Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

bekymret over kvalitet..

Startet av Bushy, mandag 10. november 2014, klokken 16:48

« forrige - neste »

Bushy

hei. det må vel være noen flere en meg som er litt bekymret for hva som skjer med model s om dagen. skulle få bilen min disse dager. men fikk byttet til 4x4.
men med alt som er om dagen. så er det nesten fristende å droppe hele greia.
det tar jo aldri slutt med innrapporterte feil... trodde det skulle hjelpe å vente en stund jeg men.
dette er en bil for meg som ligger så høyt i smertegrensa, at fruen sitter bare å rister på hue:P
så da vil jeg nok være ekstra kritisk også. å da må man vel spørre seg selv om man vil slå seg til ro med denne bilen vis di ikke får ordnet opp i div. problemer.

kan jo også stille seg spørsmål med lønnsomheten med det de driver med om dagen å.. er fåtall som bruker servicesentrene til service enda vil jeg tro. så når jeg leser at det er 3-4 mnd vente tid på å få fikset ting. så antar jeg at mesteparten av tiden dem skrur der er reklamasjoner.... det kan ikke være billig å ha mange folk på heltid som "bare" skrur på reklamasjoner?

holdt kjeft lenge nå. men måtte bare lire ta meg litt... blir vel som en drøm når den kommer...

Ps.. har bestilt brun... ryktene sier at det får jeg ikke.
fint at jeg har bestilt custom felger som passer til brun. til 50k da...
jeg har ikke gjort det, men kunne..:P
S75D sept. 17

Martinius

Slenger meg med på denne... samme scenario med upgrade til the D. Bekymringene toppa seg på vei hjem fra jobb i dag, da jeg så en forlatt tms i busslomma i øs pøs langs ring 3. Den gamle fossilslukern går jo fra a til b hvertfall. Har bestilt grønn, og regner med at Tesla sponser valgfri lakk gratis hvis de ikke kan levere som bestilt. Vurderer å gjøre et forsøk på å avbestille nær alt av ekstrautstyr. Ingen vits med interiørstil hvis kvaliteten er så dårlig!

lurium

Tror det er overrepresentasjon av folk som klager på feil her på forumene. De som er happy med bilen kommer ikke hit for å fortelle alt som er frilfritt.

Jeg har nå gått gjennom en 2004 saab 9-3 med masse feil når den var ny. Fks automatisk alle vinduer ned midt på natten. Feil må motorstyring etc.
Lekkasje bakvindu...

Bmw 5 e61en min tok soltaket kvelden på og nå partikkelfilter. Så tok luftkompressor kvelden...  Bakrute microbryter har jeg byttet 3 ganger... jepp leste riktig.

Deler som er skammdyr... 30 tusen for partikkelf og samme for soltak. Luftkompressor bare 10 tusen....

Bmw diesel automater er kjent for å havarere da det er GM girkasser....

Så vell.... )

Kallagtunet

#3
Fabrikkny BMW da eller?

Spesielt at du må betale for feilene selv i så fall.

jazzwheel

Sitat fra: Toosleezaay på mandag 10. november 2014, klokken 16:58
Slenger meg med på denne... samme scenario med upgrade til the D. Bekymringene toppa seg på vei hjem fra jobb i dag, da jeg så en forlatt tms i busslomma i øs pøs langs ring 3. Den gamle fossilslukern går jo fra a til b hvertfall. Har bestilt grønn, og regner med at Tesla sponser valgfri lakk gratis hvis de ikke kan levere som bestilt. Vurderer å gjøre et forsøk på å avbestille nær alt av ekstrautstyr. Ingen vits med interiørstil hvis kvaliteten er så dårlig!

Kjørte forbi den samme rundt kl 1500. Skulle gjerne visst hva som er årsaken for det var ikke akkurat et optimalt sted å parkere bilen...

Skrev akkurat om mine ladelukeproblemer i "feil og mangler" tråden.. Jeg er fortsatt veldig glad for at jeg kjøpte den, men den kan by på en hel del frustrasjon som burde kunne vært unngått. Skal på med vinterdekk og på første langtur med SC-lading i løpet av uka så krysser fingra for at jeg ikke opplever noe krøll da :)

Dennis

Begynner også å bli veldig skeptisk på min P85D bestillig. Ser jo støtt og stadig Tesla langs veien eller på viking biler :/

sigurdi

#6
Du nevnte ikke om det er P85D eller 85D du har bestilt.

Dersom det er 85D, så har jeg selv sett DU (drive unitene) som er brukt på denne og dette er helt ny drive unit.
Så at det er feil på driveuniter på nåværende biler har nok ikke noe med de nye å gjøre.
At det ikke skal være feil på nye drive uniter kan en jo ikke garantere, men kreftene blir fordelt på to DU er istede for 1.
Samtidig så har det blitt nevnt flere ganger at Tesla jobber med å teste flere enheter for feil, en de gjorde før.
Dette er blant annet grunnen til at oppdateringer og nye deler tar mye lengre tid.
(Er mer tidkrevende å teste 500-1000 enehter for feil en 100-200 enheter.)

En annen fordel med AWD, er bilen fungerer med bare en DU i drift, så dør DU bak har du FWD til den bak blir reperert og motsatt.
Har stor tro på at det blir permanent fix på DU, blir det skikkelig gjort, så bør de vare ut levetiden på bilen.

Har lagt ved bilder av DU for 85D.
Horten
Model X90D (18.03.17)

fonberg

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Toosleezaay på mandag 10. november 2014, klokken 16:58
Slenger meg med på denne... samme scenario med upgrade til the D. Bekymringene toppa seg på vei hjem fra jobb i dag, da jeg så en forlatt tms i busslomma i øs pøs langs ring 3. Den gamle fossilslukern går jo fra a til b hvertfall. Har bestilt grønn, og regner med at Tesla sponser valgfri lakk gratis hvis de ikke kan levere som bestilt. Vurderer å gjøre et forsøk på å avbestille nær alt av ekstrautstyr. Ingen vits med interiørstil hvis kvaliteten er så dårlig!

Kjørte forbi den samme rundt kl 1500. Skulle gjerne visst hva som er årsaken for det var ikke akkurat et optimalt sted å parkere bilen...

Skrev akkurat om mine ladelukeproblemer i "feil og mangler" tråden.. Jeg er fortsatt veldig glad for at jeg kjøpte den, men den kan by på en hel del frustrasjon som burde kunne vært unngått. Skal på med vinterdekk og på første langtur med SC-lading i løpet av uka så krysser fingra for at jeg ikke opplever noe krøll da :)

Slapp av folkens. Om tre dager er det ett år siden jeg henta ut min bil i Trondheim, la om til vinterdekk og kjørte  til Lillestrøm i kuldegrader og på delvis vinterføre samme kveld som jeg fikk bilen. Nå etter ett år og 30000 km kan jeg si at jeg har hatt et problemfritt bilhold. Ja, noen småting har det vært, som litt dugg i lykter, en kaldværsdag der ladinga underpresterte (fiksa med sw-oppdatering) og en gåen vindusmotor (fiksa innen et døgn). Men ingen showstoppere, derimot en bil som har overprestert på plass, som praktisk hverdagsbil, som forbikjøringsmaskin, som første øvelseskjøringsbil for 16-åring og ikke minst som vinterbil mtp fremkommelighet/kjøreegenskaper og forvarming mm.

Jeg tror de aller fleste TMS-eiere tenker som meg: dette er en fantastisk bil som ingen andre kan matche, og det er uaktuelt å gå tilbake til en utslippsbil. Det er svært kjipt for dem som opplever DU-sammenbrudd, og det er ingen tvil om at det må være et betydelig antall som har vært ute for dette etter hvert. Men jeg krysser fingrene for at utfordringa løses av Tesla innen kort tid, og velger å ikke bekymre meg for alt som KAN gå galt mens jeg kjører videre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Leif1

Ta det nå helt med ro.
Om du begynner å se litt på forum for andre bilmerker, så finner du sikkert plenty å få angst av der også. Har kjørt 20k km på min nå. De har riktignok byttet den berømte driveuniten, men det gikk kjapt og smertefritt og uten diskusjon. Ellers bare litt småplukk.

Husk at det som måtte finnes av feil på disse bilene er omtalt her. Nå har jeg hatt min inne til lakkering etter den ble påkjørt. Fikk en dieselbil, type Toyota som leiebil. Fyttikatta for et forbannet rakkelverk. Det eneste som skjedde når en trykket inn gassen var at intensiteten på raklingen forandret seg...
Konvertitt fra S til X

Bushy

Ja det med at det er 2 DU er jo beroligende. Da det er 180 hk bare pr. Det må dem vel klare. Er vel den di har solgt til Mercedes og. Så må vel være testet noe. Og det er vel det som er største problemet. Andre ting med speil å lekkasjer klarer man vel å leve med til en fix vis det skjer noe
S75D sept. 17

jazzwheel

Sitat fra: sigurdi på mandag 10. november 2014, klokken 17:39
En annen fordel med AWD, er bilen fungerer med bare en DU i drift, så dør DU bak har du FWD til den bak blir reperert og motsatt.

Jeg ser poenget, men jeg føler det er litt som å selge en gammel bil med manuelt håndbrekk og si det er tryggere fordi du da har nødbrems om det bremsesystemet skulle kollapse.

Vi får håpe Tesla har kål på sakene og ikke introduserer AWD for å la folk kjøre lenger rundt med haltene biler fordi de ikke klarer å løse problemer :)

jkirkebo

Sitat fra: Bushy på mandag 10. november 2014, klokken 16:48
kan jo også stille seg spørsmål med lønnsomheten med det de driver med om dagen å.. er fåtall som bruker servicesentrene til service enda vil jeg tro.

Nei, det er nok ganske mange Model S på veiene som har passert 20.000km nå. Min skal innfor service nr. 2 i januar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bushy

Hehe. Ja det er vel e kjøreglad gjeng....;p
S75D sept. 17

sigurdi

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 18:06
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. november 2014, klokken 17:39
En annen fordel med AWD, er bilen fungerer med bare en DU i drift, så dør DU bak har du FWD til den bak blir reperert og motsatt.

Jeg ser poenget, men jeg føler det er litt som å selge en gammel bil med manuelt håndbrekk og si det er tryggere fordi du da har nødbrems om det bremsesystemet skulle kollapse.

Vi får håpe Tesla har kål på sakene og ikke introduserer AWD for å la folk kjøre lenger rundt med haltene biler fordi de ikke klarer å løse problemer :)

Som skrevet og vist med bilder.
Det er nye DU designet for 85D, P85D må en slite med omtrent samme DU som tidligere men da bak. ;-)

Men det er svært ofte feil på en helt nye Modeler. (Dette gjelder de fleste bilmodellet og annet forbruker produkter) 85D blir litt mer som en oppgradering av eksisterende Model.

Når det gjelder fortjeneste så har Tesla svært god avanse på bilene sine, høyere en Porsche så er litt å gå på.
Folk får ikke nye DU, men fikset.
Er raskere å bytte og oppgradere/fikse gamle i verkstedet etterpå.
Er svært få bevegelige deler i DU sammenlignet med bare en vanlig girkasse, så at DU problematikken ikke blir/er løst er vel lite sannsynlig.
Men mer offesiel info hadde vært hyggelig for kunder som er berørt og nye kunder.

Selv venter jeg tolmodig på X, slik at de som hopper på AWD versjon av Model S får testet ut understellet som kommer på min bil. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Leif1

Du kommer til å skjønne hvorfor snart...

(@ bushy)
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA