friksjon som går til å drive, får du ikke brukt til å styre..

Likevel så knuser Nissan GT-R både BMW M3, Mercedes AMG osv. med rwd på rundetider på mange baner som feks Nurburgring ;)
Moderne 4wd systemer som er i feks GTR har siden slutten av 90 tallet blitt veldig avanserte. 4wd systemene klarer helt fint å styre slik at man klarer å hindre at framdrift tar bort friksjon som må brukes til grep. Samme for Subaru sti og Mitsubishi som bruker g sensorer som hjelper 4wd systemet med å bestemme hvordan driften skal fordeles. På Subaru sti kan man også overstyre manuelt og velge opptil 65% bak og 35% foran, auto eller 50/50 lock.

Eneste ulempene 4wd har over rwd er litt ekstra vekt, og mer effekt tap i drivverk.

Tesla har mulighet for veldig avansert styring av 4wd systemet og de kan også forbedre det med software oppdateringer.  Også en fordel med at man slipper senterdiff og ekstra effekt tap  :)
Tester og brukererfaringer av P85D viser jo også at den har forbedret seg kraftig på kjøring i svinger sammenlignet med P85+.

RonnyØ

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:01
Sitat fra: Krishell på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:47
På dårlig underlag hjelper det selvfølgelig med driv på alle hjul.... Men hvis du tror noe som drar foran styrer bedre enn noe som bare drar bak. Bør du skaffe deg litt bedre kunnskaper på den delen ;) Google understyring..  selv ikke en nyere Nissan gt bil klarer å motvirke understyring når det går litt krefter til framhjulene..
BMW og Mercedes hadde spart MYE penger hvis det var som du sier ;). All kraft/friksjon som går til å drive, får du ikke brukt til å styre..

Likevel så knuser Nissan GT-R både BMW M3, Mercedes AMG osv. med rwd på rundetider på mange baner som feks Nurburgring ;)
Moderne 4wd systemer som er i feks GTR har siden slutten av 90 tallet blitt veldig avanserte. 4wd systemene klarer helt fint å styre slik at man klarer å hindre at framdrift tar bort friksjon som må brukes til grep. Samme for Subaru sti og Mitsubishi som bruker g sensorer som hjelper 4wd systemet med å bestemme hvordan driften skal fordeles. På Subaru sti kan man også overstyre manuelt og velge opptil 65% bak og 35% foran, auto eller 50/50 lock.

Eneste ulempene 4wd har over rwd er litt ekstra vekt, og mer effekt tap i drivverk.

Tesla har mulighet for veldig avansert styring av 4wd systemet og de kan også forbedre det med software oppdateringer.  Også en fordel med at man slipper senterdiff og ekstra effekt tap  :)
Tester og brukererfaringer av P85D viser jo også at den har forbedret seg kraftig på kjøring i svinger sammenlignet med P85+.

Hvis du skal se hva som er raskest på Nürburgring og utelukkende se på drivverk, så er det ikke 4x4.. :) Pærer og epler osv.

Dennis

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:03
Hvis du skal se hva som er raskest på Nürburgring og utelukkende se på drivverk, så er det ikke 4x4.. :) Pærer og epler osv.

Joda det er sant ;) Men da snakker man små banebiler (Radical SR8), som strengt talt ikke kan kalles en ordentlig bil selv om de går under "produksjons biler"

3 og 4 plass på beste tid av produksjons biler er Porsche 918 (4wd) og Nissan GT-R (4wd) kun slått av de 2 stk nevnte radical biler, så pærer og epler ja :P
Hele 30 sek senere enn Nissan kommer første og raskeste BMW M3 luskende inn på.

amund

Jeg har drevet mye med 4x4, mest eldre Jeep, Landcruiser osv. På 'de gamle' kan man velge manuelt mellom bakhjulstrekk og 4x4, og da merker man veldig godt forskjellen. Min erfaring uansett underlag er at 4x4 er MER enn dobbelt så bra til å ta seg fram enn 2x4. Poenget mange glemmer er at hjula som ikke hjelper til, de hindrer. Både rullemotstand og vinkelen på bakken, men i tillegg 'synker' hjulet litt nedi, hvis det er snø, grus, sand, gjørme osv

Det er heller ikke is under, det er grus med tæle. Se på slutten av denne... det ryker godt! Og til dere som spør om mønsterdybde... hjula er 2 måneder gamle. Og jeg fikk nok litt mindre mønsterdybde etter den burnouten, jeg hadde ikke gjort det sjøl, men det var kompisen min som kjørte...

https://www.youtube.com/watch?v=qoFeHJNSlgM&list=UUWQDH969wMSzABWznXgeTjQ

Om man trenger 4x4 eller ikke er opp til hver enkelt, jeg svarer bare på Tesla som sier at 2wd er like bra som 4wd. Man kan jo også lure på hvorfor de ikke har fjerna den filmen nå som de har lagd 4x4, hvem vil kjøpe den når det er bortkasta penger i følge dem selv  ;D
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dennis

#104
Er sant som du sier ja med dekka foran :) Tror mange har erfaring med 4wd fra "leke" terreng biler som rav4, cr-v osv som ikke har ordentlig 4wd, men som har dårlige systemer som nesten ikke klarer å sende kraft bak.

Video som viser dette veldig godt: https://www.youtube.com/watch?v=0_MXK2nzt2Y


En bil jeg jeg synes er veldig morsom er en kompis sin hilux som er bygd om av artic trucks. Når man er ute i skog og snø å kjører så merker man fort at man setter seg veldig fort fast hvis man setter den i bare rwd, selv med dekka som er på den. Setter man den i 4wd så bare drar det seg fram nesten over alt. Setter man seg fast da, så har den 2 ekstra brytere som aktiverer en luftkompressor som låser diffene 100% (ARB) og man kommer seg opp og rundt overalt 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA