bekymret over kvalitet..

Startet av Bushy, mandag 10. november 2014, klokken 16:48

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. november 2014, klokken 17:25
Fabrikkny BMW da eller?

Spesielt at du må betale for feilene selv i så fall.

Det finnes kun ett fåtall som sammenligner en ny Tesla S meg garanti og en ny vanlig bil. Det er ikke så lett å komme positivt ut av det med en Tesal på den måten så derfor så vil man i lengst mulig grad sammenligne en ny Tesla med garanti mot en 7-8 år gammel vanlig bil, dette fordi da kommer Tesla best ut. Det er litt rart det der, men slik er det.

Sjøhyene

Tror man bør belage seg på noen ekstra turer innom service centrene når man kjøper en ny tesla. Delvis fordi tesla har litt under par kvalitetskontroll (imo) og delvis fordi de er veldig behjelpelige med å ta tak i problemet når det oppstår.
Så jeg ser liten grunn til å bekymre seg over kvaliteten utover det at det vil koste deg litt tid ekstra her og der å organisere servicene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Please ikke sammenlign Tesla med nybiler av typen Citroen og Seat. Jeg regner med nesten 100% feilrate ved kjøp av mainstream men ikke ved kjøp av premium.
For å si det slik jeg er pirkete men har ikke  hatt noen store feil på bilen foreløpig. Er ikke så nøye med feilene så lenge dette ordnes opp i det er verre med at Tesla ansatte skyter fra hofta og kommer med utsagn som de ikke kan verifisiere referer har til alle utsagn om at nye features skulle være mulig å ettermontere når det nå viser seg at dette ikke er tilfellet. Eller synes jeg at jeg har fått god service når jeg har hatt problem med bilen.

problem:
Skiftet UMC
Taklukelist som revnet
Sidespeil som ikke foldet seg ut
dogg i lykter
hylende kompressor til AC
Dårlig tilpassete lister
etc
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RonnyØ

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. november 2014, klokken 07:24
Tror man bør belage seg på noen ekstra turer innom service centrene når man kjøper en ny tesla. Delvis fordi tesla har litt under par kvalitetskontroll (imo) og delvis fordi de er veldig behjelpelige med å ta tak i problemet når det oppstår.
Så jeg ser liten grunn til å bekymre seg over kvaliteten utover det at det vil koste deg litt tid ekstra her og der å organisere servicene.
For å ta noen ekstra turer innom servicesenteret, så forutsetter det at man faktisk får time. Ikke bare beskjed om at man skal det..  :-\

Celter

13 mnd. og 20 000km. Det eneste virkelige problemet jeg har hatt har vært bekymringen over potensielle problemer etter å ha lest om dem på dette forum.

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Øyvind.h

Det som irriterer vel så mye som diverse kvalitetsutfordringer er at mekanikerne ikke fikser feilene, eller introduserer nye feil.

Eksempelvis har jeg hatt en løs gummipakning rundt den ene bakdøren. Det tok ikke mindre enn 5 verkstedsbesøk før dette var rettet, første i oktober 2013...
1. Levert inn - glemte å fikse
2. Levert inn - glemt å fikse
3. Levert inn - fikset med limrester som tyter utover terskelen
4. Levert inn - fikset, men løsnet igjen etter få dager
5. Levert inn - fjernet lim, fikset og sitter nå som de skal

Et annet eksempel:
Klunk i forstilling. Fikset og erstattet av smell i forstilling ved fullt rattutslag.

Et tredje eksempel:
Gummipakning foran på glasstaket havnet litt i klem og medførte plystring i taket. Ba om at de fikset dette før langtur på sommeren (mye kjøring i høy hastighet der plystring oppstod). Kom for å hente bilen, og pakningen var ikke fikset. Når hovedgrunnen til service-besøket ikke ble adressert (de fikset 26/32A lading samtidig) ble jeg irritert og sa jeg ikke ville ta med bilen når de ikke fikset feilene. Service advisor tok noen telefoner og fikk booket inn hjelp fra DK dagen på Skøyen dagen etter.

Summa sumarum - fornøyd med Service advisor (spesielt etter forrige besøk når han uoppfordret foreslo å bytte noe på bilen som ikke er 100%).
Mekanikerne? Not so much..
Ventetid? Tja - det var gode tider høsten 2013 når jeg kunne ringe kontakten på Alnabru på mandag og spørre om jeg kunne levere bilen på onsdag eller torsdag. Dvs. time samme uke.
Nå er ventetiden lang.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Sitat fra: Dennis på mandag 10. november 2014, klokken 17:39
Begynner også å bli veldig skeptisk på min P85D bestillig. Ser jo støtt og stadig Tesla langs veien eller på viking biler :/

Eg pendler daglig drammen oslo, og har sett 1 tesla på Vikingbil, ingen langs veien..

Fossilbiler derimot, det ser eg daglig. :-)

Kjell Leaf

Sitat fra: Tuxedo på mandag 10. november 2014, klokken 18:32
Feirer snart ettårsjubileum nå, og det har stort sett vært en helt problemfri bil.  A/C tok kvelden tidlig på sommeren (gitt den rekordvarme sommeren vi hadde så var jo dette et helvete å kjøre), og det kunne vært løst enkelt med et A/C-bytte.

Men:  Tre måneders ventetid på verkstedstime.  Når timen kom, i oktober, så viste det seg at utstyret for å fikse A/C (bytte unit og fylle på kjølevæske) var ute av drift både på Skøyen og Tesla nord.  Jeg fikk beskjed om at de ville ringe meg så snart dette var fikset, samt hente og bringe bilen.  Har ikke hørt et kvekk på tre uker, og en purremail sendt forrige uke er fremdeles ubesvart.  Håper jeg ikke må gjennomgå nok en sommer med helvetesvarme uten A/C.
Når AC tar kvelden i en ny bil , ja da har du ikke hatt en problemfri bil.
Noen skriver at de ikke har problemer men måtte bytte drive unit osv osv...
Men kjære dere, det er som å si at en BMW har fungert uten problemer, men måtte bare bytte motor eller girkasse......  At bilen har lang garanti er veldig bra, men det gjør ikke bilen mer feilfri. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Dennis

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:08
Begynner også å bli veldig skeptisk på min P85D bestillig. Ser jo støtt og stadig Tesla langs veien eller på viking biler :/

Eg pendler daglig drammen oslo, og har sett 1 tesla på Vikingbil, ingen langs veien..

Kjører i hovedsak Hokksund-Kongsberg, men er ofte ned mot Larvik også. Og har i det siste sett Tesla ganske ofte bak på bil bergere.
Må jo huske på at Model S kun er en modell som det er solgt ca 4500 av i Norge, tror ikke du finner en eneste annen enkelt modell som finnes i samme antall, som har så ofte problemer. Og sammenligne med at du ser en av de 2.85 millioner fossilbilene oftere går jo ikke å sammenligne, de er jo i tillegg også ca 8-10 år gammel i gjennomsnitt. Men her snakker vi en helt ny bil.
Nå kan jo også noen av disse jeg ser være frakt av bil eller kollisjonskader som ikke er veldig synlige, men uansett så blir jeg litt skeptisk.

NegativeElectrode

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:27
Feirer snart ettårsjubileum nå, og det har stort sett vært en helt problemfri bil.  A/C tok kvelden tidlig på sommeren (gitt den rekordvarme sommeren vi hadde så var jo dette et helvete å kjøre), og det kunne vært løst enkelt med et A/C-bytte.

Men:  Tre måneders ventetid på verkstedstime.  Når timen kom, i oktober, så viste det seg at utstyret for å fikse A/C (bytte unit og fylle på kjølevæske) var ute av drift både på Skøyen og Tesla nord.  Jeg fikk beskjed om at de ville ringe meg så snart dette var fikset, samt hente og bringe bilen.  Har ikke hørt et kvekk på tre uker, og en purremail sendt forrige uke er fremdeles ubesvart.  Håper jeg ikke må gjennomgå nok en sommer med helvetesvarme uten A/C.
Noen skriver at de ikke har problemer men måtte bytte drive unit osv osv...
Men kjære dere, det er som å si at en BMW har fungert uten problemer, men måtte bare bytte motor eller girkasse......  At bilen har lang garanti er veldig bra, men det gjør ikke bilen mer feilfri. ;)

Risiko = sannsynlighet * konsekvens

Hittill har sannsynligheten for DU feil samt endel andre feil på TMS kanskje vært høyere enn for endre bilmerker (selv om andre biler faktisk har en god del feil på sine motorer og drivverk http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/disse-bilene-har-flest-og-faerrest-motorfeil/a/10106788/). Så lenge konsekvensen oppleves som liten, dvs DU byttes uten spørsmål og byråkrati, vil selv en så alvorlig feil kunne sies å ha liten risiko.

Edit: nyere data på feil fordelt på biler http://www.side3.no/motor/de-har-laget-verdens-darligste-bil/8503164.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tuxedo

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:27

Ja, jeg kunne skrevet "med unntak av".  Men dette hadde jo heller ikke vært noe stort problem dersom Tesla hadde operert med ventetider på verkstedstime som andre bilmerker (en uke eller to).

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:41
Så lenge konsekvensen oppleves som liten, dvs DU byttes uten spørsmål og byråkrati, vil selv en så alvorlig feil kunne sies å ha liten risiko.
Den virkelig alvorlige risikoen er om feilene fortsetter etter utløpet av garantitiden.
Foreløbig vet vi lite om dette.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:08

Om du får en skade på bilen din og bor i Oslo fraktes den med bergningsbil fra Oslo til Drammen. Jeg hadde ripe i min støtfanger etter at en kar var borti bilen på en parkeringsplass. Bilen stod da på planet fra Oslo til sjåførens hjemsted, og deretter ned til Drammen karosseri dagen etter.

Alt som står på planbil trenger ikke være havari :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jimpec

Problemene vi leser om både på Facebookgruppene og her på forumet, samt det vi ser langs veiene må vel uansett kunne sies å være langt over forventet ifht antall biler på veiene og at 99% av disse er under ett år gamle. I alt for lang tid har det vært for mange positive vibber og dermer kommer Tesla seg unna med å fikse opp for de som roper høyest.

Tesla har definitivt et kvalitetsproblem. Noe har de kontroll på; andre ting ikke. DU problemene er da også svært alvorlige da de har vist seg å skape umiddelbar driftsstans for en lang rekke biler. Kommunikasjonen rundt problemene er jo også helt fraverende. Løsningene som ofte velges er vel også ikke helt på greip. Har sett flere bagasjeluker som er tettet med byggskum på Teslaverkstedet.
Jeg har kjørt over 100 Tesla Model S det siste året. Jeg påstår lett at langt over halvparten har det berømte klunket i DUen (i større eller mindre grad).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Teslanewbie

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:48
Problemene vi leser om både på Facebookgruppene og her på forumet, samt det vi ser langs veiene må vel uansett kunne sies å være langt over forventet ifht antall biler på veiene og at 99% av disse er under ett år gamle. I alt for lang tid har det vært for mange positive vibber og dermer kommer Tesla seg unna med å fikse opp for de som roper høyest.

Tesla har definitivt et kvalitetsproblem. Noe har de kontroll på; andre ting ikke. DU problemene er da også svært alvorlige da de har vist seg å skape umiddelbar driftsstans for en lang rekke biler. Kommunikasjonen rundt problemene er jo også helt fraverende. Løsningene som ofte velges er vel også ikke helt på greip. Har sett flere bagasjeluker som er tettet med byggskum på Teslaverkstedet.
Jeg har kjørt over 100 Tesla Model S det siste året. Jeg påstår lett at langt over halvparten har det berømte klunket i DUen (i større eller mindre grad).

Byggeskum på en premiumbil.... Nå må de ta seg sammen! Klunkelyd har jeg ikke erfart og jeg hardkjør bilen, det er bånn gass eller ikke gass... ikke noen lyd foreløpig etter 13000km men har merket mindre effekt etter oppdatering til V6.0... skjerpings tesla, å minske effekten uten å gi beskje til kunden er ikke greit!!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA