Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøre Nittedal - Mandal t/r med I-MIEV

Startet av goggo, mandag 26. mai 2014, klokken 14:41

« forrige - neste »

goggo

Jeg er blodfersk og optimistisk I-MIEV eier, og vurderer å ta en elektrisk  langweekend på Sørlandet i helga. Har bestilt RFID og klippekort fra Grønn Kontakt, samt RFID og faktura-avtale fra Fortum.

Vil dette fungere, og er det noen som har kommentarer/input?

Tur fra Nittedal til Mandal:

Kjøre Nittedal til Vestby (55km)   1 time

Hurtiglade Vestby         0,5 time
Fortum, McDonald sydgående
RFID/Abb  2.50 pr minutt

Kjøre Vestby til Moss (20 km)   0,5 time

Ferge Moss Horten          1 time

Kjøre Horten til Tønsberg (20km)   0,5 time

Hurtiglade Tønsberg         0,5 time
Gravdahls Auto, Semslinna 19
VISA kort, 43 kr pr 15 min.

Kjøre Tønsberg til Brevik (66km)   1 time

Saktelading Strømtangvegen, Brevik   4 timer

Kjøre Brevik til Brokelandheia (56km)   1 time
   
Saktelading Brokelandsheia              4 timer
Det er 16A Ladere på Cinderella,
Statoil og Eurospar

Kjøre Brokelandsheia til Stoa (52 km)   1 time

Hurtiglade Stoa                    1 time
Grønn Kontakt                  
Frolandsveien ?? (ved Byggmakker)
Klippekort - 50 kr

Kjøre Stoa til Kristiansand (63 km)   1 time

Hurtiglade Kristiansand         0,5 time
- ALT 1: Fortum    
Sørlandsparken, Skibåsen 1
RFID/Abb  2.50 pr minutt
- ALT 2: Grønn Kontakt
Vesterveien 21
Nær havna ved Colorline
klippekort - 50 kr

Kjøre Kristiansand til Mandal (46 km)   1 time



TOTALT 18-19 timer fra Nittedal til Mandal.
Da har jeg regnet inn litt ventetid på hurtigladerne.

Dette burde da gå, det er jo bare å ta med en god bok og en stor termos med kaffe?  ;D

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Første som slår meg er litt vel pessimistisk på tidsbruken, og hvorfor via moss-horten når du fint burde klare Nittedal-Drammen-Tønsberg. Ville så tatt saktelading i Porsgrunn. 6-7km "omvei", men litt mer å finne på. Kjører du fulladet fra Porsgrunn burde du klare å komme deg til Arendal uten ladestopp, men kanskje med en times middag på Brokelandsheia for å være på den sikre siden. Tar du 80% hurtiglading på Stoa kommer du fint til Sørlandsparken eller Vesterveien i kr.sand og derifra til Mandal trenger du ikke mye.

Vurderer selv en tur Arendal-Oslo-Arendal på førstkommende torsdag med Leafen, og mine mest optimistiske estimater er ca 7t hver vei hvis alt går smertefritt. Det store problemet uansett reting er Tønsberg-Arendal. Klarer man den går det meste problemfritt.

goggo

Sitat fra: emil på mandag 26. mai 2014, klokken 17:46
Første som slår meg er litt vel pessimistisk på tidsbruken, og hvorfor via moss-horten når du fint burde klare Nittedal-Drammen-Tønsberg.

Jeg har kun hatt elbil i 3 dager, og I-MIEVen har gått 60.000 km. Så jeg er "konservativ" i mine anslag fordi jeg stoler hverken på mine kjøre ferdigheter eller bilens batteri kapasitet ennå. Denne turen er mye for at bilen og jeg "skal bli kjent med hverandre". Hadde egentlig vært mye mer behagelig og fornuftig å ta bussen :)

Skal se på å kjøre via Drammen og Porsgrunn, men jeg hadde tenkt å ta sakteladinga om natta mens jeg sover litt i bilsetet så jeg er ikke så avhengig av noe å finne på...
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Bortsett fra "problemstrekninga" er det ca 6 mil mellom hvert hurtigladepunkt sørover på E18. Hvis bilen ikke klarer det på 80% batteri i ca 80km/t på denne tiden av året burde du nesten klage for da kan det bli større problemer til vinteren.


Tror ellers ikke jeg er helt på jordet med disse tallene:

Skyttta -> Kjellstad: 6 mil, 1t (tar litt i når man skal gjennom oslo)
-> 30 minutter lading

Kjellstad -> Gravdahls Auto: 6.5 mil, 50 min
-> 30 minutter lading

Gravdahls Auto -> Arendal : 16 mil, 2.5 timer
-> 30 minutter lading

Stoa -> Sørlandsparken: 5.5mil, 45 minutter
-> 30 minutter lading

Sørlandsparken -> Mandal: 5 mil, 50 minutter


Da er vi oppe i ca 8 timer totalt, men nødvendig saktelading mellom Tønsberg og Arendal er ikke tatt med. Du bør få litt erfaring med forbruket i de neste dagene samt strekningen Skytta-Tønsberg til å kunne beregne nødvendig saktelading. Noen med litt mer trilling-erfaring burde kunne si hvor mye saktelading du trenger (fordel med 14A og ikke 10A kladd) for å ha et greit buffer før ankomst Arendal.

svingen

#4
http://www.jurassictest.ch/GR/ stemmer rimlig bra :)
så er det egetlig bare og "leke" seg rundt med avstanden der,kan vel si sån "ca" att man får 3kw per time man lader med 16a (får vel ca 14.4a) så kan man se hvor mange KW man må ha rundt får og komme på neste plass.

Jeg ville ringte til abb i skien og spurt etter status på hurtigladeren der,dem har faktisk 2 stk en inne på omerådet og en på skagerak arena,ville jo hjulpe deg en del.

du bør og ha med deg en slik her http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/ kan fort få bruk får.

hvis jeg ikke skal på lang tur selv i helga (driver og snakker med kona men hun vil ta bensin bilen) kan du og låne 2 adapter av meg som er kjekt,det er CCE 3 fase 220v til 1 fase 16a CCE dem finner du veldig ofte rundt forbi hvis du er i "nøden" alle bensinstasjoner osv har det her,har og en 3 fase 16a CCE til 16a CCE som man finner noen plasser.

blir en spennende tur det her,anbefaler og prøve og planlegge noen "nødladere" underveis hvis det er noe slikt nedover,blir spennende tur det her :)

Burde egentlig hatt OVMS til den turen her,kjekt og se hvor mye batteri du faktisk har igjen....og se hvor langt opp du faktisk har ladet er ikke så nøyagtige de strekene.

fra Tønsberg til Arendal må du ha ca 22KW når du lader på tønsberg til 80% får du ca 11KW så da mangler du faktisk 11KW på turen,dvs du må lade ca 4 timer en eller annen plass mellom Tønsberg og Arendal,hvor du gjør det blir jo det samme.

Ville forsøkt og finne noe som var spennende på den veien og slått i hel noen timer der,sikkert noen fine plasser og besøke museum eller bade muligheter eller hva man måtte intrisere seg får,finner du en spennende plass er det bare og sende mail og spøre om du kan få lade mens du er der 95% av gangen order dem en 16a lade plass,du kan faktisk og lade på en 13a kurs det fant jeg ut att jeg ladder på hjemme (tenkte det var 16a men var kun 13a) ikke anbefalt men.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

Turen gikk helt fint den, man må bare fokusere på fordelene ved å kjøre elbil framfor på ulempene  :)

Kjørte ca 40 mil hver vei mellom Nittedal og Mandal, og en del småturer der nede.   
Bilen - en 3 år gammel I-MIEV med 60000 elektriske km tilbakelagt, og som jeg kjøpte forrige uke for noenognitti tusen kroner - gikk som en drøm. Ladet 4 x 15 minutter på hurtiglader hver vei (Drammen, Tønsberg, Arendal og Kristiansand)  og ca 5 timer 16A lading fordelt på Vassbotn rasteplass og på Brokelandsheia. Ved Vassbotn er det fin natur, og fint å gå tur. Det er bare en 16A kontakt og en 3 fase kontakt (For Tesla eiere som glemte å stoppe på Brokelandsheia?) på hver side av motorveien, men det er en mulighet for å kjøre under veien og lade på andre siden, selv om jeg ikke er helt sikker på hvor lovlig dette er. Så er det fine toaletter og fint gatekjøkken og nysgjerrige tyskere som ikke har møtt en virkelig elbil eier før. På Brokelandsheia er det plenty med 16A uttak for oss med "vanlig" elbil, og det er Tesla superlader for alle de hyggelige Tesla eierne. Her tar de tyske bobil turistene bilde av alle Teslaene, og plutselig var ikke min lille I-MIEV så interresant lengre :) Så skal det visstnok komme Chademo/Combo lader på Brokelandsheia også, hvis isen noengang smelter for Ishavsveien. Og så er det jo gratis internett og god mat på Cinderella, og butikker for de som vil slappe av med sånt noe, og en fin dyrepark for de som har ungene med på sakte-lading-elbil-tur...


Total kjøretid Nittedal-Mandal inklusive lading var ca 14-15 timer hver vei, kunne sikkert ha spart et par timer på å ikke lade mer enn nødvendig på sakteladingene og på å ikke kjøre inn/ut av Oslo i verste rushtida :)

Fordeler med trilling elbil på tur:

  • Se nye koselige steder mens man venter på lading
  • Høre på fuglekvitteret mens man kjører sakte på småveiene på Sørlandet
  • Lære stadig nye måter å betale for en tjeneste (jeg tror hurtiglade leverandørene har en konkurranse seg imellom; hvor mange mulige måter er det mulig å få til for å betale for tjemesten, og hvor mange forskjellige priser kan vi ta for dette?
  • Man blir kjent med mange hyggelige Tesla eiere mens de stikker innom for å lade i noen minutter hver, mens jeg var i flere timer på Brokelandsheia
  • Man slipper stress og farlige situasjone ved at man ikke driver med alle disse forbikjøringene hele tiden. Faktisk så kommer man fram mere avslappet og uthvilt enn man var når man startet på turen, det blir litt som å være på sykkeltur.

Ulemper med trilling elbil på tur:

  • Ubehagelig sete å sove i hvis man vil ta seg en lur mens bilen lader
  • Det blir sikkert kaldt til vinteren, men kanskje jeg vinner i Lotto før den tiden så jeg kan installere en Webasto e.l.
  • Etter hvert blir det sikkert så mange operative hurtigladere at man kommer til å stresse fra en hurtiglader til den neste, i stedet for å nyte alle de seightseeing mulighetene man får ved å utnytte saktelading nettverket

Kommer igrunnen ikke på noen flere ulemper i farta jeg :)

HUgo



En I-MIEV og 5 Teslaer på Brokelandsheia.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Da var jeg kanskje ikke helt på jordet med estimatene mine? :)

mortnbh

Jeg har en Peugeot Ion. Den har sommerstid ca 13 mil distanse.
Jeg er som mange andre her møkkalei av Ishavsveiens ultra trege gjennomføringsevne på E18 mot sørlandet.

I sommer har jeg planlagt Røyken Risør. Det er en strekning på 22 mil. Jeg vet jeg klarer minst 10 mil sommerstid. Gravdal er 8 mil Skagerak Arena er 11 mil. Skagerak Arena er innenfor min reiseavstand om jeg kjører forsiktig. Men jeg kjører uansett ikke grisefort på motorveiene med min elbil.

Mitt spørsmål er hva synes dere om å kjøre 11 mil nedover E18 med en trilling, og er det noen type2 kontakter videre nedover?
Kjører en Peugeot Ion :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA